آکادمی ملی فوتبال، واقع در کمپ‌ تیم‌های ملی، مسئول مستقیم نظارت بر مدارس فوتبال است.

مدرسه فوتبال

هر شکایتی از مدارس فوتبال به آنجا می‌رود و در شورای آکادمی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در این شورا یکی از اعضای کمیته جوانان حضور دارد و آنها تصمیم نهایی را در مورد تخلف یک مدرسه فوتبال می‌گیرند. البته مسئولان فدراسیون بر این باور هستند که نظارت و کنترل مدارس فوتبال کمتر از 2سال است که اهمیت ویژه‌ای برای‌شان پیدا کرده است اما هنوز هم مشکلات مدارس فوتبال، بی‌شمار است. در آیین‌نامه مدرسه فوتبال که فدراسیون فوتبال آن را منتشر کرده، نام« مدرسه فوتبال استاندارد» درج شده است.

با نگاهی به آیین‌نامه مدرسه فوتبال اما می‌توان دریافت که کمتر مدرسه فوتبالی در ایران هست که از استانداردهای لازم برخوردار باشد. در این آیین‌نامه هدف از تأسیس مدرسه فوتبال اینگونه تعریف شده است: گسترش و توسعه ورزش فوتبال در میان کودکان و نوجوانان، آموزش پایه و علمی فوتبال، شناسایی و کشف استعدادهای برتر در سنین پایه و زمینه‌سازی برای شکوفایی آن. در آخرین بند آن نیز به پر‌کردن اوقات فراغت نونهالان و نوجوانان با ایجاد محیطی سالم اشاره شده است.

برای آنهایی که می‌خواهند مدرسه فوتبال تأسیس کنند، شرایطی مثل دارا بودن حداقل 30سال سن لازم است. البته ارائه گواهی عدم‌پیشینه کیفری و گواهی عدم اعتیاد از مراجع رسمی و داشتن مدرک تحصیلی حداقل لیسانس یا معادل آن از بندهای دیگر آن است. در عین حال، در تبصره‌های آن به مواردی اشاره شده که یک فرد دارای مدرک دیپلم نیز می‌تواند مؤسس یک مدرسه فوتبال باشد. در تبصره‌ یک آن نیز گفته شده که با توجه به‌وجود محدودیت در اعطای مجوز، درصورت تعدد متقاضی در برخی از مناطق، اولویت با افراد متاهل است. در ضمن اشاره شده که تمامی مسئولیت‌های مدرسه فوتبال برعهده مؤسس آن خواهد بود.

در ماده5 آیین‌نامه در مورد شرایط و صلاحیت مربیان فعال در مدرسه فوتبال توضیح داده شده است. دارا بودن حداقل مدرک ربیگری درجهD فدراسیون فوتبال یا معادل آن از سایر کشورها مهم‌ترین شرایط آن به‌حساب می‌آید.


در ماده6 آیین‌نامه به نیروی انسانی اشاره شده و گفته شده که یک مدرسه فوتبال علاوه بر مربی، باید مدیرفنی نیز داشته باشد. داشتن حداقل کارت مربیگری درجه3 فوتبال آسیا یکی از شرایطی است که مدیرفنی باید داشته باشد. همچنین به ازای هر 24 فوتبال‌آموز، حداقل یک مربی لازم است؛ به اضافه یک پزشک یا پزشکیار و همچنین مسئول تدارکات.

در ماده11 امور مالی مدارس فوتبال نیز آمده است: مدارس فوتبال و فوتبال‌آموزان موظف به پرداخت حق عضویت به میزانی که هر‌ساله از طرف فدراسیون تعیین می‌شود، هستند.

میزان شهریه فوتبال آموزان در آغاز هر سال توسط هیأت فوتبال استان و براساس نرخ‌های موجود روز و درجه‌بندی مدارس تعیین می‌شود. همچنین میزان حق‌التدریس مربیان نیز در آغاز هر سال، براساس 4ملاک «درجه مربیگری، میزان تحصیلات، سابقه تدریس در مدارس فوتبال و سابقه بازی رسمی فوتبال» توسط هیأت فوتبال استان و براساس نرخ‌های موجود روز و امتیازدهی به مربیان محاسبه می‌شود.

کد خبر 141440

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز