گروه بین‌الملل: تجمعات و تظاهرات اعتراضی روزهای جمعه در کشورهای عربی نشان می‌دهد که با گذشت 6 ماه از آغاز انقلاب‌ در نیمی از جهان عرب، این شعله سر خاموشی ندارد.

تظاهرات

امروز هم همچون صدها جمعه گذشته کشورهای مصر، تونس، یمن، اردن، بحرین و  سوریه صحنه تظاهرات ضددولتی بود. معترضان عرب با ذوق و دقت هر کدام از این جمعه‌ها را نامگذاری می‌کنند و جلو می‌روند تا به هدف خود برسند.

جمعه نهایی در مصر

به گزارش شبکه خبری العربیه، صدها مصری  با شرکت در تظاهرات «جمعه‌نهایی» خواستار محاکمه علنی حسنی مبارک رئیس‌جمهور مخلوع و حبیب العادلی وزیر کشور پیشین و نیز افراد دخیل در کشتار انقلابیون شدند. تشکیل دولت جدید در هفته گذشته هم انقلابیون را راضی نکرده‌است.

درحالی‌که شماری از احزاب و جنبش‌های مصری از جمله جنبش 6 آوریل مردم را به تظاهرات فراخوانده بودند، شماری دیگر از جمله احزاب اسلامگرا با خودداری از شرکت در این تظاهرات، تاکید کردند در تظاهرات هفته آینده جمعه ثبات و آرامش، شرکت خواهند کرد. معترضان همچنین خواستار استعفای تمامی اعضای کابینه، تعیین سرنوشت انقلاب و نهایی‌کردن تمامی مسائل به تعلیق درآمده شدند.

یمن و حمایت از شورای انتقالی

در یمن هزاران نفر از طرفداران و مخالفان علی عبدالله صالح در شهرهای مختلف تظاهرات کردند. خبرگزاری رسمی یمن (سبا) فقط خبر تظاهرات هواداران صالح تحت شعار چنگ‌زدن به ریسمان الهی را منتشر کرد. این درحالی است که جوانان انقلابی یمن نیز با شعار جمعه حمایت از شورای انتقالی و مخالفت با مجازات جمعی، تظاهراتی را در شهرهای مختلف برگزار کردند.

از سوی دیگر، روزنامه آلمانی فرانکفورتر الگماینه زایتونگ از تلاش برلین برای اقناع صالح به کناره‌گیری از قدرت خبر داد. به نوشته این روزنامه، معاون وزیر خارجه آلمان در دیدار با صالح در عربستان، وی را به کناره گرفتن از قدرت فراخواند.این درحالی است که منابع یمنی با اشاره به موافقت صالح با امضای توافقنامه انتقال قدرت، تاکید کردند که خانواده‌اش مانع از امضای آن می‌شوند.

آتش زدن پرچم آمریکا در اردن

در اردن نیز، هزاران نفر از مردم در «جمعه کرامت و آزادی رسانه» در واکنش به یورش هفته گذشته افراد پلیس به خبرنگاران، درامان پایتخت این کشور دست به تظاهرات زدند.تظاهرکنندگان با محکوم کردن سیاست های آمریکا در منطقه، پرچم این کشور را به آتش کشیدند.

جمعه تعیین سرنوشت در بحرین

در بحرین هم، ائتلاف انقلاب 14 فوریه با فراخوان مردم برای برگزاری تظاهرات، تظاهراتی را تحت عنوان جمعه تعیین سرنوشت برگزار کرد. ائتلاف 14 فوریه که از جوانان انقلابی بحرین تشکیل شده، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن تاکید بر اینکه شکست گفت‌وگوها میان دولت و مخالفان، عزم مردم بحرین را برای ادامه راه راسخ‌تر کرده است، افزود: به‌علت نبود شرط‌های واقعی گفت‌وگوی ملی و تشدید بحران سیاسی در کشور بدون هرگونه تلاش برای حل آن، گفت‌وگوها از آغاز شکست خورده بود.

جمعه وحدت در تونس

اما در تونس، خاستگاه انقلاب‌های عربی نیز هزاران نفر از مردم با برگزاری تظاهراتی تحت شعار «وحدت آری» خشونت و ناآرامی‌های اخیر در کشور را محکوم کردند. تظاهرات‌کنندگان با سردادن شعارهایی، بر آگاهی و هوشیاری تا زمان برگزاری انتخابات در 23 اکتبر آینده تاکید کردند. موج اعتراضات عربی به اراضی اشغالی فلسطین و رژیم صهیونیستی نیز رسیده و گروه‌های مخالف اجتماعی در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری تظاهراتی گسترده طی امروز علیه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هستند.

عربستان برای مقابله با معترضان، قانون وضع می‌کند

سازمان عفو بین‌الملل از پیش‌نویس قانون جدید مقابله با تروریسم در عربستان سعودی به‌شدت انتقاد کرد. به گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، این سازمان مدافع حقوق بشر تاکید کرده که درصورت تصویب این قانون، مخالفت مشروع سیاسی به اقدامی مجرمانه و قابل‌پیگرد کیفری تبدیل می‌شود. در متن این پیش‌نویس، ابراز تردید در صلاحیت و اعتبار پادشاه و ولیعهد عربستان برای تصدی این سمت‌ها هم جرم محسوب می‌شود.

کد خبر 140932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز