پژوهشگران می‌‌‌گویند جمعیت جهان امسال از مرز 7 میلیارد نفر خواهد گذشت و تا سال 2050، 2.3 میلیارد نفر به جمعیت جهان افزوده خواهد شد.

به گزارش یونایتدپرس دیوید بلوم، استاد اقتصاد و جمعیت‌شناسی در دانشگاه هاروارد می‌گوید این افزایش، تغییر بی‌سابقه جمعیت‌شناختیی را در سطح جهان به وجود خواهد آورد.

بلوم در مقاله‌ای در نشریه ساینس می‌نویسد تقریبا همه 2.3 میلیارد نفر جمعیت افزوده شده جهان تا سال 2050 در مناطق کمتر توسعه‌یافته جهان - و تقریبا نیمی از از آنها در آفریقا- زندگی خواهند کرد.

به گفته او برعکس جمعیت در کشورهای بیشتر توسعه‌یافته ثابت باقی می‌ماند، اما این جمعیت سالمندتر می‌شود، و شمار بزرگسالان در سن کاری که از بازنشستگان گیرنده مقرری حمایت می‌کنند، کاهش خواهد یافت..

بلوم می‌گوید: "گرچه مسائل فوری کشورهای در حال توسعه با مسائل فوری کشورهای ثروتمند متفاوت است، اما در دنیای جهانی‌شده امروز چالش‌های جمعیتی یک جا، چالش‌های جمعیتی همه جا محسوب می‌شوند."

جمعیت جهان در اغلب تاریخ انسان، رشد آهسته‌ای داشته است،و تنها در سال 1850 به یک میلیارد نفر رسید. اما در نیم قرن گذشته جمعیت از 3 میلیارد نفر به 7 میلیارد نفر افزایش یافته است.

بلوم می‌گوید: "تصویر جمعیت‌شناختی واقعا پیچیده است، و چالش‌‌های سختی را به میان می‌آورد. تنها دست روی دست گذاشتن در حالی که بشریت فشار تمام عیار مخاطرات این تغییر جمعیت‌شناختی را تجربه می‌کند، غیرمسئولانه است."

کد خبر 141748

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز