همشهری آنلاین : رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از تصویب اعمال تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در کارگروه ماده 4 برای کنکوری‌های امسال خبر داد.

 علی عباسپور تهرانی فرد در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام این خبر تصریح کرد: برای جلوگیری از اجحاف حقوق داوطلبان آزمون سراسری، پیشنهاد تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو در کنکور 90 مورد تصویب قرار گرفت.

به گفته وی، با توجه به اینکه وزارت آموزش و پرورش عنوان می‌کرد هنوز سوابق تحصیلی 10 تا 20 هزار نفر از دانش‌آموزان به سازمان سنجش ارایه نشده است، علاوه بر این نمرات امتحانات نهایی سراسری از سال 84 به بعد باید با هم تراز شود؛ ولی از طرف دیگر ممکن است در یک سال تحصیلی امتحان مشکل‌تر و در سال تحصیلی دیگر امتحان ساده‌تری برگزار شده باشد برای تراز کردن نمرات و تحقق استانداردهای برگزاری آزمون در امتحانات نهایی مقرر شد 25 درصد سوابق تحصیلی داوطلبان به صورت تاثیر مثبت اتخاذ شود.

رییس کمیسیون آموزش افزود: از سوی دیگر حدود 20 درصد از داوطلبانی که در آزمون امسال شرکت کردند از داوطلبان قبل از سال 84 هستند که فقط نمرات آزمون آنها در پذیرش دخالت داده می‌شود در صورتیکه 80 درصد مابقی، سوابق تحصیلی در گزینش آنها تاثیر دارد. بنابراین باید برای این دسته از داوطلبان هم تاثیر سوابق تحصیلی اختیاری باشد و در صورتیکه این تاثیر به نفع آنان باشد اعمال شود.

وی ادامه داد: معتقدیم تا برگزاری آزمون‌های استاندارد توسط آموزش و پرورش به نحوی که در حد آزمون سراسری باشد، و همچنین تا زمانی که آموزش و پرورش در انتقال کامل اطلاعات به سازمان سنجش به گونه‌ای باشد که این سازمان بتواند نمرات سال های تحصیلی مختلف داوطلبان را تراز کند؛ سوابق تحصیلی تاثیر مثبت داشته باشد که با تصویب این پیشنهاد توسط کمیته ماده 4 مقرر شد اگر سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در نتایج آزمون 90 باعث افزایش رتبه آنها می‌شود دخالت داده شود و در غیر این صورت صرفا همان نتیجه آزمون در پذیرش آنها اعمال شود.

به گفته نماینده مردم تهران در خانه ملت، یکی دیگر از دلایل تصویب چنین طرحی این است که امتحانات سراسری نهایی توسط مصحح تصحیح می‌شود لذا ممکن است خطای انسانی در نتیجه آزمون تاثیر داشته باشد. بنابراین از آموزش و پرورش خواسته شد آزمون‌ها را به نحوی طراحی کند که به صورت پاسخ کوتاه باشد تا اوراق توسط دستگاه‌های کامپیوتری پیشرفته تصحیح شود.

وی با بیان اینکه تا زمانی‌که ضریب امنیتی آزمون توسط آموزش و پرورش به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و استاندارد کردن سوالات تحقق نیابد بهتر است قانون تاثیر مثبت سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان به اجرا درآید، تصریح کرد: البته آموزش و پروش توانسته در راستای ساماندهی سوابق تحصیلی دانش‌آموزان با استفاده از سیستم‌های مجهز اقدامات خوبی انجام دهد به نحوی که پیش از این بیش از 10 درصد اطلاعات به سازمان سنجش منتقل نمی‌شد اما در سال جاری این میزان به کمتر از 2 درصد رسیده که قابل تقدیر است.

رییس کمیسیون آموزش مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد: اگر آموزش و پرورش همت کند ان‌شاءالله در سال 93 می‌تواند به استانداردهای مطلوب و مورد تایید و همتراز سازمان سنجش دست پیدا کند. اگرچه قانون تاثیر مثبت سوابق تحصیلی برای آزمون سال 90 به تصویب رسیده اما بهتر است تا زمان تحقق استانداردهای مورد نیاز در آموزش و پرورش تاثیر سوابق تحصیلی به صورت مثبت در نظر گرفته شود.  

کد خبر 140820

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز