گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: نتایج کنکور امسال از 15 مرداد‌ماه روی سایت سازمان سنجش به نشانی www.sanjesh.org قرار می‌گیرد و به گفته رئیس سازمان سنجش 5/90 درصد حاضران در جلسه کنکور مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و مهلت انتخاب رشته از 17 تا 23 مرداد‌ماه است.

آزمون

محمدحسین سرور‌الدین اعلام کرد: یک میلیون و 132 هزار داوطلب در کنکور 90 ثبت‌نام کردند و از این تعداد 995هزار و 691 داوطلب در جلسه حاضر شدند و 582 هزار نفر آنان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور پذیرفته می‌شوند، البته130 هزار داوطلب در رشته‌های شناور ثبت‌نام کرده‌اند.وی افزود: نتایج رشته‌های با شرایط خاص بورسیه که چند برابر ظرفیت است 18 مرداد‌ماه و نتیجه دانشگاه امام صادق(ع) نیز 20 مرداد‌ماه اعلام می‌شود، همچنین افزون بر اینکه از 15 مرداد ماه دفترچه راهنمای انتخاب رشته روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد از 17 مرداد‌ماه نیز این دفترچه در باجه‌های پستی توزیع می‌شود.

به گفته وی، پاسخنامه‌های داوطلبان گروه ریاضی، فنی و تجربی و انسانی که رتبه زیر 75هزار آورده‌اند و پاسخنامه‌های داوطلبان گروه‌های هنر و زبان خارجی که رتبه زیر 10‌هزار آورده‌اند روز 17 مرداد‌ماه از طریق سایت سازمان سنجش منتشر می‌شود.

پذیرش نهایی 66 درصد مجازین

قائم مقام سازمان سنجش آموزش کشور نیز در این نشست خبری از پذیرش نهایی 66درصد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کنکور 90 خبر داد. ابراهیم خدایی اظهار کرد: در‌گروه علوم ریاضی و فنی 92‌درصد، در گروه علوم تجربی 31 درصد، در گروه علوم انسانی 60 درصد، در گروه هنر 51 درصد و در گروه زبان‌های خارجی 14درصد از داوطلبان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور پذیرفته‌ می‌شوند.
به گفته خدایی، کمترین و بیشترین ظرفیت پذیرش دانشجو در کنکور امسال به‌ترتیب در گروه‌های آزمایشی علوم تجربی و علوم ریاضی است.

وی با اشاره به اینکه 3 قسمت در کارنامه داوطلبان کنکور 90 درنظر گرفته شده است اعلام کرد: قسمت اول برای داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی است، بخش دیگر برای داوطلبان مشمول سوابق تحصیلی است که سوابق آنها از سوی آموزش و پرورش به سازمان سنجش ارائه نشده و قسمت سوم برای داوطلبانی است که مشمول سوابق تحصیلی نمی‌شوند.معاون سازمان سنجش افزود: داوطلبانی که مشمول سوابق تحصیلی می‌شوند اما سابقه تحصیلی آنها از سوی آموزش و پرورش به سازمان سنجش ارائه نشد‌ه تا آخر مرداد‌ماه فرصت دارند تا با مراجعه به آموزش‌وپرورش، مشکل سوابق تحصیلی را رفع و آن را به سازمان سنجش ارائه کنند و سازمان سنجش این سوابق را تأثیر مثبت می‌دهد و مشکل این داوطلبان برطرف می‌شود.

62درصد دختران و 38 درصد پسران

قائم‌مقام سازمان سنجش درباره درصد پذیرش داوطلبان دختر و پسر در کنکور 90 گفت: خانم‌ها و آقایان به‌ترتیب 62 و 38 درصد داوطلبان پذیرفته شده در کنکور امسال را تشکیل می‌دهند.

نحوه گزینش نهایی

معاون سازمان سنجش نیز در این نشست در باره نحوه گزینش نهایی داوطلبان گفت: در گزینش نهایی نمره کل داوطلب، رتبه داوطلب، اولویت کد‌رشته انتخابی، سهمیه بومی، جنس و استان بومی داوطلب لحاظ می‌شود. جلال طباطبایی با بیان اینکه به داوطلبان کنکور 90 فرصت داده می‌شود تا 100 انتخاب رشته داشته باشند، گفت: انتخاب رشته داوطلبان کنکور 90 براساس تقدم علاقه‌مندی و گزینش براساس رتبه و نمره اکتسابی است.

پیشنهاد سازمان سنجش

رئیس سازمان سنجش در پایان نشست خبری با اشاره به فعالیت کارگروه ماده 4 قانون حذف کنکور اظهار کرد: دلیل اینکه کارگروه درباره کنکور سال بعد اطلاعاتی ارائه نمی‌دهد این است که اطلاعات کامل و کافی ندارد و براساس اطلاعات و شرایط روز تصمیم‌گیری می‌کند. وی افزود: با توجه به قانون حذف کنکور، دغدغه کمیسیون آموزش مجلس و کارگروه ماده 4 این است که چه راهکار و سیستمی را می‌توان جایگزین کنکور کرد و ما پیشنهاد می‌کنیم که رشته‌های تحصیلی به 3 گروه تقسیم شوند، اکنون250 رشته تحصیلی داریم که 50 رشته پرطرفدار هستند، 50 تا 100 متقاضی متوسطی دارد و حدود 100 رشته کم‌طرفدار هستند. سرور‌الدین گفت: می‌توان برای 100 رشته‌ کم متقاضی از هم‌اکنون کنکور را حذف کرد و برای رشته‌هایی که تعداد متقاضی آنها در حد متوسط است با ملاک سوابق تحصیلی دانشجو پذیرش کرد و برای رشته‌های پرطرفدار افزون بر برگزاری کنکور باید سوابق تحصیلی داوطلبان نیز لحاظ شود.

کد خبر 142151
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز