گروه بورس: بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در تیر ماه امسال به منفی2.3درصد رسید؛ اما در عین حال ارزش معاملات بورس از مرز 9 میلیارد دلار هم عبور کرد.

بورس

به گزارش همشهری، تیرماه مهم‌ترین زمان برای سهامدارانی تلقی می‌شود که دارایی‌های خود را در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ چراکه سال مالی بسیاری از شرکت‌های بورس در این ماه به پایان می‌رسد و این ماه نوعی خطر مرز برای بازار سرمایه تلقی می‌شود؛ ضمن اینکه هر سال با پایان تیر ماه یا اصطلاحا فصل مجامع، در رویکرد فعالان بازار سرمایه تغییراتی ایجاد می‌شود به‌دلیل اینکه شرکت‌های بورس در مجامع عمومی سود سهام خود را تقسیم کرده‌اند و یا برنامه افزایش سرمایه را در مجامع عمومی به تصویب رسانده‌اند.

بنابراین بازیگران بازار، با در نظر گرفتن تحولات جدید در شرکت‌ها؛ اقدام به تغییر ترکیب سبد سهام خود و دارایی‌های خود در بورس می‌کنند. امسال نیز همانند سال‌های گذشته بازار سهام با تغییرات جدیدی روبه‌رو شد اما اگرچه انتظار می‌رفت شاخص‌های بورس تهران در این فصل صعودی باشند اما نما گر‌های بازار بیانگر آن هستند که میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس منفی شده است.

با وجود آنکه میزان بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران در 2 ماه اول سال از مرز 14درصد هم عبور کرده بود اما اطلاعات جدید بیانگر آن است که میزان بازده سرمایه‌گذاری در بازار سهام در تیر ماه امسال نه تنها مثبت نبوده بلکه 2.3 درصد هم کاهش یافته است. با کاهش 2 درصدی بازده سرمایه‌گذاری در تیر ماه میانگین بازده سرمایه‌گذارانی که از ابتدای سال تاکنون در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند به کمتر از 3.5 درصد رسیده است و اگر نزول شاخص‌های بورس همچنان ادامه داشته باشد سرمایه‌گذارانی که حتی در 2 ماه ابتدای سال سود کرده‌اند به ضرر خواهند رسید.

ارزش معاملات

اطلاعات رسمی بورس تهران همچنین نشان می‌دهد با وجود آنکه شاخص‌های بورس تهران در سراشیبی نزول هستند اما ارزش معاملات همچنان در حال رکوردشکنی است. سهامداران بورس تهران ابتدای امسال تاکنون 91‌هزار و 513 میلیارد ریال سهام معادل 9 میلیارد دلار سهام خریداری کرده‌اند که این بیشترین میزان معاملات در 4‌ماه اول سال در طول تاریخ بورس تلقی می‌شود.

کد خبر 140916
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز