رهبر معظم انقلاب اسلامی اوایل هفته جاری با حضور در قرارگاه مقدم نیروی دریایی ارتش - ناوگان جنوب، از نزدیک در جریان فعالیت‌ها و اقدامات یگان‌های دریایی ارتش در خلیج‌فارس و دریای عمان و آب‌های آزاد قرار گرفتند.

خلیج فارس - توان نظامی ایران

 اهمیت این حضور را سردار علی فدوی، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اینگونه عنوان می‌کند که خط مقدم جمهوری اسلامی دریاست. آمریکا به‌عنوان دشمن ما از یک توانمندی نظامی دریاپایه برخوردار است و سال‌های طولانی با استفاده از توان دریایی خود این روند سلطه را دنبال کرده است. اگر آنها بخواهند حرکتی کنند، احتمالا از دریا خواهد بود. بنابراین طبیعی است که نیروی دریایی باید در برابر دشمن به مقابله برخیزد.این نخستین حضور رهبرمعظم‌انقلاب در خلیج‌فارس نبود؛ پیش از این ایشان در سال‌های 64 و 67 در مقام رئیس‌جمهور و در سال 88 نیز در این منطقه حضور پیدا کرده‌اند.در این گزارش نگاهی به حضور رهبرمعظم‌انقلاب در منطقه خلیج‌فارس داریم.

دهم شهریورماه 1364 «بنیاد تحقیقاتی هریتیج» طی گزارشی در مورد ایران، خواستار حمله نظامی و عملیات انتقامی علیه ایران شد؛ در حالی‌که رئیس‌جمهور وقت آمریکا در اول مردادماه همان سال ضمن دیدار از آنکارا و در جریان مذاکرات خود با مقامات عالی‌رتبه‌ ‌ترکیه، خواستار میانجیگری آنکارا میان تهران و واشنگتن شده بود.

این اظهار نظرهای دو پهلو، فضای مبهمی را در منطقه ایجاد کرد که تماما به سود طرف عراقی بود و منافع جمهوری اسلامی ایران هر روز بیشتر تهدید می‌شد. از آنجا که یکی از اصلی‌ترین راه‌های ارتباطی رژیم عراق با غرب از طریق دریا و خلیج‌فارس بود، جمهوری اسلامی هم تصمیم گرفت برای کاستن از میزان کمک‌های آمریکا و دیگر کشورهای غربی به عراق و تحت فشار گذاشتن این رژیم کشتی‌های عبوری از خلیج‌فارس و آب‌راه تنگه‌ هرمز را که مطابق قوانین بین‌المللی جزو آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شد، بازرسی کند تا حامل محموله‌های نظامی برای عراق نباشند. این کار پس از مصوبه شورای‌عالی دفاع، کم‌کم عملی شد.

علاوه بر این جمهوری اسلامی ایران تهدید کرد درصورتی که کمک‌ها به عراق ادامه یابد یا در راه صدور نفت ایران از سوی دول غربی و نیروهای عراقی که از فضا و امکانات دول عربی حاشیه خلیج‌فارس هم استفاده می‌کردند، خللی به‌وجود‌آید، تنگه هرمز را خواهد بست.

در سی‌ام خرداد 1364 کشتی کویتی المحراق با 10500 تن محموله، توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی توقیف شد و پس از 3هفته به‌دنبال تخلیه محموله‌های آن‌که به‌طور غیرمستقیم توان رزمی ارتش عراق را می‌توانست افزایش دهد، آزاد شد. مقامات نیروی دریایی ایران اظهار داشتند که پس از بازرسی کشتی المحراق و ملاحظه بارنامه‌ ‌آن، آنچه دقیقا در بارنامه به‌عنوان عراق مشخص شده بود همراه با بخشی از کالاهایی که بارنامه‌هایشان مشکوک بود، تخلیه شد و کشتی المحراق با کالاهای باقیمانده به مقصد کویت حرکت کرد.در مهر 1364 نیروی دریایی ایران برای نشان دادن توان رزمی خود و افزایش هماهنگی یگان‌هایش مانور بزرگی در منطقه تنگه‌ هرمز برگزار کرد.

آیت‌الله خامنه‌ای، رئیس‌جمهور وقت و رئیس شورای‌عالی دفاع، با سفر به بندرعباس و حضور در عرشه ناوشکن البرز که در تنگه‌ هرمز مستقر بود، این تمرین نظامی را از نزدیک به نظاره نشست.آیت‌الله خامنه‌ای در حالی که 9ساعت از آغاز این تمرین عظیم نظامی می‌گذشت در مصاحبه‌ای که بر عرشه ناوشکن البرز انجام دادند، مطالب جالب توجهی بیان کردند. رئیس شورای عالی دفاع در پاسخ به سؤالی درباره توان ایران در بستن تنگه‌ هرمز گفتند: «ما حتی اگر کمتر از این مقدار هم قدرت داشته باشیم آن تهدیدی که کردیم برای ما عملی است. بستن تنگه‌ هرمز با همان مفهومی که این کلمه دارد، برای آن کسی که این همه ساحل در دو طرف تنگه دارد و آن اشراف و تسلطی که بر تنگه دارد ممکن است.»

سال 67؛ مانور ذوالفقار 3

دور دوم تنش‌‌های دریایی ایران و آمریکا در فروردین ماه 1367 شروع شد. ناوچه جنگی «ساموئل رابرتز» آمریکا با مین برخورد ‌کرد و حفره‌ای به قطر 8 متر در کف ناوچه ایجاد ‌شد. فضا در خلیج‌فارس به‌شدت ملتهب شده بود. در این شرایط جمهوری اسلامی برای نشان دادن ابهت نظامی و سیاسی خود در منطقه خلیج‌فارس مانور ذوالفقار 3 را در منطقه عمومی خلیج‌فارس و دریای عمان برگزار کرد.این مانور بزرگ در تاریخ 31 اردیبهشت 67 آغاز شد و نیروی دریایی و هوایی ایران مشترکا تمرین‌هایی برای حمله به دشمن فرضی و پاسداری از مرزهای دریای و هوایی کشورمان انجام دادند. این عملیات که در تاریخ سال‌های بعد از انقلاب از نظر وسعت و تعداد یگان‌های شرکت‌کننده بی‌نظیر بود و با حضور بیش از 90 ناو و ناوچه و همراهی نیروهای هوایی و زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، اهمیت بسزایی در تعدیل فضای امنیتی علیه جمهوری اسلامی ایران در خلیج‌فارس بر جای گذاشت.

آیت‌الله خامنه‌ای در روز چهارم خرداد با سفر به چابهار و حضور بر عرشه ناو خارک، یکی از مراحل این مانور را از نزدیک به نظاره نشستند. سفر عالی‌ترین مقام اجرایی کشور و رئیس شورای‌عالی دفاع و حضور ایشان بر عرشه یکی از ناوهای حاضر در منطقه‌ای که هر لحظه امکان درگیری نظامی با طرف آمریکایی و عراقی وجود داشت، بسیار جالب توجه بود.آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی که بر عرشه این ناو ایراد کردند، به تحلیل اوضاع منطقه و بررسی وضعیت جمهوری اسلامی پرداخته و در نهایت تأکید کردند: «ما در یک دوره‌ تاریخی حساسی هستیم و این دوره‌ تاریخی ممکن است چند سال طول بکشد همچنان که از اول انقلاب تا حال ممکن است یک سال دیگر، 2 سال دیگر، 5سال دیگر[طول بکشد] باید این دوران حساس را بگذرانیم. به فضل الهی جمهوری اسلامی در حدی قرار خواهد گرفت که دیگر هیچ‌گونه قدرتی در جهان حتی به مغزش هم خطور نکند که می‌تواند به ما صدمه‌ای وارد کند آن وقت است که سازندگی کشور با شتاب تندی شروع خواهد شد.»

الحاق ناوشکن جماران

20سال پس از پایان جنگ، ناوشکن جماران، نخستین ناوشکن طراحی شده و ساخته شده به‌دست متخصصان افتخارآفرین نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و نخبگان و دانشمندان توانمند ایرانی، در مراسم ویژه‌ای، با فرمان حضرت آیت‌الله‌خامنه‌ای، فرمانده معظم کل قوا، رسماً به ناوگان دریایی ارتش ملحق‌شد. این ناوشکن ازجمله رزمناوهای با ماموریت سه‌منظوره است که در عرصه‌های ضد‌هوایی،ضد‌سطحی و ضد‌زیرسطحی از تجهیزات کاملاً پیشرفته‌ای برخوردار است.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 30 بهمن سال 88 در جمع فرماندهان نیروهای مسلح و جمعی از دست‌اندرکاران طراحی و ساخت ناوشکن جماران، این روز را روزی شیرین، مبارک و نویدبخش خواندند و افزودند: «این دستاورد مهم که نتیجه امید، اعتماد و توکل به پروردگار است، نسل جوان ما را مصمم‌تر از پیش خواهد کرد و این عزم و امید و اراده، حتی از تولید ناوشکن نیز مهم‌تر و شیرین‌تر است.»

ایشان، با یادآوری صدها سال قدمت ایران در صنعت دریانوردی، تسلط حکمرانان فاسد و خودکامه در طول قرن‌های اخیر را باعث ضعف ایران در این عرصه برشمردند و تأکید کردند اسلام و جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد توانایی، حیثیت و آبروی ایران و ایرانی در جهان از بین برود و بازگشت روح عزت و هویت به ملت و کشور در 30سال اخیر، مدیون همین نگاه و تفکر است.

حضور مقتدرانه در آب‌های آزاد

عملیات یگان‌های ویژه نیروی دریایی ارتش در آب‌های آزاد و حفاظت از کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در مقابله با دزدان دریایی، بخشی از توضیحات فرماندهان در مرکز کنترل فرماندهی ناوگان جنوب به فرمانده کل قوا بود. در چهارمین حضور آیت‌الله خامنه‌ای در منطقه خلیج‌فارس که هفته گذشته رخ داد، فرمانده کل قوا با حضور در مرکز ارتباطات قرارگاه مقدم، در پیامی رادیویی به ناو جماران، از زحمات فرماندهان و کارکنان نیروی دریایی ارتش در طراحی و ساخت ناو جماران تشکر کردند و سپس در جمع فرماندهان ارشد نیروهای مسلح مستقر در منطقه با اشاره به ظرفیت‌ها و عرصه‌های فراوان موجود برای پیشرفت بیشتر نیروهای دریایی تأکید کردند: گسترش حوزه تحرک و حضور نیروی دریایی در آب‌های آزاد و تأمین زیرساخت‌های این حضور، زمینه‌ساز تبدیل شدن نیروی دریایی به یک نیروی راهبردی حقیقی است. ایشان با اشاره به تأثیرات جهانی و پیام‌های عزت‌آفرین و اقتدار بخش حضور نیروی دریایی در باب المندب، خلیج‌عدن، دریای سرخ و کانال سوئز افزودند: این حضورها دشمن را به‌شدت دستپاچه و هراسناک کرد زیرا حضور مقتدرانه یگان‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد برای ملت‌ها الهام بخش و امیدآفرین است.رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: «جمهوری اسلامی ایران اهل تجاوز نیست ولی اهل حضور در آب‌های آزاد است زیرا آب‌های آزاد دنیا متعلق به همه و بستری برای انتقال فرهنگ است.»

کد خبر 141615

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز