گروه بین‌الملل: در حالی که رئیس جمهور آمریکا در شامگاه سه‌شنبه به وقت آمریکا در برابر کنگره آمریکا سیاست‌های خود در مورد عراق را به اطلاع اعضای کنگره خواهد رساند، انتقاد از وی در آمریکا بالا گرفته است.

در کنار بسیاری از سناتورهای دموکرات، برژینسکی مشاور امنیتی ملی سابق آمریکا، نیز به جمع انتقاد کنندگان پیوسته است.

سخنرانی بوش، نخستین سخنرانی وی در کنگره پس از به‌دست آوردن اکثریت صندلی‌ها از سوی حزب  دموکرات است و محافل خبری آمریکا گزارش داده‌اند که وی قصد دارد مخالفان سیاست خود را در عراق برای راهبرد تازه خود متقاعد سازد.

ولی زبگنیف برژینسکی در مصاحبه با روزنامه آلمانی دی ولت گفت که تصور و دیدگاه آمریکا مبنی بر این‌که تنها این کشور حق تعیین سرنوشت عراق را دارد، احمقانه و کورکورانه است. وی در ادامه گفت که این تصور آنچنان احمقانه و کورکورانه است که در مورد آن به‌سختی می‌توان بحث کرد.

وی در همین حال به نقش ایران در منطقه اشاره کرد و گفت که  ایران علایق و منافع مشروعی نسبت به آنچه در عراق اتفاق می‌افتد، دارد.

برژینسکی با اشاره به گزارش بیکر- همیلتون گفت که آمریکا باید با کشورهایی که نسبت به حوادث عراق علاقه‌مند هستند، حتی اگر این علاقه با منافع آمریکا تفاوت هم داشته باشد، گفت‌وگو کند.

 مشاور امنیتی کارتر سیاست جدید جرج بوش رئیس جمهوری آمریکا برای عراق را، هم از نظر راهبردی مبهم و بی‌محتوا و هم از نظر تاکتیکی بدون چشم‌انداز خواند و گفت: چنین به نظر می‌رسد که این راهبردی برای راضی کردن طیفی است که به بوش رأی داده‌اند.

مشاور سابق امنیتی آمریکا افزود: آمریکا باید این واقعیت را درک کند که حضورش در عراق تنها باعث تشدید درگیریهای قومی می‌شود و حضور نظامی، این امر را به‌مراتب تشدید کرده است.

کد خبر 14119

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز