گروه ادب‌و‌هنر: معاون امور سینمایی گفت: نمایندگان ما برای گفت‌و‌گو با مدیران خانه سینما آماده هستند ولی از آن طرف تمایلی وجود ندارد.

سینما

جواد شمقدری در حاشیه اختتامیه نخستین دوره جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی و در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره سرنوشت کمیته مشترک معاونت سینمایی و خانه سینما، چنین موضعی گرفت.
او که در همایش مدیران کل ارشاد استان‌های وزارت ارشاد اعلام کرده بود برگزاری جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان در همدان منتفی شده، این بار قدری از صراحت کلامش کاست و گفت: جشنواره فیلم کودک برگزار خواهد شد اما اینکه آیا این جشنواره در همدان برگزار شود، هنوز معلوم نیست. به گفته معاون امور سینمایی احمد میرعلایی، مدیرعامل فارابی و دبیر بیست‌و پنجمین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان برای تعیین محل برگزاری جشنواره امسال در حال مذاکره و پیگیری گزینه‌های پیش‌رو است.

نکته‌ای که شمقدری به آن اشاره کرد، اتفاق منحصر به فردی به شمار می‌آید چون در هیچ جای دنیا سابقه نداشته دبیر یک جشنواره برای شهر برگزاری مشغول مذاکره و رایزنی شود و اساساً‌ جشنواره‌های سینمایی در سراسر دنیا با محل برگزاری‌شان هویت می‌یابند. به نتیجه نرسیدن کارگروه طرح ایجاد مناطق هشت‌گانه سینمایی موضوع دیگری بود که شمقدری درباره‌اش سخن گفت. به گفته او، چون استان‌ها نتوانسته‌اند با یکدیگر درباره تشکیل مناطق هشت‌گانه سینمایی به اجماع و تصمیم‌گیری برسند، قرار است با تک‌تک مسئولان استان‌ها در این باره صحبت شود.

معاون امور سینمایی وزارت ارشاد در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران پیرامون شایعه احضار یا دستگیری یکی دو نفر از هنرمندان بیان کرد: من در این مورد خبری ندارم و باید صحت این مطلب را بررسی کنم. این در حالی است که روز دوشنبه یک مقام قضایی در گفت‌و‌گو با ایسنا دستگیری پگاه‌ آهنگرانی، بازیگر سینما را تأیید کرد. ‌معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اختتامیه جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی که شامگاه 27تیر ماه در سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، گفت: افتخار دارم که نخستین جشنواره آموزشگاه‌های آزاد سینمایی در دوره مدیریت من راه‌اندازی شده است. جای این جشنواره در کشور خالی بود و باید پس از پایان آن در تمام قسمت‌ها برای بهترشدنش بررسی‌هایی صورت بگیرد.

وی در پاسخ به صحبت‌های چند روز قبل یکی از سینماگران ادامه داد:‌ سینمای ایران شرایط بسیار خوبی دارد و ما در آغاز یک تحول هستیم. اخیرا یکی از عزیزان صحبتی کرده بود که فلانی‌ها می‌روند و فلانی‌ها ماندگار هستند. من می‌خواهم این جمله را کامل کنم و بگویم همه رفتنی هستیم و آنچه می‌ماند، وجه خدا و کسی است که رنگ خدایی می‌گیرد. وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه سینمای ایران اکنون در رتبه دهم و یازدهم سینمای کشورهای دنیاست، تصریح کرد: یکی از دوستان گفته بودند سینمای ایران در دوره‌ای در جایگاه ششم بوده و امروز در رتبه پانزدهم قرار دارد. آقای فهیم هم در نشریه همین جشنواره اشاره کرده بودند که سینمای ایران در میان سینماهای دنیا رتبه یازدهم را به‌خود اختصاص داده است.

شمقدری در عین حال گفت: حال ممکن است شاخص‌ها متعدد باشد اما 2 شاخص در میان شاخص‌های دیگر از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ شاخص میزان تولید یکی از این شاخص‌هاست که براساس آن ایران سال گذشته رتبه یازدهم را در دنیا کسب کرد. همچنین شاخص دیگری که بسیار مهم است، استقبال مردم یک کشور از فیلم‌های وطنی‌شان به حساب می‌آید و از این حیث نیز سینمای ایران رتبه دهم را میان سینمای کشورهای جهان در اختیار دارد.

شریفی قادری، دبیر نخستین جشنواره آموزشگاه آزاد سینمایی نیز با تشکر از سازمان‌ها و افرادی که برای برگزاری این جشنواره کمک کرده‌اند، گفت:‌ باید در اختتامیه جشنواره از مسئولان و کارشناسان محترم سازمان توسعه تجارت، آموزشگاه‌هایی که با جشنواره همکاری کردند، هنرجویان‌، داوران و مجموع معاونت سینمایی تشکر کنم. البته گله‌هایی نیز از برخی رسانه‌های گروهی وجود دارد که کمتر به ما لطف داشته‌اند که این گله‌ها را به بعد موکول می‌کنم.

به گزارش ایسنا‌، در این مراسم افرادی بیش از حد ظرفیت سالن در اختتامیه حضور یافته بودند که این مطلب موجب شده بود حتی میهمانانی چون مهدی مسعودشاهی نیز مجبور باشند سرپا بایستند. ازدحام جمعیت در انتهای سالن و همچنین در داخل لابی سالن خلیج‌فارس نمایشگاه بین‌المللی تهران به حدی بود که برخی از مدعوین و حاضران مراسم را ترک کردند. در این برنامه مسعود کیمیایی دقایقی حضور داشت که با تشویق حاضران مواجه شد.

نباید کارهای جاری‌مان را تعطیل کنیم

شمقدری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «با توجه به تاسیس سازمان سینمایی در ماه‌های آینده، تکلیف حکم جدید برای تاسیس مؤسسه امور جشنواره‌ها و روابط بین‌الملل سینما چه می‌شود؟» اظهار کرد: ما نباید کارهای جاری‌مان را در معاونت سینمایی متوقف کنیم. در آینده ممکن است بخش جشنواره‌ها و روابط بین‌الملل در چارت سازمان سینمایی، یک دفتر مستقل یا یک معاونت مستقل باشد. شمقدری ادامه داد: مؤسسه امور جشنواره‌ها و روابط بین‌الملل سینما پس از تشکیل سازمان سینمایی زیر مجموعه این سازمان قرار خواهند گرفت.

کد خبر 140727
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز