گروه اجتماعی: هر سه دقیقه یک نفر از افراد جامعه به مواد مخدر معتاد می‌شود و در حال حاضر علاوه بر مواد مخدر طبیعی یک‌هزار و ٧٠٠ نوع مواد صنعتی و شیمیایی اعتیادآور نیز در جامعه وجود دارد.

 به گزارش پایگاه اینترنتی سازمان زندان‌هاحمید صرامی مشاور امور فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با اشاره به این‌که در طول ٢٥ سال پس از انقلاب تعداد دو میلیون و ٨٠٠ هزار نفر در رابطه با مواد مخدر دستگیر و روانه زندان شده‌اند افزود: ٧٠ درصد افراد معتاد دستگیر شده متأهل هستند که این خود بیانگر این است که ١٢ تا ١٥ میلیون نفر بر روی گسل زلزله خاموش اعتیاد قرار دارند.

وی در بازدید مدیران ستاد مبارزه با مواد مخدر از بازداشتگاه اوین اضافه کرد مواد مخدر عامل ٥٠ درصد آسیب‌های اجتماعی در جامعه است و بر اساس تحقیقات ٦٠ درصد افرادی که به اعتیاد روی می‌آورند به دلیل عدم احساس رضایت‌مندی از نحوه زیستن آنها است.

صرامی تأکید کرد: اعتیاد با سرعت در حال گسترش است، لذا باید خود را برای مقابله علمی با این پدیده بحران‌زای اجتماعی آماده کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر در راستای اجرای سیاست‌های پیشگیری، درمان و کاهش آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر آماده هرگونه همکاری و تعامل با سازمان زندان‌ها می‌باشد.فدا حسین مالکی افزود: در صورت ارائه طرح‌های کارشناسی مسئولان سازمان زندان‌ها بودجه آن توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر تأمین می‌شود.

وی افزود، ما در زمینه پیشگیری و درمان مواد مخدر کارهای جدیدی در پیش رو داریم و تصمیم گرفته‌ایم در خصوص راه‌های کنترل معتادان مخصوصاً معتادان پرخطر در جهت کاهش آسیب و در نهایت کاهش بیماری ایدز این طرح را به انجام برسانیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: ما باید حلقه‌های درمان را به هم نزدیک کنیم تا مشکلات ورودی زندان‌ها کمتر شود.

پرویز افشار معاون سلامت ، اصلاح و تربیت سازمان زندان‌های کشور گفت: با توجه به این‌که حدود ٤٥ درصد از جمعیت ورودی به زندان‌ها را معتادان و به‌ویژه افراد تزریقی تشکیل می‌دهند، در پنج سال گذشته با همکاری وزارت بهداشت و درمان و ستاد مبارزه با مواد مخدر برنامه مدونی برای کنترل و ساماندهی اعتیاد در زندان‌ها طراحی شده است.

 
محمود سالارکیا معاون دادستان در امور زندانهای استان تهران نیز ورود افراد معتاد به زندانها را یک آفت و مصیبت مسلم دانست و گفت: افراد معتاد همواره برای مسئولان زندانها و جمعیت کیفری یک خطر بالقوه بزرگ محسوب می‌شوند. آنان علاوه بر وارد کردن آسیب‌های فراوان به خود و جامعه سبب تحمیل هزینه‌های هنگفت برای مسئولان می‌شوند.


همچنین سهراب سلیمانی مدیرکل زندان‌های استان تهران ضمن اشاره به کمبود بودجه و اعتبار لازم جهت تحقیق و تکمیل اهداف آرمانی قوه قضائیه و سازمان زندان‌ها تصریح کرد، تمامی برنامه‌های اجرا شده در سازمان زندان‌ها با حداقل بودجه و امکانات صورت پذیرفته است و می‌طلبد که مسئولان ذی‌ربط در این خصوص همکاری و مساعدت بیشتری داشته باشند.

کد خبر 14175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز