همشهری آنلاین: با اهتمام بنیاد شهید و امور ایثارگران و شهرداری تهران تاکنون طرح‌های خوبی به منظور فضاسازی محیط شهری با موضوع شهدا اجرا شده است که نصب عکس‌های یادگاری رزمندگان در جبهه‌ها بر دیوارهای شهر تهران و اجرای طرح "شهدا" در مترو از جمله آنها است.

به گزارش فارس، نقاشی تصاویر شهدا و طرح‌هایی که تداعی‌گر مفاهیم ارزشی دفاع مقدس است در حاشیه بزرگراه‌ها و بر دیوار ساختمان‌های بلند، چند سالی است در تهران و اغلب استان‌های کشور اجرا می‌شود.

تصاویری از لبخندهای جاودانه رزمندگان و سردارانی که با نگاهی عمیق آن سوی افق‌ها را می‌کاود؛ و البته نخل‌های سربلند دشت‌های خوزستان و نمایی از جبهه‌های نبرد همه و همه موضوعات نقش‌هایی است که به همت دست‌هایی هنرمند بر دیوارهای شهر، جانی دوباره بخشیده و شاید به گونه مصور ‌تاریخ پرافتخار دفاع مقدس بدل شده است.

این اقدام که توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را دنبال می‌کند بی‌شک با آشنایی نسل‌های آینده با ارزش‌های هشت سال دفاع مقدس و مأنوس شدن آنها با حماسه‌آفرینان این مرز و وبوم بی‌تأثیر نخواهد بود.

منصور احمد‌لو مدیرکل امور ایثارگران شهرداری تهران از متولیان این امر در این باره گفت: ما با نقاشی تصاویر شهدا و رزمندگان بر دیوارهای شهر، در حال نصب‌العین قرار دادن ایثارگری‌های بانیان اصلی نظام هستیم و به این امر معتقد هستیم، تصاویر شهدا و ایثارگران است که یاد آنها را زنده نگه می‌دارد و از ضروری‌ترین تذکرات جامعه می‌تواند باشد.

وی با بیان این که سازمان زیباسازی شهر تهران توجه ویژه‌ای در زمینه طراحی تصاویر شهدا و ایثارگران انجام می‌دهد، افزود: در آینده عکس‌های یادگاری و دسته‌جمعی رزمندگان در ابعاد و مقیاس وسیع‌تری در سطح شهر نصب خواهیم کرد، چرا که معتقدیم این حلقه‌های مفقود شده توسط این تصاویر می‌تواند زنده بماند و پل ارتباط دیگری برای این ارزش‌ها باشد.

احمدلو در ادامه افزود: حوزه ایثارگران شهرداری تهران در سطح مترو نیز درصدد است تا با بهره‌برداری از شبکه‌های دیجیتالی که در ایستگاه‌های مترو نصب شده است، تصاویری از شهدا و رزمندگان را در چند ثانیه و به فراخور فرصت مسافران و مدت حضورشان در مترو به نمایش بگذارد.

اسکندر یارنسب مدیرکل تبلیغات و مراکز فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز در خصوص به تصویر کشیدن چهره شهدا در سطح شهر تهران گفت: یادمان‌ها و تصاویر شهدا که در سطح شهر تهران به اجرا در می‌آید، کار مشترکی میان بنیاد شهید و سازمان زیباسازی شهرداری تهران است که پس از ارائه طرح‌ نقاشی‌های دیواری توسط بنیاد شهید، شهرداری این طرح‌ها را انجام می‌دهد.

وی در ادامه افزود: با تشکیل "کمیسیون هنری" درصدد آن هستیم، تمامی تصاویری که با مفهوم ایثار و شهادت هستند را از لحاظ تکنیکی با هنر روز بیامیزیم تا پس از اجرا مورد استقبال جامعه قرار گیرد و همچنین تصاویر شهدایی را که طراحی مناسبی ندارند، ساماندهی کنیم.

یارنسب با بیان این که 16 طرح نقاشی تصاویر شهدا در "کمیسیون هنری" بنیاد شهید در حال بررسی است، گفت: کمیسیون هنری با کار مشترک خود میان بنیاد شهید و امور ایثارگران و زیباسازی شهرداری تهران تاکنون موفق شده است 16 طرح را مورد مطالعه قرار دهد که پس از تائید این طرح‌ها آنها را در سطح شهر اجرا خواهیم کرد.

مدیرکل تبلیغات و مراکز فرهنگی بنیاد شهید از اجرای 22 طرح نقاشی تصاویر شهدا در سال گذشته خبر داد و گفت: مصمم هستیم تا در سال جاری تعدادی از "شهدای مقاومت اسلامی" شاخص را معرفی کنیم و از تمامی شهدای ارگان‌هایی همانند سپاه پاسداران، ارتش، نیروی هوایی و غیره در سطح شهر استفاده خواهیم کرد.

این مقام مسئول افزود: بیشترین تمرکز طرح‌های اجرایی سال گذشته نقاشی تصاویر شهدا در اتوبان شیخ فضل‌الله نوری بوده است که تصاویر شهیدان چمران، شیرودی، کشوری، یاسینی، احمد قیصر و چند کار مفهومی دیگر درباره فرهنگ ایثار و شهادت را شامل شده است.

مدیرکل تبلیغات و مراکز فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: با توافقی که با سازمان زیباسازی شهرداری تهران انجام داده‌ایم، طرحی با موضوع "شهدا" در مترو در دستور کار است که بر اساس آن تصاویر شهدا به صورت "نقش برجسته" بر دیوارهای مترو حک می‌شود.

وی اضافه کرد: تاکنون 7 طرح در این راستا انجام شده که یکی از این نمونه‌ها در ایستگاه مترو "گلبرگ" با موضوع ایثار و شهادت بوده است.

همچنین با فضای محدودی که در مترو در اختیار داریم، استفاده از "فضای دیجیتالی و نقش ‌برجسته‌ها" را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که به زودی اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه نصب یادمان "شهدای مساجد" تهران تاکنون در 7 مسجد انجام شده است، گفت: برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت طرح‌های دیگری در دستور کار داریم که اجرا و نصب یادمان‌های "شهدای مدارس" از جمله این طرح‌ها است که با تبلیغات محیطی و نرم‌افزاری آن را به انجام خواهیم رساند.

عباس طائفه سخنگوی مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی نیز شهدا را شهدا را قهرمانان ملی خواند و گفت: اعتقاد ما بر این است که تکریم از شهدا وظیفه و تکلیف ملی و دینی ماست؛ چرا که این شهدا مجاهدان فی‌ سبیل‌الله هستند؛ یعنی در راستای حفظ مرزهای ملی ما رشادت‌ها کرده‌اند و در میدان فی سبیل‌الله مرزبانان کیان ملی ما به شمار می‌روند که هم به صورت معنوی و هم مادی، امنیت ملی و دینی امت اسلامی را فراهم کرده‌اند.

این جانباز نابینا با بیان اینکه تکریم از شهدا همانند دفاع از دژی است که با خون شهدا برپا شده است،گفت: اگر ما نماد، تصاویر، نام و تندیسی از شهدا در سطح شهر یا موزه‌ها، بوستان‌ها و معابر عمومی و خصوصی شهر ایجاد می‌کنیم، فقط در راستای تکریم شهدا است و به وفاق آحاد جامعه در این باره بر می‌گردد که با هر نگاه و سلیقه‌ای شهدا را مورد تکریم خود قرار می‌دهند.

سخنگوی مجمع ایثارگران انقلاب اسلامی افزود: استفاده از نمادهای شهدا در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است و اگر تصویر دانش‌آموز، روحانی، دانشجو یا رزمنده‌ای را در معرض دید همگان قرار می‌دهیم، می‌خواهیم بگوییم ما قدردان و سپاسگزار رشادت‌های شهدا هستیم و از سوی دیگر حرکت شجاعانه و قهرمانانه این عزیزان را مورد تکریم قرار می‌دهیم، چرا که آنها روزی برای حفظ مرزهای ملی و دینی ما جان خود را نثار کرده و نام انقلاب اسلامی را بر پهنای آسمان برافراشتند.

طائفه با ذکر این که تلاش‌های مسئولان فرهنگی در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به صورت "نسبی" موفق بوده است، گفت: آنطور که شایسته و بایسته است، فعالیت جدی صورت نگرفته است؛ به طور مثال شهدای ما از اقشار مختلف جامعه بوده‌اند، اما در سطح شهر و معابر عمومی، تصاویر شهیدان روحانی که به عنوان پیشگامان انقلاب اسلامی بوده‌اند، کمتر می‌بینیم.

این جانباز دفاع مقدس با بیان پیشنهاداتی گفت: با چاپ مجموعه کتاب‌هایی از تصاویر، وصیت‌نامه‌ها و بیوگرافی شهدا و قرار دادن آنها در کتابخانه‌ها زمینه فعالیت پژوهشگران به خصوص نسل جدید آنها را که به دنبال استدلال، سند و منطق خاصی از دفاع مقدس هستند، فراهم کرد؛ چه خوب است که با پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی از وسایل دیجیتال در این زمینه بهره‌ گیریم.

وی در ادامه افزود: غفلت اصلی برای ترویج ایثار و شهادت کم توجهی به این امر است؛ چرا که بعضی معتقدند نسل جدید با دیدن تصاویر شهدا روحیه‌شان کسل می‌شود اما باید نگاه ما به این اقدام ارزشی، بومی، اسلامی و ایرانی باشد.

سخنگوی مجمع جانبازان انقلاب اسلامی در پایان گفت: از مسئولان و مدیران عرصه فرهنگ ایثار و شهادت انتظار می‌رود تا دیدگاه‌های تشکل‌های ایثارگری را هم مدنظر داشته باشند و از این تشکل‌ها به عنوان مشاوران خود در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بهره ببرند.

 

کد خبر 142313

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز