گروه شهری: خانواده‌های تهرانی برای نخستین‌بار از همه نقاط پایتخت به بوستان آزادگان رفتند تا سفره 5 هزار متری غذاهای سالم و ایرانی را با دستپخت خود بگسترانند.

سفره سلامت

 بزرگ‌ترین سفره خانوادگی غذاهای سالم شهر که اقدامی بی‌نظیر در جهان بوده است با هدف ارتقای همبستگی اجتماعی شهروندان با محوریت خانواده و توسعه فعالیت‌های مشارکتی و معرفی الگوهای تغذیه سالم در شرایطی در شهر تهران گسترانده شد که بیش از 30هزار تن از شهروندان تهرانی میهمان سفره 5 هزار متری شدند.

6 هزار تن از شهروندان تهرانی در تمامی گروه‌های سنی از نقاط مختلف پایتخت به همراه خانواده خود در بزرگ‌ترین مسابقه غذاهای سالم شهر شرکت کردند و 160کارشناس تغذیه آموزش دیده نیز با چشیدن غذاهای پخته شده توسط شهروندان برای بزرگ‌ترین سفره پایتخت به داوری پرداختند.

بزرگ‌ترین سفره سلامت خانوادگی شهر که با مشارکت مناطق 22 گانه شهرداری تهران و به مناسبت جشنواره شعبانیه گسترانده شد در حاشیه خود یک بازارچه سلامت و تونل‌های آموزش شهروندی نیز داشت. دکتر محمدمهدی گلمکانی، مدیرکل سلامت شهرداری تهران در حاشیه سفره 5 هزارمتری پایتخت گفت: بازارچه سلامت مهم‌ترین عرضه‌کننده تولیدات غذایی و خدمات سلامت بود و محصولات این بازار نیز با عنوان حامی سلامت عرضه شد.

تونل‌های دوگانه سیاه و سفید حاشیه سفره سلامت پایتخت به‌منظور توسعه آموزش شهروندی در حوزه سلامت دایر شده بود. آنطور که گلمکانی می‌گوید، تونل‌های سیاه و سفید برای معرفی رفتارهای غلط و آموزش شهروندان به‌منظور پیشگیری از این رفتارها طراحی شده است. تونل سیاه به معرفی آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد و تونل سفید رفتارهای صحیح و حامی سلامت را به شهروندان معرفی می‌کند.

تمامی مناطق 22 گانه شهرداری تهران، اعضای کانون‌های اجتماعی و شهروندان تهرانی در گستراندن بزرگ‌ترین سفره سلامت خانوادگی پایتخت مشارکت داشتند و شهروندان نیز اقدام به عرضه غذاهای طبخ شده کردند. مدیرکل سلامت شهرداری تهران گفت: در این سفره بزرگ خانوادگی غذاهای ارائه شده در بخش‌های غذای رژیمی و نوشیدنی‌های سالم مورد ارزیابی داوران قرار گرفت و از برگزیدگان نیز تقدیر شد.

شرکت‌کنندگان در مسابقه گسترده‌ترین سفره پایتخت در سنین مختلف در این جشنواره حاضر شدند که مسن‌ترین شهروند حاضر در مسابقه سفره سلامت خانوادگی پایتخت 90سال داشت و کم‌سن ‌وسال‌ترین شهروند حاضر در مسابقه دختری با 9 سال سن بود. همچنین یکی از بانوان حاضر در مسابقه سفره گسترده پایتخت 40 نوع غذا و دسر و مربا را در سفره سلامت 5 هزار متری شهر عرضه کرد.

شرکت‌کنندگان در مسابقه گسترده‌ترین سفره شهر از طریق خانه‌های سلامت شهرداری یا حضور در محل جشنواره شعبانبه برای شرکت در این مسابقه ثبت‌نام کرده بودند. مهم‌ترین شاخص‌ مدنظر داوران در این مسابقه استفاده از موادغذایی سالم و متناسب با فرهنگ غذای ایرانی بود. شاخص ارزیابی غذاهای طبخ‌شده شرکت‌کنندگان نیز شامل ارزش تغذیه‌ای، طعم و مزه، استفاده از مواداولیه سالم، تزیین و چیدمان، ابتکار و خلاقیت، صرفه اقتصادی، رعایت نکات بهداشتی و مناسب بودن با رژیم غذایی بود.

سفره گسترده پایتخت در بوستان آزادگان تهران با 5 هزار متر طول و 6 هزار شرکت‌کننده در مسابقه و 30 هزار میهمان سرانجام با 250 شرکت‌کننده برتر و صرف غذاهای طبخ شده پایان یافت تا بدین‌ترتیب گسترده‌ترین سفره شهر در رکورد تفریحات شهری ثبت شود.

کد خبر 140941
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز