مجید نامجو، وزیر نیرو معتقد است مشکل اساسی واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو این است که این شرکت‌ها در حال حاضر زیان‌ده هستند.

 وزیر نیرو در باره خصوصی‌سازی‌ شرکت‌های آب و برق با فارس گفت‌وگو کرده است:

  • آیا قبول دارید واگذاری‌ها در وزارت نیرو تا حدودی با تاخیر صورت گرفته است؟

به‌دلیل تفاوت‌هایی که وزارت نیرو و شرکت‌های آن با سایر وزارتخانه‌ها داشت، فرایند کار خصوصی‌سازی‌ در وزارت نیرو به زمان نیاز داشت چون ما بنگاه‌هایی را در اختیار داریم که با مردم ارتباط مستقیم دارند. شرکت‌های توزیع برق و شرکت‌های آب و فاضلاب باید واگذار می‌شدند، شرکت‌های تولیدی مثل شرکت‌های تولید نیروگاهی باید واگذار می‌شد اما هیچ روشی برای تضمین فعالیت آنها در آینده طراحی نشده بود، وزارت نیرو باید اینها را آماده می‌کرد.

  • ظاهرا سال گذشته واگذاری‌ها جدی‌تر بود؟

در سال 89 تصمیم گرفتیم سهام 35 نیروگاه واگذار کنیم. اما مشکلاتی در واگذاری اینها وجود داشت. با پیگیری‌هایی که صورت گرفت، این مسائل حل و فصل شد و توانستیم 12‌نیروگاه ‌را که با ظرفیت 9 هزار مگاوات کار می‌کردند، واگذار کنیم.

  • برنامه وزارت نیرو برای امسال چیست؟

تکلیف خصوصی‌سازی این است که ما شرکت‌های توزیع نیروی برق را که تعداد آنها 38 شرکت است و شرکت‌های آبفای شهری را که 34 شرکت هستند نیز در فرایند اصل 44 واگذار کنیم. یک تعدادی امسال به ما تکلیف شده که واگذار کنیم و تعدادی هم تا سال 92 برای واگذاری فرصت دارند. دلیل آن هم این است که این شرکت‌ها باید برای واگذاری آماده‌سازی شوند. مشکل اساسی شرکت‌ها این است که در حال حاضر زیان‌ده هستند.

  • گفتید تعدادی از شرکت‌های توزیع برق باید امسال و شرکت‌های آبفا تا سال 92 واگذار شوند. امسال چند شرکت ‌از این گروه واگذار می‌شوند؟

شرکت‌های توزیع برق 38 شرکت هستند که طبق تکلیف باید تمام آنها واگذار شوند اما شرکت‌های آبفا تا سال 92 باید واگذار شوند.

کد خبر 140630
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز