چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تصوری که از شبه‌نظامیان طالبان و القاعده در ذهن مردم جهان وجود دارد، نیروی چریکی کوه‌نشین و غارنشینی است که به دور از هرگونه ابزار تکنولوژیک به فکر ساخت بمب و انجام حمله انتحاری است.

طالبان

اما انتشار 2 خبر که دیروز صورت گرفت نشان می‌دهد این تصور درست نیست و جنگ طالبان و القاعده با آمریکا از کوه‌ها به فضای اینترنت کشیده شده‌است. روز گذشته یکی از سخنگویان طالبان با اعلام هک شدن تلفن‌های همراه، سایت‌های اینترنتی و نشانی‌های پست الکترونیک این گروه توسط نیروهای دشمن از جعلی بودن خبر مرگ ملا عمر، رهبر این گروه خبر داد. پیش از این برخی منابع خبری به نقل از پیامک ارسالی از طریق یک شماره تلفن همراه مورد استفاده سخنگویان طالبان گزارش کرده بودند که «شورای رهبری امارت اسلامی افغانستان» درگذشت ملاعمر را اعلام کرده است.

در گزارش‌های منتشر شده براساس این پیامک علت مرگ ملاعمر بیماری قلبی اعلام شده بود. مدت کوتاهی پس از انتشار این خبر یکی از سخنگویان طالبان اعلام کرد که تلفن‌های همراه و سایت‌های اینترنتی و نشانی‌های پست الکترونیک این گروه هک شده و دشمنان طالبان به این وسیله خبر مرگ ملا عمر را منتشر کرده‌اند. وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی تأکید کرد: سازمان‌های اطلاعاتی دشمن، سایت و شماره تلفن ما را هک کردند و به همه پیام فرستادند.

در پیام‌هایی که از نشانی طالبان به زبان‌های پشتو، انگلیسی و عربی منتشر شد، آمده بود که ملا عمر جان سپرده و طالبان بلافاصله، «گل‌آغا» از نزدیکان ملا عمر را به‌عنوان جانشین او تعیین کرده است. سخنگوی طالبان اما روز گذشته با تکذیب این خبر تأکید کرد که ملامحمد عمر در حال حاضر در افغانستان است و در سلامت کامل به سر می‌برد. وی همچنین از بسته شدن موقت سایت این گروه به خاطر این حمله سایبری خبر داد.

پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر شبکه القاعده در پاکستان، آمریکا تلاش خود را بر بازداشت یا کشتن ملا عمر، رهبر طالبان، متمرکز کرده است. به‌نظر می‌رسد که مقام‌های آمریکایی با استفاده از جنگ سایبری در تلاش هستند تا در جبهه‌های جدید برای تضعیف شبه‌نظامیان تلاش کنند.شبکه القاعده هم روز گذشته در شماره جدید نشریه اینترنتی خود روایت تازه‌ای را از مرگ بن‌لادن منتشر کرد که با اظهارات دولت آمریکا در تضاد است.

بن لادن جنگید و کشته شد

درحالی‌که مقام‌های کاخ سفید اعلام کرده‌اند که بن لادن پیش از آنکه بتواند واکنشی نشان دهد از سوی نیروهای آمریکایی کشته شده است، روز گذشته نشریه اینترنتی Inspire (الهام) که از سوی القاعده منتشر می‌شود از درگیری او با نظامیان خارجی پیش از مرگش خبر داد.

در ششمین شماره این نشریه که با تصویر بن لادن روی جلد آن منتشر شده، آمده است که رهبر سابق القاعده در هنگام حمله نیروهای آمریکایی با استفاده از سلاح‌های دراختیارش به نبرد با آنها پرداخته و سرانجام در درگیری با نظامیان مسلح به انواع تسلیحات پیشرفته، مرگ را پذیرفته است. مقام‌های آمریکایی پیش از این اعلام کرده بودند که بن لادن در هنگام ورود نیروهای این کشور به اتاقش بدون سلاح بوده و تلاش کرده است که از همسرش به‌عنوان سپر انسانی استفاده کند.

گفته می‌شود نشریه Inspire که نخستین شماره‌اش در جولای سال ۲۰۱۰ منتشر شد توسط گروه موسوم به القاعده در شبه‌جزیره عرب انتشار می‌یابد. در این نشریه علاوه بر آموزش ساخت و نحوه استفاده از بمب در عملیات تروریستی به‌تازگی بخشی برای پاسخ به سؤالات خوانندگان اختصاص یافته است.

مخاطبان اصلی این نشریه قشر جوان انگلیسی و آمریکایی هستند. هر چند گروه‌های افراط‌گرا مانند طالبان و القاعده در گذشته استفاده از وسایل ساده‌ای مانند تلویزیون را هم جایز نمی‌دانستند اما به‌نظر می‌رسد شبه نظامیان به سرعت متوجه شده‌اند که در فضای مجازی هم باید به جنگ نیروهای خارجی بروند.

کد خبر 140863
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز