گروه صنعت و معدن - «مهدی غضنفری» در حالی دیروز با رای قاطع نمایندگان مجلس، به عنوان وزیر وزارتخانه ادغامی «صنعت، معدن و تجارت» برگزیده شد که نمایندگان بخش خصوصی و کارشناسان در کنار برنامه‌های صنعتی و معدنی وزیر جدید، پیشنهادهای متفاوتی برای تحول صنعت و معدن کشور ارائه می‌دهند.

industry

more  زندگینامه مهدی غضنفری

ما می‌خواهیم

«محمدرضا بهرامن» نایب رییس خانه معدن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار «دنیای اقتصاد» با بیان اینکه ما می‌خواهیم تولید صادرات محور داشته باشیم، گفت: «تحقق آن نیازمند تولید باکیفیت، امنیت سرمایه‌گذاری، تولید پایدار، اشتغال پایدار و تعریف بازارهای هدف است.»

آسیب‌شناسی برنامه هدفمندی

وی با تاکید بر اینکه ما از وزارتخانه جدید حمایت از بخش تولید و بخش خصوصی بر مبنای برنامه 1404 را خواستاریم، اظهار کرد: «از وزیر جدید می‌خواهیم که راهکارها را معرفی و تنگناها را برطرف کند. لازم است که موضوع هدفمندی یارانه‌ها و تاثیر آن بر صنعت و معدن آسیب‌شناسی شود و تعریف شود که روال حمایت‌ها به چه شکلی خواهد بود.»

روان‌سازی و مزیت سنجی

«بهرامن» روان‌سازی و مزیت سنجی را به عنوان مهم‌ترین نکات در رشد و صادرات صنعتی و معدنی معرفی کرد و معتقد است که اشتغالزایی وظایف وزارتخانه جدید را بیشتر کرده است که این موضوع لزوم برنامه‌های کارشناسی شده را می‌طلبد.
نایب رییس خانه معدن ایران ادامه داد که برنامه‌های ارائه شده وزیر جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت کارشناسی شده است و ما به عنوان یک تشکل آمادگی همکاری با ایشان را داریم.

عارضه‌یابی صورت گیرد

دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران از دیگر نمایندگان بخش خصوصی است که در گفت‌وگو با خبرنگار ما پیشنهادهای خود را در راهبری و مدیریت وزارتخانه جدید صنعت، معدن و تجارت ارائه داده است.
«حسین ساسانی» بیان کرد که وزیر جدید به دلیل دارا بودن تجربه در وزارت بازرگانی و تحصیلات مرتبط با صنعت، فردی مناسب برای وزارتخانه جدید است.

وی در ادامه با بیان اینکه مسوول جدید وزارتخانه در برنامه خود بر تدوین استراتژی صنعتی تاکید داشته است به ارائه پیشنهادهای خود در این باره پرداخت و گفت: «عارضه‌یابی و شناسایی دلایل عدم توفیق در تدوین و اجرای استراتژی توسعه صنعتی از جمله مهم‌ترین نکاتی است که معتقدم وزیر جدید به آن توجه نشان دهند.»
«ساسانی» افزود: «در طول سال‏های گذشته و در زمان تصدی وزرای مختلف در مقام وزارت صنایع و معادن، وعده تهیه، تدوین یا بازنگری سند استراتژی توسعه صنعتی داده شده است ولی متاسفانه نتیجه لازم را در بر نداشته است.»

دلیل در نوع نگاه است

دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران تصریح کرد: «دلیل عمده عدم نتیجه‌دهی این سند در نوع نگاه به طراحی و تدوین سند استراتژی، رویکرد و مدل‏های ذهنی افرادی است که در این زمینه مسوولیت داشته و به این کار اقدام کردند‏. به طوری که مشاهده می‏شود، نگاه و رویکرد به سند استراتژی توسعه صنعتی در کشور ما با ادبیات و بنیان‏های علمی و در عین حال تجربیات کاربردی سایر کشورهایی که این مسیر را طی کرده و دستاوردهای قابل‌توجهی داشته‏اند، تفاوت‏های زیربنایی دارد.»

سند استراتژی فقط کتابچه نیست

«ساسانی» تشریح کرد: «سند استراتژی، موضوعی نیست که توسط افراد یا سازمان‏هایی طراحی و تدوین شود که در پیاده‏سازی آنها مشارکت نداشته و در فرآیند توسعه صنعتی و عملیات مرتبط با آنها نقش اجرایی کمتری دارند و در عین حال کتابچه‏ای نیست که دارای عبارت‏های زیبا و ادبیات فاخر باشد و در گوشه‏ای از دفتر مدیران ارشد صنعتی به نمایش گذاشته شود و با عملیات روزانه صنعتی کشور که منجر به توسعه صنعتی می‏شود، کمترین ارتباط را داشته باشد.» وی پیشنهاد داد که قبل از هر چیز تحقیق و عارضه‌یابی در خصوص موانع و مشکلات سر راه تدوین استراتژی صنعتی صورت گیرد. «ساسانی» معتقد است که عارضه‌یابی دلایل نهایی نشدن استراتژی توسعه صنعتی می‌تواند در نهایت به اجرای این برنامه‌ درازمدت کمک کند.

هر کی راه خودش را نرود

دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران نهادینه کردن نگاه و تفکر استراتژیک در بدنه وزارتخانه را از دیگر پیشنهادهای خود معرفی کرد.
«ساسانی» معتقد است، در صورتی که وزارتخانه برای خودش استراتژی و برنامه استراتژیک چند ساله نداشته باشد، به طور قطع نمی‌تواند متولی طراحی و تدوین استراتژی صنعتی برای کشور باشد. او تصریح کرد که امیدواریم وزیر جدید تمام برنامه‌ها را در زیرمجموعه‌های وزارتخانه نهادینه کند و به گونه‌ای نشود که زیرمجموعه‌ها برنامه‌ها را کنار بگذارند و هر یک برنامه‌های خودشان را پیش ببرند.

تعامل نیاز است

وی تدوین برنامه زمان‌دار، منسجم و ایجاد تعامل سازنده با نهادها، مجلس، قوه‌قضائیه و سایر وزارتخانه‌ها و بخش خصوصی را برای ارتقای شاخص‌های آزادی اقتصادی از ضرورت‌های توجه وزیر و وزارتخانه جدید قلمداد کرد.

بهبود فضای کسب‌و‌کار

دبیرکل کنفدراسیون صنعت ایران بهبود فضای کسب‌و‌کار را فقط حل چند مشکل ندانست و آن را تغییر مکانیزم‌های تصمیم‌گیری در اقتصاد معرفی کرد که از ساختار دولتی به سمت نظام اقتصاد آزاد حرکت می‌کند.
وی با بیان اینکه این اقدام نظام مند نیازمند هماهنگی و همسویی فشرده بسیاری از نهادهای غیرصنعتی و اقتصادی است، اعلام امیدواری کرد که وزیر جدید این مسوولیت را با مشارکت دادن بخش خصوصی و تشکل‌های صنعتی و صنفی انجام دهند.

وزیر جدید در نقش راهبر صنعت

«ساسانی» در پایان به ارائه دیگر پیشنهادهای خود پرداخت و گفت: «طراحی و اجرای یک ساختار هدفمند و نظام یافته برای استفاده از قابلیت‌ها و توانمندی‌های بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی و صنعتی، تدوین یک برنامه زمان‌دار برای سپردن فعالیت‌های تصدی‌گری وزارتخانه جدید به بخش خصوصی و تشکل‌ها، ظاهر شدن وزیر جدید در نقش یک راهبر صنعت و معدن و واگذاری تصمیم‌های عملیاتی به زیر مجموعه خود و شناسایی مزیت‌های رقابتی در صنایع کشور به منظور تحقق هدف تولید صادرات محور از دیگر پیشنهادهای به وزیر جدید خواهد بود.»

حرکت از درون گرایی به برون گرایی

از سوی دیگر، «داریوش سهرابی» کارشناس صنعت، در گفت‌وگو با خبرنگار «ایسنا»، با تاکید بر برنامه‌ها و راهبردهای پیشنهادی وزیرجدید توضیح داد:‌ «در راهبردهای اعلام شده از سوی وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به نکاتی مهم درباره توسعه صادرات صنعتی، حضور در بازارهای فرامنطقه‌ای، توسعه با برنامه‌ بخش صنعت و تجارت و همچنین توجه به مزیت‌های سرمایه‌گذاری در هر بخش اشاره شده که امیدواریم با اجرایی شدن این برنامه‌ها وزارت صنعت، معدن و تجارت بتواند جایگاه واقعی خود را نسبت به سایر رقبا پیدا کند.»

وی تاکید کرد:‌ «مدیریت جدید بخش صنعت و معدن کشور باید این بخش را از بخشی درون‌گرا به بخش برون‌گرا تبدیل کند.»
وزارتخانه جدید با برنامه باشد
«سهرابی» همچنین با اشاره به اینکه ادغام بخش صنعت و معدن و تجارت به توسعه صنعتی و ایجاد اشتغال پایدار در کشور منجر می‌شود، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون شک یکی از بیشترین نقش‌ها را در اقتصاد کشور ایفا خواهد کرد. به همین دلیل باید وزیر این وزارتخانه با برنامه و دارای نگاه استراتژیک باشد.»

انرژی، اساسی‌ترین مشکل

علاوه بر این، «مرتضی منبع‌چی»، رییس اتحادیه تولیدکننده‌های آجر در گفت‌وگو با خبرنگار ما به تشریح دیدگاه‌ها و پیشنهادهای خود نسبت به آینده صنعت کشور پرداخت.
«منبع‌چی» اولین و مهم‌ترین پیشنهاد برای وزیر جدید را توجه ویژه به موضوع انرژی صنایع دانست و معتقد است که اساسی‌ترین و فوری‌ترین مساله بررسی هزینه‌های انرژی صنایع است.
وی ادامه داد که باید باور داشته باشیم که اقتصاد بدون تولید حرکت نمی‌کند و نتیجه تفکر بدون توجه به تولید، دلالی گری، واردات بی‌رویه و مرگ تولید و صنعت خواهد بود.

برای صنعت ارزش قائل شویم

رییس اتحادیه تولیدکننده‌های آجر بیان کرد: «کشور نیازمند طراحی یک الگوی واحد، کارشناسی شده و قابل اجرا برای بخش خصوصی است. باید برای بخش‌های مختلف صنعت و حتی صنایع سنتی ارزش و بها قائل باشیم.»
مسیر اصلاح شود
«منبع‌چی» با تصریح اینکه الان در مسیر کارشناسی شده‌ای قرار نداریم، گفت: «از وزیر جدید خواستاریم که مسیر موجود را اصلاح کند و شرایط را به گونه‌ای مدیریت کند که برای کارآفرین، صنعتگر و تولیدکننده ارزش قائل شود و از دلالی و واردات خارج شویم.»

حاشیه بر متن غالب نشود

وی افزود: «من اعتقاد دارم وزیر جدید مسیر درست را می‌شناسد، ولی باید توجه داشت که حاشیه بر متن غالب نشود.»
«منبع‌چی» با بیان اینکه مشکلات صنعت زیاد است، توضیح داد: «جلوگیری از افزایش قیمت توسط تولیدکنندگان، بحث هزینه‌های انرژی و حذف بی‌برنامه برخی صنایع می‌تواند باعث حرکت نیمه‌جان صنعت شود که از وزیر جدید خواستاریم به این موارد توجه داشته باشد.»

به نظر کارشناسان، وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در حالی مسوولیت وزارتخانه جدید را بر عهده می‌گیرد که پیش از این بخش خصوصی صنعت و معدن مشکلات خود را عنوان کرده‌اند. توجه به پیشنهادها، برنامه‌ها و خواسته‌های بخش خصوصی در کنار برنامه‌های معرفی شده از سوی وزیر جدید، زمینه تحول صنعت و معدن و اقتصاد کشور را هموار خواهد کرد

کد خبر 142198

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز