جمعه ۱۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۸
۰ نفر

اسد افلاکی: ابتدا: سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور مدت‌هاست دستخوش عزل و نصب‌های خارج از عرف است؛ به‌طوری که اغلب نیروهای کارآزموده و مجرب این سازمان یا به دور از پست‌های کلیدی با دلمردگی مشغول فعالیت‌اند یا از چرخه مدیریت خارج شده‌اند.

دوم: سازمان جنگل‌ها سازمانی با وظایف حاکمیتی است که مسائل فنی بسیار پیچیده‌ای دارد، افزون براین، مسائل اجتماعی و اقتصادی حاکم برآن از مسائل فنی بسیار پیچیده‌تر است تا آنجا که این سازمان به لحاظ اهمیتی که در حفظ وصیانت از منابع پایه دارد می‌تواند به وزارتخانه‌ای مستقل ارتقا یابد؛ همچنان‌که صاحب‌نظران، دوره طلایی منابع طبیعی کشور را زمانی می‌دانند که منابع طبیعی دارای وزارتخانه مستقلی شد و توانست طی همان دوره کوتاه (سال‌های 1346 تا 1350)، جایگاه منابع طبیعی را آنگونه که شایسته این نهاد است ارتقا دهد. براساس آنچه گفته شد، اکنون چند سؤال از وزیر محترم جهاد کشاورزی مطرح است که پاسخگویی به آن می‌تواند بسیاری از نکات مبهم را روشن کند.

1- آقای وزیر توضیح دهند در قبال سازمانی که متولی منابع پایه محسوب می‌شود چه سیاستی در پیش گرفته‌اند؟ آیا عزل ونصب‌هایی از این دست نشان از بی‌برنامگی آن وزارت محترم ندارد؟ آقای وزیرتوضیح دهند سال گذشته، برچه اساسی یک شخصیت دانشگاهی بدون سابقه اجرایی را به ریاست سازمان جنگل‌ها منصوب و بعد از گذشت یکسال براساس چه سیاستی وی را عزل کردند؟

2- آقای وزیر توضیح دهند اکنون با چه رویکردی رئیس سازمان اموراراضی کشور را که تخصص‌اش در واگذاری زمین است به ریاست سازمانی منصوب می‌کند که ماهیتی جز صیانت وحفاظت ندارد؟ این تناقض بزرگ را چگونه باید ارزیابی کرد؟

3- سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان عریض و طویلی است که بخش جنگل یکی از زیرمجموعه‌های آن است. همین یک بخش صدها معضل آشکار و پنهان دارد؛ از معیشت حاشیه‌نشینان جنگل گرفته تا بهره‌برداری‌های بی‌حساب وکتاب، تعرض و تجاوز به این عرصه‌ها، آتش سوزی، وجود دام در جنگل و پدیده خشکیدگی بلوط زارها. بیابان، بخش دیگری است که ضعف مدیریت درآن می‌تواند به بروز و ظهور کانون‌های گرد وغبار دامن بزند؛ کما اینکه در حال حاضر هم ریزگردها نه تنها نفس شهروندان 21 استان کشور را به شماره انداخته که تا درون خانه‌های پایتخت نشینان هم نفوذ کرده است. با این وصف شایسته است آقای وزیر توضیح دهند انتصاب فردی بدون هیچ پیشینه کاری در منابع طبیعی آن هم در راس سازمانی با این همه معضل آشکار و پنهان چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ ‌آقای وزیر آیا در سازمان جنگل‌ها که پیشینه 100 ساله دارد تا این اندازه قحط الرجال است که شما ناگزیر هستید یک روز از دانشگاه فردی را به ریاست این سازمان منصوب کنید و یک روز، مدیری را در راس آن قرار دهید که دیدگاهی کاملا متفاوت با ماهیت و هدف این سازمان دارد؟ آیا عزل ونصب‌هایی از این دست بیش از هر چیز نشان از آن ندارد که جایگاه و اهداف سازمان جنگل‌ها با اهداف و ماموریت‌های وزارت جهاد کشاورزی در تضاد است ؟

سخن آخر:آقای وزیر، سازمان جنگل‌ها بیش از هر زمانی نیاز به مدیری برخاسته از بدنه سازمان دارد؛ مدیری که علاوه بر تجربه و تخصص، عرق منابع طبیعی هم داشته باشد؛ مدیری که بتواند منابع پایه را حفظ کند و اطمینان، آرامش و دلگرمی را به جمع کارشناسان ومدیران میانی سازمان بازگرداند. با عزل و نصب‌های پی درپی و انتصاب مدیران فاقد تجربه و تخصص، بیش از این منابع طبیعی کشور را تضعیف نکنید.

کد خبر 142250
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز