مجید مجیدی کارگردان و محمد مهدی حیدریان تهیه‌کننده فیلم سینمایی «محمد (ص)» با حضرت آیت‌الله جوادی آملی دیدار کردند.

آیت‌الله جوادی آملی

به گزارش روابط‌عمومی فیلم سینمایی محمد (ص) در این دیدار گزارشی از روند تحقیق و نگارش فیلمنامه، مضامین درنظرگرفته‌شده، شکل روایت فیلم و چگونگی انتخاب عوامل دست‌اندرکار این پروژه به اطلاع ایشان رسید. آیت‌الله جوادی آملی پس از شنیدن صحبت‌های حیدریان و مجیدی، گفت: «گزارش نافع و مسرت‌بخشی را شنیدم. امیدوارم که خداوند سعی بلیغ شما را به احسن وجه مشکور کند و توفیق ارائه خدمات برتر و بهتر را به همه شما و همکاران‌تان مرحمت کند.»

و سپس با تأکید بر اینکه این یک فیلم عادی نیست و قرار است درباره والاترین موضوعات باشد، گفت: «اگر کسی خواست درباره موضوعات عادی هنرنمایی کند، داشتن همان فکر عادی کافی است اما اگر کسی خواست درباره موضوعات عالی هنرنمایی کند، باید هنرش عالی باشد؛ یعنی همان‌طور که خود پیغمبر (ص) تحولی در جهان ایجاد کرد، فیلم آن حضرت هم باید تحول ایجاد کند وگرنه می‌شود یک فیلم عادی.»

آیت‌الله جوادی آملی در ادامه صحبت، هنرمند واقعی را هنرمندی دانستند که توانایی داشته باشد سخن وحی را درک کند و به عالم حس بیاورد و ادامه داد: «ما هنرمندی نداشتیم که بتواند مفاهیم وحی را از مرحله شهود به عقل دربیاورد، عقل را به مرحله خیال درآورد، خیال را حسی کند تا بشود سینما. قالب سینما از خیال به حس می‌آید. یک هنرمند سینمایی باید وحی را خوب بشناسد، مشهود را از دالانی صحیح به معقول تبدیل کند، بعد معقول را متخیل کند و متخیل را محسوس کند تا قابل عرضه باشد وگرنه علمی نیست. و این معنا چون نبوده کسی درکش نکرده... پس اگر هنرمندی بخواهد وارد این حوزه شود، باید چهارضلعی باشد؛ یعنی وحی‌شناس، معقول‌شناس، متخیَل‌شناس و محسوس‌شناس باشد تا بتواند دست به کار شود. این کار عظیمی است. این فیلم باید معلم فیلم‌های دیگر باشد چون درباره کسی است که معلم افراد دیگر است.» در این دیدار که نزدیک به یک‌ساعت به طول انجامید، مجید مجیدی سکانس‌هایی از فیلمنامه را با ذکر جزئیات برای آیت‌الله جوادی آملی توصیف کرد و او دیدگاه خود را درباره نحوه رویکرد هنری به زندگی پیامبر اسلام برای گروه سازنده فیلم محمد (ص) تشریح کرد.

کد خبر 140633

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز