همشهری آنلاین: بازار تبریز یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قارهٔ آسیا به‌شمار می‌رود. این بازار با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیدهٔ جهان است. بازار تبریز در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی به‌عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

مراسم جشن ثبت جهانی بازار قدیمی تبریز صبح امروز با حضور رئیس جمهور آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، این بازار که ثبت جهانی آن دو سال به طول انجامید از اهمیت فراوانی در حوزه گردشگری برخوردار است.

بازار تبریز یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین بازارهای سرپوشیده در سطح ایران و قارهٔ آسیا به‌شمار می‌رود. این بازار با مساحتی حدود یک کیلومتر مربع، بزرگ‌ترین بازار سرپوشیدهٔ جهان است. بازار تبریز در مردادماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی به‌عنوان نخستین بازار جهان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است.

بازار تبریز از بازارچه‌ها، تیمچه‌ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل یافته‌است. پیش‌تر به‌جهت قرارگرفتن شهر تبریز برسر چهارراه جادهٔ ابریشم و گذر روزانهٔ هزاران کاروان از کشورهای مختلف آسیایی، آفریقایی و اروپایی از آن، این شهر و بازار آن از رونق بسیار خوبی برخوردار بوده‌است.

این بازار حدود ۳ سدهٔ پیش و پس از وقوع زمین‌لرزهٔ تاریخی تبریزدر سال 1193 قمری توسط امیر نجفقلی خان دنبلی حاکم وقت تبریز بازسازی شده‌است. بازار تبریز در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

16هزار و 116 واحد مسکن مهر در آذربایجان شرقی افتتاح شد

در جریان سفر صبح امروز رییس جمهور به تبریز که برای افتتاح دو پروژه انجام شد، 16 هزار و 116 واحد مسکن مهر در آذربایجان شرقی شامل چهار هزار و 213 واحد در شهر جدید سهند، پنج هزار و 700 واحد در بافت‌های فرسوده استان ، دو هزار و 205 واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر و سه هزار و 809 واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

افتتاح فاز دوم آزادراه تبریز - زنجان

پروژه عمرانی دیگری که صبح امروز توسط احمدی نژاد افتتاح شد فاز دوم آزادراه تبریز زنجان بود.

این آزادراه دارای دو تونل طولانی موسوم به تونل‌های دوقلو شبلی‌ است و در واقع نخستین آزادراه کوهستانی کشور محسوب می‌شود که توسط متخصصان داخلی ساخته شده است.

گفته شده هزینه ساخت این تونل بالغ بر یک هزار و ‌١٠٠ میلیارد ریال است.

گفته می‌شود که این یکی از عظیم‌ترین طرح‌های راهسازی کشور است و بخشی از راه ابریشم محسوب می‌شود.

تونل‌های دوقلو شبلی که برای ساخت آن‌ها ‌١١٠ میلیارد تومان هزینه شده است در انتهای این آزادراه و در ‌٢٥ کیلومتری تبریز احداث شده است و هر یک از آنها ‌٢/٥ کیلومتر طول، ‌١١ متر عرض و ‌٨ متر ارتفاع دارند.

رییس‌جمهور بعد از افتتاح این طرح در مراسم جشن ثبت جهانی بازار قدیمی تبریز حضور پیدا کرد.

این دومین سفر رئیس جمهور طی 20 روز به استان آذربایجان شرقی برای افتتاح پروژه های عمرانی و صنعتی بود.

کد خبر 141776
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز