همشهری آنلاین: پیدا شدن جسد خبرنگار پیشین نشریه "نیوز آو د ورلد" در خانه‌اش، دامنه رسوایی شنود تلفنی در انگلیس که استعفای چند مقام این کشور را در پی داشت را بیشتر گسترش داد.

به گزارش دویچه وله، شان هور به عنوان اولین فردی شناخته می‌شد ‌که رسوایی "شنود تلفنی"  را به طور علنی مطرح کرد. این خبرنگار در عین حال اندی کلسون، عضو پیشین هیئت تحریریه "نیوز آو د ورلد" را مورد انتقاد قرار داده بود.

هنوز مشخص نیست که چه ماجرایی در پس مرگ خبرنگار پیشین نشریه "نیوز آو د ورلد" نهفته است. پلیس اعلام کرده که علت مرگ وی هنوز مشخص نیست.

پاسخ به کمیسیون تحقیق نمایندگان مجلس

روز سه‌شنبه (۱۹ ژوئیه) روز سرنوشت‌سازی برای روپرت مرداک، رئیس غول رسانه‌ای "نیوز کورپوریشن" و پسرش جیمز محسوب می‌شود. این دو باید در ساعت ۱۴ و سی دقیقه به وقت محلی در مقابل کمیسیون تحقیق مجلس عوام بریتانیا پاسخگوی پرسش‌های نمایندگان درباره این رسوایی باشند.

 

more

 ماجراهای آقای مرداک

پل فارلی، نماینده حزب کارگر، در این‌باره اظهار داشت: «ما می‌خواهیم تمامی حقیقت را بشنویم» و آندریان ساندرس‌، نماینده دیگر پارلمان افزود، اینکه «چه کسی، چطور، چرا و چگونه» این ماجرا رخ داده است.

روپرت مرداک ۸۰ سال دارد و گفته می‌شود که خیلی زود کنترل رفتار خود را از دست می‌دهد. پسر ۳۸ ساله مرداک در جلسه کمیسیون تحقیق مجلس او را همراهی خواهد کرد. آن‌ها باید توضیح دهند که چرا مدیریت و سردبیران "نیوز آو د ورلد" در رسوایی "شنود تلفنی" به وضوح سال‌های طولانی سکوت کردند و موضوع را پنهان نگاه داشتند و همچنین اینکه تا چه حد از ابعاد این رسوایی با خبر بوده‌اند.

گفته می‌شود که بلافاصله پس از آن ربه‌کا بروک، سردبیر ۴۳ ساله پیشین "نیوز اینترنشنال" که به عنوان دختر پنجم مرداک شناخته شده است، مورد پرسش نمایندگان قرار خواهد گرفت. وی تا پیش از استعفایش، در روز جمعه گذشته (۱۵ ژوئیه) رئیس این نشریه و جانشین مرداک بود.

ربه‌کا بروک، سردبیر پیشین ربه‌کا بروک، سردبیر پیشین "نیوز اینترنشنال" یکی از نزدیک‌ترین افراد به روپرت مرداک محسوب می‌شود

استعفای مسئولان

در پی بازداشت ربه‌کا بروکس، سردبیر پیشین روزنامه‌ی تعطیل‌شده‌‌‌ "نیوز آو د ورلد" که پس از بازجویی توسط پلیس با پرداخت وثیقه دوباره آزاد شد، پل استیونسون، رئیس پلیس لندن، استعفا کرد.

گفته می‌شود که استیونسون با یکی از روزنامه‌نگارانی که در رسوایی رسانه‌ای شرکت داشته، در ارتباط بوده است. هم استیونسون و هم بروکس هرگونه رفتار غیرقانونی را انکار می‌کنند.

اسکاتلندیارد در نخستین ساعات بامدادی دوشنبه (۱۸ ژوئیه / ۲۷ تیر) اعلام کرد که ربه‌کا بروکس پس از ۱۲ ساعت بازجویی، به قید وثیقه آزاد شده است. وی به فساد و توطئه برای شنود مکالمات تلفنی متهم شده است.

پل استیونسون، رئیس اسکاتلندیار به دلیل ماجرای پل استیونسون، رئیس اسکاتلندیار به دلیل ماجرای "شنود تلفنی" مجبور به استعفا شد

در این میان، پلیس بریتانیا نیز در رابطه با رسوایی شنود مکالمات تلفنی به گونه‌ای فزاینده زیر فشار قرار دارد. استیونسون که اینک ناچار به کناره‌گیری شده، متهم می‌شود که نیل والیس ، روزنامه‌نگار "نیوز آو د ورلد" را به مدت یک سال تا سپتامبر ۲۰۱۰ به عنوان مشاور روابط عمومی به خدمت گرفته است. والیس هفته‌ گذشته در رابطه با رسوایی اخیر بازداشت شد.

استیونسون اعلام کرد که او تصمیم برای استخدام والیس را نگرفته است. وی همچنین گفت که از شرکت والیس در رسوایی شنود مکالمات تلفنی اطلاع نداشته و افزود: «درستکاری شخصی من، باعث عذاب وجدانم نیست».

افزایش فشارها بر دولت بریتانیا

ربه‌کا بروکس نه تنها همکار نزدیک و دست راست روپرت مرداک به‌شمار می‌رود، بلکه شب کریسمس شام را با دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، صرف کرده است. اکنون روابط دولت محافظه‌کار کامرون با امپراتوری رسانه‌ای مرداک، زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

با بازداشت موقت ربه‌کا بروکس، تحقیقات پلیس در رابطه با رسوایی اخیر به محافل داخلی کنسرن رسانه‌ای مرداک کشیده شد. لس هینتون، رئیس انتشارات آمریکایی «داوجونز و شرکا» روز جمعه (۱۵ ژوئیه) استعفا کرد. وی ۱۲ سال مسئول «نیوز اینترنشنال»، موسسه‌ی وابسته به کنسرن مرداک بود و آن را در اروپا و آسیا نمایندگی می‌کرد. وی اجازه داده بود که به شماری از قربانیان معروف شنود تلفنی پول پرداخت شود.

کد خبر 140720
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز