جمعه ۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

علی صالح‌آبادی * تامین منابع مالی لازم برای بنگاه‌های اقتصادی در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بنگاه‌ها و سیاستگذاران اقتصادی کشور است.

بورس

در شرایط حاضر که به‌منظور کاستن از حجم دولت در اقتصاد و مجال‌دادن به بخش خصوصی، سرمایه‌گذاری‌های جدید دولت بر اساس قوانین محدود شده است، باید میدان را برای بخش خصوصی جهت تامین منابع مالی مورد نیاز که برای تحقق رشد برنامه‌ریزی‌شده اقتصاد لازم است، مهیا کرد. در این راستا شبکه بانکی در حال استفاده از حداکثر ظرفیت خود برای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی است، به این جهت استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه بسیار حائز اهمیت خواهد بود. یکی از اولویت‌های اصلی برای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور در حال حاضر تامین مالی از طریق بازار سرمایه است.

بازار سرمایه با توجه به ظرفیت‌های بالایی که دارد و نیز بسترسازی‌هایی که انجام‌شده، توان قابل‌توجهی برای تامین مالی فعالیت‌های اقتصادی کشور دارد. یکی از منابع مهم تامین مالی در بازار سرمایه جلوگیری از تقسیم سود نقدی و افزایش سرمایه از محل سود انباشته است. این مهم منوط به شکل‌گیری دیدگاهی نزد سهامداران است که نگاه به سهام را از یک برگه دارای پرداخت نقدی کوتاه‌مدت به برگه پرارزش در بلندمدت تغییر دهد. به‌عبارتی دیگر سهامداران از دریافت سود نقدی خود امتناع کرده و با انباشته‌کردن سود منابع مناسب، تأمین مالی طرح‌های توسعه شرکت را در اختیار مدیران قرار دهند. در ادامه توضیحاتی در این خصوص داده می‌شود.

یکی از گزینه‌های تامین مالی برای بنگاه‌های اقتصادی، استفاده از منابع مالی داخلی است. به‌عبارتی با تصمیم مجمع عمومی صاحبان سهام، بخشی از سود سالانه برای سرمایه‌گذاری مجدد در طرح‌های اقتصادی در شرکت انباشته می‌شود. در این حالت شرکت از محل سود انباشته‌ تامین مالی می‌کند و می‌تواند با تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده از محل سود انباشته‌ ایجادشده، افزایش سرمایه دهد و به سهامداران شرکت سهام جدید ارائه دهد. هزینه این روش تامین مالی تقریبا معادل نرخ بازده مورد انتظار سهامداران است و براین اساس یکی از منابع گران برای تامین مالی محسوب می‌شود. بنابراین با وجود سادگی روش آن، مدیران باید مراقب هزینه بالای آن باشند.

* رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار

کد خبر 141570
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز