شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ساعات اولیه صبح روز شنبه در ادامه تحصن معترضان مصری و عدم عقب‌نشینی از مواضع‌شان، میدان التحریر در مرکز قاهره شاهد درگیری‌های شدید میان تظاهرکنندگان و نیروهای ارتش و پلیس مصر بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه العربیه، در پی تلاش هزاران تن از تظاهرکنندگان در میدان التحریر برای رفتن به سمت مقر وزارت دفاع مصر که اکنون تبدیل به مقر شورای نظامی شده است، سربازان مصری به منظور متوقف کردن تظاهرکنندگان ناگزیر به شلیک تیرهوایی شدند.

همچنین نیروهای ارتش، میدان العباسیه و مقر وزارت دفاع واقع در "مصر الجدید" را با ده‌ها خودرو زرهی و خودرو نظامی بستند و اجازه ندادند افراد پیاده و خودروها از آنجا رفت ‌و آمد کنند.

تظاهرکنندگان در تظاهرات خود از شورای نظامی مصر خواستند سرکوب را متوقف کند و به تظاهرات مسالمت‌آمیز تظاهرکنندگان در قاهره و استان‌های دیگر احترام بگذارد.

تظاهرکنندگان در میدان التحریر در قاهره خواستار محاکمه حسنی مبارک، رئیس جمهور سابق مصر و اعضای نظامش و در راس آن حبیب العادلی، وزیر کشور سابق مصر شدند.

تظاهرکنندگان همچنین پاکسازی سازمان‌های دولتی را از مزدوران مبارک خواستار شدند.

گروه اخوان المسلمین، گروه جماعت اسلامی و گروه‌های سلفی دیگر نیز خواستار تظاهرات "جمعه‌ ثبات" شده‌ بودند.

در پی عقب نشینی تظاهرکنندگان از میدان العباسیه به سمت میدان التحریر آرامش نسبی در میدان العباسیه برقرار شد، در حالی که تظاهرکنندگان تهدید کردند که امروز در مقر شورای عالی نیروهای مسلح مصر تظاهراتی گسترده برگزار خواهند کرد.

از سوی دیگر سایت شبکه الجزیره اعلام کرد که هزاران مصری در تظاهراتی گسترده تحت عنوان "جمعه تعیین کننده" روز جمعه در قاهره و اسکندریه تظاهرات کردند و سرعت در روند محاکمه‌ی عاملان کشتار تظاهرکنندگان را خواستار شدند.

این تظاهرات به رغم تغییرات گسترده حکومتی و وعده‌های عصام شرف، نخست وزیر مصر در راستای پاسخگویی به خواسته‌های معترضان برگزار شد.

خبرنگار الجزیره در اسکندریه گفت: پنج هزار تظاهرکننده در خیابان‌های این شهر تظاهرات کرده و از شورای نظامی خواستند به خواسته‌های انقلابیون و در راس آن محاکمه افسران متهم به کشتار تظاهرکنندگان و پاکسازی سازمان‌های دولتی از مسئولان فاسد پاسخ دهد.

تظاهرکنندگان مصری همچنین خواستار برگزاری تظاهرات میلیونی در جمعه‌ آینده شدند.

شورای عالی نیروهای مسلح مصر نیز در بیانیه خود اعلام کرده است: گام‌های مثبتی که طی روزهای اخیر برداشته شده با هدف تحقق اهداف انقلاب 25 ژانویه بود، اما برخی گروه‌های سیاسی با برنامه‌های خاص در راستای ایجاد آشوب میان مردم و ارتش تلاش‌هایی می‌کنند.

شورای نظامی مصر گروه "6 آوریل" یکی از برجسته‌ترین گروه‌های سیاسی فعال در مصر را مسئول درگیری‌ میان ارتش و ملت اعلام کرده است.

در این بیانیه آمده است: گروه 6 آوریل به دنبال ایجاد تنش در کشور است در حالی که مردم باید هشیار باشند و تن به این طرح‌های مشکوک ندهند.

این در حالی است که احمد ماهر، هماهنگ کننده گروه 6 آوریل شرکت در تظاهرات العباسیه را رد کرده و به العربیه گفته است: بیانیه شورای نظامی بسیار عجیب بود. این بیانیه در راستای شوراندن مردم علیه گروه 6 آوریل بوده است، چرا که ما به عنوان اعضای گروه 6 آوریل در این تظاهرات شرکت نداشتیم.

کد خبر 141043
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز