گروه شهری: 2 هفته از ادعای آلوده بودن هوا در داخل مترو تهران گذشت تا آنکه «شرکت کنترل کیفیت هوای تهران» به‌عنوان مرجع تخصصی اندازه‌گیری آلودگی هوا اعلام کرد:

آلودگی هوای بیرون مترو10 تا20 برابر بیشتر از هوای داخل متروست. معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در واکنش به خبرهای منتشرشده در 2هفته اخیر مبنی بر آلوده بودن هوای داخل مترو تهران اعلام کرد که براساس اطلاعات اندازه‌‌گیری شده از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران این مطلب صحت ندارد. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: اندازه‌گیری آلودگی هوا در داخل 7 ایستگاه مترو در شمال، مرکز و جنوب شهر و مقایسه آن با آلودگی هوای بیرون نشان داد که آلودگی هوای داخل مترو به‌مراتب از آلودگی هوای بیرون کمتر است.

یوسف رشیدی افزود: پیش از اندازه‌گیری نیز انتظاری جز رسیدن به این نتیجه ‌نداشتیم؛ چرا که حتی کودکان تهرانی هم می‌دانند چون مترو با برق کار می‌کند فاقد هرگونه منبع تولید آلایندگی است و هیچ‌گونه آلودگی تولید نمی‌کند. وی گفت: غلظت آلاینده منواکسیدکربن در داخل مترو معادل یک بیستم هوای بیرون متروست و درخصوص سایر آلاینده‌های گازی نیز در هیچ نقطه‌ای از ایستگاه‌های اندازه‌گیری شده، غلظت آلاینده‌ها بیشتر از محیط بیرون نبود.

رشیدی ادامه داد: شرکت کنترل کیفیت هوا به‌منظور اطمینان از کیفیت هوا در ایستگاه‌های مترو اقدام به سنجش آلاینده‌های گازی در 7 ایستگاه شهر ری، شوش، 51 خرداد، دروازه دولت، هفت تیر، شهید بهشتی و میرداماد کرد و نتایج اندازه‌گیری‌ها نشان داد که تمامی ایستگاه‌ها در وضعیت سالم‌ قرار دارند و از نظر آلاینده‌های گازی هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.مشاور زیست‌محیطی معاون شهردار تهران نیز با انتقاد از طرح موضوع آلودگی هوا در مترو تهران گفت: عده‌ای به‌جای اینکه آلودگی 08 هزار واحد صنعتی که روزانه انبوهی از آلایندگی را وارد هوای تهران و سایر نقاط کشور می‌کنند، ببینند، کماکان با ذره‌بین به‌دنبال ذرات آزبست در ایستگاه‌های مترو در اعماق زمین‌های تهران می‌گردند. وحید نوروزی افزود: 7 تن آزبست ناشی از لنت ترمز خودروها در شبانه‌روز در هوای تهران تولید می‌شود و هزاران کیلوگرم آزبست واحدهای تولیدی نیز مستقیم وارد محیط‌زیست می‌شود؛ آن وقت عده‌ای این حجم انبوه از آلودگی را نمی‌بینند و داخل ایستگاه‌های مترو در جست‌و‌جوی آلودگی هستند.

وی گفت: توصیه می‌کنیم به جای اینکه دنبال ذرات آلوده در ایستگاه‌های مترو بگردند، این موضوع را پیگیری کنند که چرا با گذشت 4 سال از مصوبه شورای‌عالی حفاظت محیط‌زیست درخصوص ممنوعیت استفاده از آزبست در ایران، مصرف این ذرات سرطان‌زا نه تنها در تهران بلکه در سایر نقاط کشور نیز همچنان ادامه دارد.مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران نیز از ارسال آمار و اطلاعات وضعیت هوای داخل تونل‌های مترو به شورای اسلامی شهر تهران خبر داد. به گفته وی، تحقیقات کارشناسان نشان می‌دهد ادعای وجود آلودگی در هوای مترو تهران به هیچ‌وجه صحت ندارد.

کد خبر 141594
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز