رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی گفت: صندوق توسعه ملی به غیر از بخش دولتی می‌تواند به تمام بخش‌های اقتصادی کشور شامل تعاونی و خصوصی و نهادهای عمومی غیردولتی تسهیلات ارزی پرداخت کند.

rahim ghorbani

به گزارش ایرنا، رحیم قربانی در نخستین اظهارنظر پس از منصوب شدن به مسئولیت جدیدش افزود: در سال‌جاری 20 درصد از عواید حاصل از فروش نفت و گاز به صندوق توسعه ملی واریز خواهد شد تا برای حمایت از طرح‌های سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی استفاده شود. او تاکید کرد: تسهیلات این صندوق فقط به‌صورت ارزی پرداخت می‌شود و تنها استثنا در این مورد بخش کشاورزی است که براساس تبصره‌ای که در قانون بودجه سال 1390 آورده شده، صندوق می‌تواند 10درصد منابع خود را به‌صورت ریالی در اختیار بخش کشاورزی قرار دهد. وی افزود: همچنین برای پرداخت تسهیلات به نهادهای عمومی غیردولتی محدودیت تعیین شده و بیش از 20درصد منابع صندوق نمی‌تواند به این نهادها تخصیص یابد.

او با بیان اینکه ماموریت صندوق توسعه ملی اعطای تسهیلات از طریق بانک‌های عامل است، گفت: بانک‌ها اگر اقتصادی بودن طرح را تشخیص دهند، سرمایه‌گذار و متقاضی را به صندوق برای دریافت تسهیلات معرفی می‌کنند. قربانی گفت: صندوق علاوه بر تولید‌کنندگان بخش خصوصی و تعاونی می‌تواند به صادرکنندگان تسهیلات پرداخت کند، همچنین سرمایه‌گذاران ایرانی در خارج از کشور، مانند صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی می‌توانند از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنند. وی افزود: سرمایه‌گذاران خارجی که در ایران فعالیت می‌کنند نیز می‌توانند از منابع صندوق وام بگیرند، همچنین می‌توان به اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از کشور که برای خرید اجناس ایرانی نیاز به ارز دارند، تسهیلات ارزی از محل صندوق توسعه ملی پرداخت کرد.

وی در مورد چرخه پرداخت وام و تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی گفت: 2 کانال برای این منظور پیش‌بینی شده است، معرفی طرح از طریق شوراهای اشتغال و سرمایه‌گذاری استان‌ها و دیگری ارائه تقاضا به بانک‌های عامل است. قربانی گفت: تقاضای افراد در بانک‌های عامل بررسی می‌شود و درصورتی‌که دارای توجیه اقتصادی باشد و قدرت باز پرداخت تسهیلات را داشته باشند به آنها وام پرداخت می‌شود، تصمیم‌گیری نهایی در مورد پرداخت تسهیلات به‌عهده بانک عامل است، چرا که تمام ریسک‌ها را بانک باید بپذیرد.

وی تاکید کرد که حساب ذخیره ارزی به قوت خود باقی است و به غیر از 20 درصد منابع نفتی کشور که به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود، 50 درصد منابع جذب نشده نفتی به این حساب واریز می‌شود. رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در مورد نحوه واریز 20درصد عواید نفتی به این حساب گفت: نحوه واریز عواید نفتی به صندوق توسعه ملی در لحظه است و در هر لحظه که نفت فروش رفت، 20 درصد آن جزو منابع صندوق است.

نرخ تسهیلات هنوز مشخص نشده است

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی در مورد نرخ تسهیلات صندوق توسعه ملی گفت: هیات عامل پیشنهادی در مورد نرخ تسهیلات تهیه و به هیات امنا داده است ولی هنوز تصمیمی در این مورد گرفته نشده است. وی افزود: به‌طور طبیعی نرخ تسهیلات باید با توجه به میانگین نرخ سپرده‌های بانک مرکزی در بازارهای جهانی تعیین شود. وی افزود: نرخ تسهیلات برای تمام موارد یکسان نخواهد بود و دارای نرخ کف و سقف خواهیم بود که بسته به نوع سرمایه‌گذاری تفاوت خواهد کرد. به گفته قربانی، ارز پایه این صندوق دلار است ولی به یورو نیز این تسهیلات قابل پرداخت خواهد بود.

کد خبر 141841
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز