یکشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: اگر "سواد بهداشتی" کمی داشته باشید، به این معنا که اگر در اطلاعات پزشکی برای شما مشکل باشد، ممکن است سلامتی شما به خطر بیفتد.

به گزارش هلث دی نیوز پژوهشگران در بازبینی 96 بررسی منتشر شده در این باره نتیجه گیری کردند که سواد بهداشتی پایین با انواع متعدد عواقب بهداشتی و استفاده نامناسب‌تر از سرویس‌های بهداشتی ارتباط دارد.

نانسی برکمن، سرپرست این پژوهش، تحلیل‌گر ارشد پژوهش سیاست‌های بهداشتی،در سازمان RTI International واقع در کالیفرنیای شمالی که این پژوهش را انجام داده است، گفت: "این نتایج غافلگیرکننده نیست."

این پژوهشگران می‌گویند حدود 80 میلیون آمریکایی سواد بهداشتی محدودی دارند و این وضعیت سلامت آنها در معرض خطر قرار می‌دهد.

برکمن گفت: "اگر درکی از جریانات امور یا نوشته‌ها در حوزه بهداشت نداشته باشید، این امر می‌تواند اثری منفی بر استفاده شما از سرویس‌های مراقبت بهداشتی و وضعیت سلامت شما باقی بگذارد."

این بازبینی نشان داد که سواد کم بهداشتی همیشه با شما شماری از پیامدهای بد ارتباط دارد. این پیامدها شامل بستری شدن بیشتر، استفاده بیشتر از سرویس‌های اورژانس، انجام کمتر ماموگرافی برای غربالگری سرطان پستان، انجام کمتر واکسیناسیون آنفلوآنزا و توانایی کمتر برای مصرف مناسب داروها و درک برچسب‌های دارویی و پیام‌های بهداشتی.

سواد کم بهداشتی در میان سالمندان در مجموع با وضعیت بدتر سلامتی و میزان بالاتر مرگ و میر همراه است.

ریما راد، مدرس دانشکده بهداشت دانشگاه هاروراد که محقق اصلی در "بررسی‌های سواد بهداشتی" است، می‌گوید گرچه نتایج این بازبینی درست به نظر می‌رسد، "اما تنها یک طرف سکه را نشان می‌دهد." او می‌گوید: "مشکل تنها این نیست که مردم سواد بهداشتی کمی دارند، بلکه بخش دیگر مشکل این است که برخی از پزشکان و فراهم‌آورندگان خدمات بهداشتی نیز نمی‌تواند به طریقی این اطلاعات را به بیماران‌شان منتقل کنند که برای آنها قابل درک باشد."

راد گفت بیماران می‌تواند از کسی که خدمات بهداشتی در اختیار آنها می‌گذارد، بخواهند که به زبان روزمره با آنها صحبت کنند. اگرنمی‌توانید حرف‌های پزشکتان را به صورت شفاهی یا کتبی درک کنید. باید به او بگویید: متاسفم، من تحصیلات شما را ندارم. می‌شود از زبان ساده‌تری استفاد کنید."

بکمن می‌گوید اگر حرف‌های دکترتان را نمی‌فهمید باید سوال کنید، و نباید از سوال کردن از او در صورت لزوم احساس خجالت کنید. بردن کسی به همراه خودتان به مطب دکتر هم می‌توانند کمک کننده باشد.

کد خبر 140954

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز