گروه اقتصادی: تداوم مشکلات بخش کشاورزی ناشی از خشکسالی و پرداخت نشدن سهم این بخش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها موجب شد تا روز گذشته برای دومین بار طی 2 هفته اخیر وزیر جهاد کشاورزی برای ارائه توضیحات به مجلس فراخوانده شود.

agriculture

به گزارش همشهری، روز گذشته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بررسی وضعیت کشاورزان و دامداران در شرایط خشکسالی به انتقاد از شرایط نابسامان کنونی این بخش پرداخته و از محقق نشدن بسته‌های حمایتی در بخش کشاورزی انتقاد کردند. رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به تاثیر اجرای قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها بر بخش کشاورزی گفت: آنچه تحت عنوان یارانه بخش کشاورزی در این قانون پیش‌بینی شده بود، هنوز پرداخت نشده و متأسفانه در اجرای این قانون در حد قابل‌قبول به زیر ساخت‌های بخش کشاورزی مثل آبیاری تحت فشار، مکانیزاسیون، یکپارچه‌سازی اراضی و اصلاح بذر و نهاده‌ها توجه نشده است.عباس رجایی حداقل تاثیر مستقیم اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها در بخش کشاورزی را افزایش مبلغ 20 تومان در هر کیلو تولید قلمداد کرد و گفت: با اجرای این قانون اثرات غیرمستقیم زیادی به تولیدات کشاورزی تحمیل و باعث شده تا برداشت بسیاری از محصولات صرفه‌ اقتصادی نداشته باشد.

مجلس قانع نشد، پیگیری می‌کنیم

مخبر کمیسیون کشاورزی با اشاره به جلسه روز گذشته مجلس به خبرنگار ما گفت: با توجه به جایگاه بخش کشاورزی در اقتصاد کشور متأسفانه تا‌کنون توجه لازم به این بخش نشده است.
عیسی جعفری در مورد رویکرد نمایندگان به این جلسه گفت: اغلب نمایندگان از وضعیت نابسامان بخش کشاورزی گلایه داشته و به‌نظر می‌رسد توضیحات وزیر جهاد کشاورزی آنها را قانع نکرد.

کمترین تولید در ‌١٠ سال گذشته

صفایی، کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در جلسه روز گذشته مجلس گفت: با اطلاعات موجود، آنچه پیش‌رو داریم این است که در مرز کمترین تولید محصولات کشاورزی در10 سال گذشته هستیم.

امیدواری وزیر برای رفع مشکلات

وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به انتقادهای مطرح شده در بررسی وضعیت کشاورزان و دامداران در شرایط خشکسالی گفت: در قانون هدفمندی یارانه‌ها بسته‌ حمایتی برای بخش کشاورزی در نظر گرفته شده که امیدواریم با اقدامات انجام شده و رفع موانع اولیه مشکلات این بخش برطرف شود.صادق خلیلیان تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی در حد مقدورات و امکانات قانونی و بودجه پیگیری‌های خوبی در بخش خشکسالی داشته و برآورد ما این است که حداقل 1500 میلیارد تومان باید در اختیار استان‌ها برای مقابله با موضوع خشکسالی قرار گیرد. پس از دیدگاه‌های نمایندگان و وزیر جهاد کشاورزی نایب رئیس مجلس با بیان اینکه دغدغه جدی مجلس آن است که در پروژه هدفمندی یارانه‌ها بر سر بخش‌های تولیدی، صنعتی، کشاورزی و خدماتی کلاه برود گفت: مجلس به‌طور جد از دولت می‌خواهد که سهم تولید را از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت کند.

دولت حق تولید را ادا نکرد

محمد رضا باهنر که ریاست جلسه علنی روز گذشته مجلس را بر عهده داشت گفت: مجلس در زمینه کشاورزی و بودجه‌های مصوب خشکسالی، همت والایی داشته و به کمک دولت بودجه خوبی برای این بخش اختصاص داده است و بر پرداخت سهم کشاورزی در پروژه‌ هدفمندی یارانه‌ها دقت جدی داشته است و امروز دغدغه جدی مجلس این است که بخش‌های تولیدی، صنعت، کشاورزی و خدمات در پروژه عظیم هدفمندی سرشان کلاه رود و کم بیاورند. وی با بیان اینکه هنوز هم منتقد این موضوع هستیم که دولت حق سهم تولید از هدفمندی را ادا نکرده است تصریح کرد: کشاورزی که همه امکانات زندگی خود را در کشت یک محصول متراکم می‌کند باید هدایت و حمایت شود.

کد خبر 142066
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز