همشهری آنلاین: "دمیتری راگوزین" نماینده دائم روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی احتمال می‌دهد که اجرای طرح ایجاد سپر ضد موشکی اروپا توسط آمریکا می‌تواند بعنوان بهانه ای برای تدارک حمله به ایران مورد استفاده قرار گیرد.

راگوزین روز پنجشنبه در میان خبرنگاران اعلام کرد: "سپر ضد موشکی تنها به صورت یک سیستم تدافعی نیست. نگرانی بسیاری از کارشناسان معتبر روسیه و دیگر کشورها در آنست که سپر ضد موشکی اروپا که رسما وظیفه آن دفاع در برابر تهدیدات ناشی از ایران اعلام شده، در حقیقت می تواند دستاویزی برای تدارک حمله به ایران مورد استفاده قرار گیرد".

به گزارش خبرگزاری روسی ریانووستی، وی ادامه داد: "اخیرا توافقنامه‌ای میان دولت‌های رومانی و آمریکا در خصوص ایجاد پایگاه موشک‌های رهگیر در نزدیکی بخارست به امضا رسید و بلافاصله بعد از آن رزمناو "مونتری" آمریکا وارد آبهای دریای سیاه شد که به سیستم سپر ضد موشکی مجهز است. بر اساس برنامه ایجاد سپر موشکی تا سال 2018 آمریکا قصد دارد که تجهیزات اطلاع رسانی و آتشباری خود را در دیگر کشورهای اروپایی مستقر کند".

به گفته وی در حال حاضر رایزنی هایی با مقامات ترکیه درباره امکان استقرار رادار سیستم هشداردهی حملات موشکی انجام می شود که احتمالا در منطقه جنوبی شرقی این کشور باید مستقر شود.

نماینده دائم روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی تاکید کرد: "همکاران آمریکایی برنامه سپر ضد موشکی خود را با برنامه موشکی ایران توجیه می کنند. ما در خصوص قصد مقامات ایرانی در این زمینه ،چگونگی مراحل ایجاد سلاح موشکی در خاک ایران و امکانات استفاده از آن تفاوت نظر داریم. ایران از سویی همسایه ما و از سوی دیگر همسایه ترکیه است و ما فکر نمی کنیم که لقب "پسر بد" به آن دادن به حل مسائل بسیاری در فضای اورآتلانتیکی کمک کند".

به اعتقاد وی، کاملا مشخص است که استقرار سپر ضد موشکی علیه سلاحی فرضی که هنوز وجود خارجی ندارد و همچنین تهدیدی نامحسوس می تواند به تشنج اوضاع منجر شود.

راگوزین معتقد است: "روسیه طرفدار آنست که بیش از هر کاری از توان سیاسی، دیپلماسی و اقتصادی برای کشورهایی استفاده کرد که می توانند صاحب بالقوه تسلیحاتی شوند که باعث نگرانی ما و کشورهای همسایه آنها شود. و فقط بعد از آن اگر تدابیر بکار گرفته شده، کارساز نشد، جا دارد طرح تسلیحات تدافعی مطرح شوند".

وی همچنین اطلاع داد که روسیه با ایران از جمله در زمینه سپر ضد موشکی تماس های دائمی دارد.

نماینده دائم روسیه در پیمان آتلانتیک شمالی گفت: "یکی ازدلایلی که روسیه از برنامه صلح آمیز اتمی ایران حمایت می‌کند نیز همین است. بدین ترتیب ما دقیقا می‌دانیم که ایران سلاحی در اختیار ندارد که باعث تهدید از جمله ما (روسیه) باشد".

وی افزود:"درباره طرح موشکی ایران نیز می توان گفت که ما اطلاعات زیادی از آن داریم. ما معتقدیم که این تصور که فردا ایران با کمک موشک‌های خود به لهستان و یا نروژ حمله خواهد کرد، هذیان دیوانه‌هاست و ما چنین پیش بینی کارشناسی را نمی‌توانیم قبول کنیم و آنها را متخصص بدانیم".

وی تاکید کرد که بیش از همه در ناتو نگران حمله موشکی ایران به کشورهای حوزه بالتیک هستند.

راگوزین گفت: "من تردید دارم که بسیاری در ایران اصلا از وجود کشورهای حوزه بالتیک خبر داشته باشند. همه اینها سوء استفاده و تلاش برای بد جلوه دادن ایران است و تلاش برای معرفی این کشور بعنوان "پسر بد" بسیار شبیه فیلم‌های هالیوودی است و به هیچ وجه به ارزیابی واقعی اوضاع شباهتی ندارد".

کد خبر 141653
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز