چهارشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جلسه دادگاه رئیس جمهور مخلوع مصر که امروز با یک آمبولانس و بر روی تخت بیمارستان در میان تدابیر شدید امنیتی وارد دادگاه جنایی دانشکده پلیس شد با حاشیه‌هایی همراه بود.

گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از قاهره  در باره حاشیه‌های اولین روز محاکمه مبارک در دادگاه را به شرح زیر اعلام کرد.

*در دادگاه روز چهارشنبه علاوه بر مبارک دو پسر وی به نام‌های علاء و جمال، "حبیب العادلی " وزیر کشور، 6 معاون مبارک و همچنین "حسین سالم " بازرگان مصری به اتهام قتل‌عام انقلابیون مصر و فساد مالی در دادگاه حاضر شدند.

* وکیل مدافع "حسن عبد الرحمن "، رئیس سابق سازمان اطلاعات مصر خواستار باطل کردن دو قرار معرفی و الحاق؛ و مکلف کردن دادستانی به پیوست کردن صورتجلسه شورای وزیران 22 ژانویه 2011 شد که در آن سخنان "عمر سلیمان " به ثبت رسیده است؛ همچنین خواستار احضار تمام اعضای دولت جهت بحث و مناقشه با آنها شد. غیر از آن وکیل مدافع عبد الرحمن خواست المشیر الطنطاوی و عمر سلیمان به دادگاه فراخوانده شوند و درباره اطلاع حسن عبد الرحمن از وجود تک‌تیراندازان از ایشان سوال شود.

* علاء مبارک در حالی در دادگاه حاضر شد که برای اولین‌بار در داخل قفس اتهام و در طول برگزاری جلسه قرآنی در دست گرفته بود.

* وکیل حبیب العادلی و اسماعیل الشاعر خواستار احضار برخی از فرماند‌هان نیروی پلیس برای ادای شهادت و اثبات برائت دو نفر از متهمان به قتل تظاهرات‌کنندگان و قطع ارتباطات شد.

* برای دفاع از مبارک سه وکیل در دادگاه حضور یافته بودند که در راس آنها فرید الدیب قرار داشت.

* فرید الدیب نسبت به حکم صادره در 25 ژوئیه درباره منضم کردن رسیدگی به قضیه حبیب العادلی و 6 نفر از معاونانش به قضیه مبارک و دو پسرش اعتراض کرد و گفت: دادگاهی که این حکم را صادر کرده در تصمیم خود مردد بوده و نمی‌توانسته چنین حکمی را صادر کند.

* ناظران تاکید کردند: حضور مبارک در دادگاه بصورت خوابیده بر بستر بیماری به هدف به رحم آوردن و بدست آوردن دل ملت مصر صورت گرفته است، بویژه آن‌که بر اعدام وی پافشاری و اصرار بسیار شده است.

*یک ساعت بعد از آغاز جلسه و پیش از شروع دور اول استراحت دادگاه، هیئت دفاع از متهمان خواستار احضار دولت سابق و المشیر الطنطاوی و عمر سلیمان شد.

* پس از یک استراحت کوتاه دادگاه مبارک دوباره کار خود را آغاز کرد.

* هنگام استراحت دادگاه، متهمان از قفس اتهام به محل بازداشت منتقل شدند که اتاق مجاور سالن دادگاه است.

* خواسته‌های وکیل مدافع مصر خشم خانواده‌های شهدا را برانگیخت، وی عامل اصلی کشتار تظاهرات‌کنندگان مصری را عادل عبد السلام جمعه دانسته بود، همچنین مصری‌ها درخواست یکی از وکیل مدافعان مبارک مبنی بر بررسی بیش از 20 نقطه که از آن به سوی تظاهرات‌کنندگان تیراندازی صورت گرفته بود تا اثبات شود، از این نقاط اصلا امکان تیراندازی وجود ندارد را محکوم کردند.

* دادستانی مصر حسنی مبارک،‌ رئیس جمهور مخلوع مصر و حبیب العادلی، وزیر سابق داخلی وی را به قتل عمد تظاهرات‌کنندگان طی انقلاب 25 ژانویه محکوم کرد. دادستانی مصر اعلام کرد، هدف العادلی از این اقدام حفظ منصب خود و منصب مبارک بوده است.

* مبارک در حالی که لبخند می‌زد و با دو پسرش بطور آهسته صحبت می‌کرد، برای ادامه دادرسی وارد قفس اتهام شد. وی سر خود را بلند و به یک نظامی نگاه کرد، ان نظامی نیز جلوی او قرار گرفت تا مانع گرفتن عکس از مبارک شود.

* حسنی مبارک و جمال و علاء تمام اتهامات وارده توسط دادستانی مصر به خود را رد کردند.

* تلویزیون مصر درحالی مبارک را نشان می‌داد که در قفس اتهام بود، تلویزیون مصر ابتدا فقط چهره مبارک را نشان داد که هوشیار به نظر می‌رسید و به اطراف نگاه می‌کرد.

* مبارک با یک هواپیمای اختصاصی به قاهره منتقل شد و با یک آمبولانس بر روی تخت بیمارستان به ساختمان دادگاه در دانشکده پلیس انتقال یافت و پیش از آغاز جلسه دادگاه وی را به مکانی برای استراحت که در خارج از ساختمان دادگاه قرار دارد، انتقال دادند.

* شبکه الجزیره و دیگر شبکه‌ها از حضور در جلسه دادگاه محروم شدند و جلسه تنها از طریق تلویزیون مصر پوشش داده می‌شود و حدود 100 خبرنگار و روزنامه‌نگار اخبار این دادگاه تاریخی را پوشش می‌دهند.

* دوربین‌های تلویزیون مصر در زاویه‌ای قرار داشتند که مشاهده خروج حسنی مبارک از آمبولانس قابل مشاهده نبود.

* ناظران می‌گویند که ظرفیت دادگاه برای یک‌هزار و 600 نفر است اما دادگاه تقریبا خالی است و افراد به صورت گزینشی به جلسه راه یافته‌اند تا به این ترتیب از وقوع درگیری ممانعت بعمل آید.

* تعداد محدودی از خانواده‌های شهدا و مجروحین در دادگاه حضور دارند و معیار گزینش این افراد برای حضور در دادگاه مشخص نیست.

* دیوار آهنی بین حامیان مبارک و مخالفان وی در دادگاه به منظور پرهیز از وقوع درگیری قرار داده شده است و بین مدعیان حقوق شهری و وکلای مدافع آنها و نیز وکلای مدافع متهمان نیز با یک میله آهنی از هم جدا قرار گرفته‌اند.

* نیروهای امنیتی و پلیس نیز به منظور ترس از وقوع درگیری در داخل دادگاه حضور گسترده دارند.

* به نظر می رسد که قفس دادگاه بر خلاف آنچه در دادگاه معمولی دیده می‌شود، برای یک تخت بزرگ در نظر گرفته شده است و ملاحظه می‌شود که مبارک بر روی تخت خود دراز کشیده است.

* از آغاز دادگاه تا پایان آن در بیرون از ساختمان دادگاه درگیری بین هواداران مبارک و خانواده‌های مجروحین و شهدا ادامه داشت.

* برخی از وکلای مدافع که از حضور در دادگاه منع شدند گفتند که این جلسه دادگاه "نمایش کمدی " ارتش و شورای نظامی است.

* برخی انقلابیون با قرار دادن نمایشگرهای تلویزیون در برخی میادین به ویژه در مقابل ساختمان دادگستری سعی کردند جلسه دادگاه مبارک و پسران وی را به طور مستقیم برای عموم مردم پخش کنند و یک نمایشگر بسیار بزرگ نیز در مقابل مقر دانشکده پلیس نصب شده بود تا جلسه دادگاه برای مردم پخش شود.

* تعدادی از هواداران مبارک با پرتاب سنگ به سمت مردمی که برای تماشای جلسه دادگاه حلقه زده بودند، خواستند آنها را پراکنده کنند که در این درگیری 11 نفر از دو طرف(هواداران و مخالفان) زخمی شدند و حال دو نفر نیز وخیم گزارش شده است و یک نفر از آنها نیز سرباز امنیت مرکزی است.

* ملاحظه شد که مبارک در قفس اتهام با پسران خود علاء و جمال در حال صحبت کردن بود که آنها سعی کردند جلوی وی را بگیرند تا از دوربین‌های فیلمبرداری مخفی بماند؛ مبارک بر روی تخت دراز کشیده و ذهنش پریشان بود.

* رئیس دادگاه همه متهمان را با نام خود صدا زد و همه متهمان از جمله "حبیب العادلی " وزیر کشور جواب دادند.

* وکلای مدافع هر دو طرف متهمان و آنهایی که برای دفاع از خانواده‌های شهدا و مجروحان آمده بودند، حضور گسترده داشتند.

* قاضی دادگاه "احمد رفعت " پریشان به نظر می‌رسید و جلسه دادگاه به طور کامل با ریاست وی برگزار شد.

* مبارک با لباس سفید مخصوص زندانیان و با موهای رنگ‌کرده در حالی که بر روی تخت بیمارستان دراز کشیده بود وارد قفس اتهام شد.

* "فرید الدیب " وکیل "حبیب العادلی " متهم ردیف اول از دادگاه خواست تا قضیه وی را از قضیه مبارک جدا کنند.

* مبارک از دادگاه خواست تا محاکمه امروز وی را به طور کاملا مختصر و در حد نیم ساعت و یا حداکثر یک ساعت برگزار کنند.

* مردم حاضر در مقابل دانشکده پلیس با مشاهده مبارک و پسرانش و العادلی و 6 نفر از معاونان مبارک به همراه حسین سالم در قفس اتهام به شادی پرداختند و در این میان هواداران مبارک شروع به ریختن اشک کرده و برخی نیز از هوش رفتند.

* نیروهای پلیس و امنیت مرکزی با تمام توان سعی داشتند جلوی کسانی که در تلاش بودند تا به ساختمان دانشکده پلیس وارد شوند، سد کنند.

کد خبر 142142
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز