شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۵۵
۰ نفر

گروه بورس: به‌دنبال شدت‌گرفتن اختلاف‌ها بر سر عرضه نفت در بورس کالا مدیرعامل جدید بورس کالای ایران در نخستین موضع‌گیری رسمی خود پس از تکیه زدن بر صندلی مدیرعاملی گفت:

بورس

عرضه نفت به‌طور قطع در بورس کالا انجام می‌شود و هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع عرضه نفت در بورس کالا شود. به گزارش همشهری، پس از 5 سال اختلاف برای عرضه نفت خام در بورس این بار نوبت به اختلاف بر سر تعیین قیمت نفت رسیده و موضوع عرضه نفت خام در بورس کالا به یک جنجال تبدیل شده است. ماجرای تشکیل بورس نفت از زمان نوشته شدن طرح‌های اولیه تا عرضه نخستین محموله نزدیک به یک دهه طول کشید، مسئولان سازمان بورس و بورس کالا تلاش زیادی در طول این مدت برای عرضه نفت انجام دادند اما این تلاش‌ها هیچگاه کارساز نبود تا اینکه بالاخره رئیس‌جمهور به‌طور مستقیم وارد عمل شد و شرکت ملی نفت مجبور شد به عرضه نفت در بورس تن بدهد اما ماجرا به همین جا ختم نشد، زیرا اگرچه شرکت ملی نفت در طول یک ماه و نیم گذشته یک محموله در بورس کالا عرضه کرده است اما از آن زمان به بعد برای عرضه و فروش محموله بعدی نفت خام بهانه‌های زیادی آورده و عرضه دوم این شرکت تاکنون 5 بار به تعویق افتاده است.

قرار بود شرکت ملی نفت روز سه‌شنبه قیمت عرضه نفت را تعیین کند تا عرضه نفت خام براساس آن انجام شود اما این کار باز انجام نشد. اختلاف کلی بر سر این است که شرکت ملی نفت می‌گوید، قیمت نفت باید از سوی کشور‌های دیگر به‌صورت منطقه‌ای و خریداران خارجی تعیین شود و شرکت بورس کالای ایران می‌گوید: مکانیسم قیمت‌گذاری بورس کالا خود می‌تواند مرجعی برای قیمت‌گذاری منطقه‌ای و بین‌المللی باشد. در واقع مکانیسم بورس کالا به‌گونه‌ای است که می‌تواند قیمت نفت را به‌گونه‌ای تعیین کند که پس از مدتی قیمت‌های منطقه‌ای نیز از سوی آن تعیین شود وایران به مرجعی برای قیمت‌گذاری تبدیل شود. واساسا راه‌اندازی بورس نفت نیز به همین دلیل است نه اینکه مشتری خارجی قیمت را تعیین کند.

دیدگاه مدیرعامل جدید

در همین رابطه روز گذشته حسین پناهیان مدیرعامل جدید بورس کالای ایران درپاسخ به شایعاتی مبنی بر توقف عرضه نفت خام در بورس کالا به همشهری گفت:نفت خام قطعا در بورس کالا عرضه می‌شود و هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع عرضه نفت در بورس شود. وی در پاسخ به این پرسش که آیا وزارت نفت قصد عرضه نفت خام را دارد یا خیر گفت:وزارت نفت اعلام کرده است که قطعا این عرضه را انجام می‌دهدو نحوه قیمت‌گذاری هم براساس بازار‌های جهانی و کشش عرضه و تقاضا انجام می‌شود. پناهیان در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان بورس تلاشی برای انجام توافق با وزارت نفت انجام داده است یا خیر گفت:مجموعه بورس کالا و وسازمان بورس در تلاشند تا شرایط عرضه نفت خام در بورس را تسهیل کنند، به همین منظور همه زیر ساخت‌های لازم نیز برای این کار انجام شده است.

دلایل شکست عرضه در بورس نفت

رئیس هیأت‌مدیره بورس کالای ایران هم گفت: بزرگ‌ترین مانعی که باعث شکست در عرضه نفت در بورس می‌شود، نبود عزم و اراده جدی در بدنه کارشناسی وزارت نفت برای نهایی شدن این کار است که امید است با حضور وزیر جدید نفت فروش نفت با موفقیت به سرانجام برسد. محمدرضا پورابراهیمی در گفت‌وگو با مهر و فارس با ابراز تأسف نسبت به اینکه روح حاکم بر تصمیمات، عزم و اراده‌ای برای انجام تصمیمات فراهم نکرده است، افزود: قیمت نامناسب دلیل ناموفق بودن عرضه دوم نفت خام بود. نحوه قیمت‌گذاری و شرایط عرضه به‌نحوی است که معامله نفت خام انجام نمی‌شود، البته شرکت ملی نفت ایران اعلام کرده که طبق ضوابط خود شرایط را اعلام کرده ولی باید گفت براساس قانون هر محصولی که وارد بورس کالا می‌شود باید تابع مقررات بورس کالا باشد و در همه دنیا نیز به این شکل است.

کد خبر 142363
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز