مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۵:۱۱
۰ نفر

حمید ضیایی‌پرور: یک مخترع ایرانی به‌نام مصطفی حدادی، موفق به اختراع ژنراتور موج آبی شده که قادر است امواج دریا را به انرژی الکتریسیته تبدیل کند.

ژنراتور موج آبی

حدادی در گفت‌وگو با همشهری اظهار داشت: پروژه ساخت دستگاه تولید انرژی الکتریسیته از امواج دریا را از 3سال پیش شروع کرده‌ام. در این طرح، شناوری به نام شناور مرکزی طراحی شده که دارای 80بازو است که هر 8بازو، دارای شعاع مخصوصی هستند که سطح گسترده‌ای از دریا را پوشش می‌دهند و قادرند از هر موج، 160حرکت خطی را گرفته و به شناور مرکزی انتقال دهند.وی افزود: از آنجا که این دستگاه به شکل دایره در سطح دریا می‌نشیند، جهت و اندازه امواج از کوتاه‌ترین تا بلندترین نوع آن را دریافت می‌کند و به شناور مرکزی انتقال می‌دهد. این شناور، نیروها را به‌طور مجزا به صورت دورانی درمی‌آورد و به قسمت بعدی، انتقال می‌دهد.

حدادی با بیان اینکه «نیروها بعد از گذشت 3قسمت نهایتا در قسمت چهارم به ژنراتور می‌رسند»، گفت: ژنراتور قابلیت آن را دارد که اولا، در دور ثابتی کار کند. ثانیا، تا مدت زمانی بدون امواج با استفاده از نیروی ذخیره مکانیکی، به کار خود ادامه دهد. ثالثا، قابلیت انتقال برق را به ساحل دارد و درصورت عدم نیاز به برق، پروژه می‌تواند به‌طور خلاص و بدون هیچ اصطکاکی به کار ادامه دهد و همچنین درصورت پر‌شدن ظرفیت پروژه، کل بازوها از مفصل خلاص شده و آزادانه حرکت می‌کنند تا زمانی که مجددا به زیر بار بروند. نمونه آزمایشگاهی این دستگاه قادر به تولید یک کیلو وات ساعت برق بوده و نمونه اصلی آن‌که قادر است سطحی معادل 1000مترمربع را در بر بگیرد در قالب مزارع تولید برق از موج دریا، توانایی تولید 30مگاوات ساعت برق را داراست.موارد کاربرد این دستگاه عبارت است از: 1- فانوس‌های دریایی 2- سکوهای نفتی 3- جزایر 4-کشتی‌ها و شناورهای مختلف.

این مخترع درباره آخرین وضعیت دستگاه تولید انرژی الکتریسیته از امواج دریا نیز از انجام آزمایش‌های دستگاه در آزمایشگاه هیدرولیک دریای پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی در حضور نمایندگان نهاد ریاست‌جمهوری خبر داد.
در تأییدیه این آزمایش که در تاریخ 15فروردین ماه90 با امضای میرمسعود خیرخواه زرکش، ریاست پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری وزارت جهاد کشاورزی، صادر شده و گواهی آن و فیلم آزمایش به رویت خبرنگار همشهری رسیده، آمده است: گواهی می‌شود دستگاه «تولید انرژی الکتریسیته از امواج دریا» که به نام آقای مصطفی حدادی به شماره 69217 در اداره کل ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به ثبت اختراع رسیده است، در آزمایشگاه هیدرولیک دریای این پژوهشکده در تاریخ 89/12/26 با تولید امواج با ارتفاع حداقل 30سانتی‌متر و پریود 5ثانیه مورد آزمون قرار گرفته که مشاهده شد قادر به تولید انرژی الکتریکی است.

شایان ذکر است شرایط موج ذکرشده، شرایط آرامش دریای واقعی است و در شرایط امواج واقعی دریا، توان به مراتب بیشتری را این دستگاه می‌تواند تولید کند و علاوه بر آن، دستگاه مذکور با 4عدد بازوی شناور که طول هریک 1/2متر بوده، انرژی تولید کرده و مستقل از جهت تابش امواج دریا امکان تولید انرژی در تمامی جهات و ذخیره آن را دارد که پس از خاتمه تلاطم دریا نیز می‌تواند انرژی ذخیره‌شده مکانیکی را به صورت انرژی خروجی ثابت در اختیار قرار دهد.

همچنین این نمونه آزمایشی، از سوی وزارت دفاع، وزارت نیرو، بنیاد ملی نخبگان، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت علوم و دانشگاه‌های صنعتی شریف و صنعتی امیرکبیر نیز تأییدیه‌های کتبی دریافت کرده است.

حدادی با اشاره به اینکه متأسفانه نامه مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو(سانا) درباره صنعتی‌سازی این پروژه به خانم دکتر سلطانخواه، معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، طی 2ماه گذشته، 3بار در راه گم شده و هیچ‌کس مسئولیت آن را نمی‌پذیرد! افزود: به‌نظر می‌رسد برای صنعتی‌سازی‌ این اختراع در ایران حمایت لازم صورت نمی‌گیرد، در حالی که این انگیزه تحریک‌کننده وجود دارد که این پروژه را در خارج به سرانجام برسانم و دعوت‌نامه‌ای نیز از سوی یک کشور خارجی در این زمینه دریافت کرده‌ام.

کد خبر 141753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز