پرسپولیس و استقلال 2 تیم پرطرفدار فوتبال ایران، فصل جدید لیگ برتر را با مربیان آلمانی آغاز خواهند کرد.

مربیان آلمانی پرسپولیس و استقلال

مسئولان این دو باشگاه در هفته‌های اخیر مذاکرات جدی خود را با 2 مربی آلمانی انجام دادند و سرانجام میشائل هنکه به‌عنوان مربی استقلال و رالف سومدیک به‌عنوان مربی پرسپولیس انتخاب شدند. قرار است هنکه و سومدیک به‌عنوان مربی تمرین‌دهنده در کنار پرویز مظلومی و حمید استیلی فعالیت کنند.

از دایی پرسیدم

هنکه روز شنبه در یک نشست خبری حاضر شد و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد. او در ابتدای حرف‌هایش گفت: «خوشحالم که در یک تجربه‌ خارج از آلمان و در باشگاه استقلال فعالیت می‌کنم. شناخت خوبی از فوتبالیست‌های ایرانی دارم؛ به‌طور مثال علی دایی، مهدی پاشازاده، مهدی مهدوی‌کیا و دیگر بازیکنان ایرانی را می‌شناسم و خوشحالم که توانسته‌ام با آنها همکاری داشته باشم. 30 سال است در فوتبال حضور دارم و در سال‌های 2005 و 2006 فوتبال ایران را مرور کردم. قبل از اینکه به ایران بیایم در باشگاه بایرن مونیخ فعالیت می‌کردم که از علی دایی راجع ایران و فرهنگ‌شان سؤال کردم. وقتی مسئله ایران برایم خیلی جدی شد صددرصد از اشخاصی که قبلا در ایران بودند مشاوره گرفتم و جالب اینکه همه‌ آنها درباره ایران و فوتبال ایران مثبت صحبت کردند.»

نگران نیستم

مربی آلمانی استقلال درباره دلیل تغییر عقیده‌اش نسبت به حضور در پرسپولیس افزود: «می‌دانم 2 باشگاه بزرگ استقلال و پرسپولیس در ایران حضور دارند. خیلی وقت پیش مدیر باشگاه استقلال با من صحبت کرد و مرا برای آمدن‌ به فوتبال ایران تشویق کرد. در ادامه‌ راه مشاور من با حمید استیلی صحبت‌هایی داشت ولی من با پرسپولیس به نتیجه نرسیدم. البته این تصمیم به‌دلیل مسائل مالی نبود و آشنایی من با فتح‌الله‌زاده دلیل حضورم در استقلال است. من نگران نیستم و به این موضوع که پرسپولیس تیم بزرگی است واقفم. من پنجمین مربی آلمانی هستم که با استقلال کار می‌کنم. 4 مربی قبلی نتوانسته‌اند تا آخر فصل در استقلال بمانند ولی من به گذشته اهمیت نمی‌دهم.» او به تفکراتش در فوتبال اشاره کرد و ادامه داد: «به‌نظر من در فوتبال مهم‌ترین نکته این است که هر بازیکن وظیفه‌اش را در میدان بداند.

یکسری از بازیکنان به‌صورت هجومی و تعدادی دیگر دفاعی کار می‌کنند. بازیکنان باید بدانند چه وظیفه‌ای بر دوش آنهاست. من نحوه فوتبال مهدوی‌کیا و ریبری را خیلی دوست دارم و باید آنچه را که مدنظرم است به بازیکنان ارائه کنم و فوتبالیست باید آن تاکتیکی که مورد نظر مربی‌اش است را ارائه دهد.» مطمئنا مربی سرشناسی مثل هنکه یک آلترناتیو جدی برای مظلومی محسوب می‌شود که هر لحظه می‌تواند جای او را بگیرد. فتح‌الله‌زاده اما نظر دیگری دارد و در این مورد می‌گوید: «مطمئن باشید ایشان آلترناتیو مظلومی نیست در ضمن علاوه بر مربی، او را به‌عنوان مشاور فنی مدیرعامل انتخاب کردیم که بتوانیم از توانمندی‌هایش استفاده کنیم.»

سومدیک، ‌مشاور فنی نیست

پرسپولیس هم بعد از منتفی شدن حضور هنکه در این تیم درنهایت با سومدیک به توافق رسید. این مربی زمانی که مهدی مهدوی‌کیا در هامبورگ بازی می‌کرد در کادر فنی این تیم حضور داشت و قرار است روی نیمکت پرسپولیس بنشیند.استیلی در مورد حضور سومدیک در پرسپولیس می‌گوید: «سومدیک دستیار من است، نه مشاور فنی و روی نیمکت خواهد نشست. او سابقه مربیگری در دورتموند، بوخوم، هامبورگ و تیم ملی المپیک غنا را در کارنامه دارد و فصل قبل هم در لیگ ترکیه مربیگری می‌کرد. شرح وظایف سومدیک کاملا مشخص است.»

شایعه قهر مایلی‌کهن

بعد از اضافه شدن سومدیک به کادر فنی پرسپولیس، شایعه قهر محمد مایلی‌کهن هم مطرح شده است. از روز چهارشنبه که مسئولان پرسپولیس عباس چمنیان را برای حضور در کادرفنی تایید نکردند، مایلی‌کهن در تمرین‌ها حاضر نشده است. گفته می‌شود مایلی‌کهن به‌دلیل تایید نشدن چمنیان که گزینه پیشنهادی‌اش برای کادر فنی بود چند روزی است که قهرکرده و در تمرینات حاضر نمی‌شود. پرسپولیس دیروز برای برپایی اردوی تدارکاتی به ترکیه رفت.

کد خبر 140509

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز