آیدا ابوترابی: 5/4 میلیارد سال پیش، خورشید و سیارات اطرافش یعنی منظومه شمسی، از یک ابر بزرگ گازی‌شکل به وجود آمدند.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 611

more

  منظومه شمسی

به همین دلیل دانشمندان تا همین اواخر بر این باور بودند که ذرات تشکیل‌‌دهندۀ خورشید و زمین -که هر دو در مرکز این منظومه قرار دارند- یکی است؛ چرا که از یک منبع به وجود آمده‏اند.

اما به‌تازگی اطلاعات جدیدی به‌دست آمده که نشان می‏دهد ساختار زمین و خورشید دارای «ایزوتوپ»های متفاوتی است و به‌عبارت دیگر شیمیِ زمین و خورشید یکی نیست. این کشف عجیب و در عین‌حال جالب به‌راحتی به‌دست نیامده و نتیجۀ آزمایش‏های مختلف و تحقیقات زیاد دانشمندان است.

ماجرا از این قرار است که در سال 2001 میلادی کاوشگر «جنسیس» (به‌معنی پیدایش) برای جمع‏آوری اطلاعاتی دربارۀ خورشید به فضا پرتاب شد، اما بعد از انجام مأموریت دو سالۀ خود در زمان بازگشت سقوط کرد و از بین رفت. دانشمندان که امید زیادی به اطلاعات جنسیس داشتند، دست از کار نکشیدند و تصمیم گرفتند لاشه‌های این کاوشگر را بررسی کنند و غبارهای خورشیدی را که قرار بود با خود به زمین بیاورد، از آلودگی‏های زمینی پاکسازی کنند. این کار هفت سال طول کشید و سرانجام محققان دو گروه بین‏المللی اعلام کردند که ترکیب ایزوتوپ‏های اکسیژن و نیتروژن در زمین با آنچه در خورشید وجود دارد، متفاوت است.

هر چند اگر چتر نجات جنسیس درست کار کرده بود، این دانسته‏ها هفت سال پیش به دستمان می‏رسیدند، اما این تأخیر، در برابر اهمیت اصل دانسته‌ها چندان چشم‌گیر نیست. این خیلی مهم‌تر است که بدانیم فرآیندهای فیزیکی، نقش بسیار مهمی در شکل‏گیری سیاره‏ها بازی کرده‏اند و ما آنها را دست کم گرفته بودیم!

کد خبر 140843
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز