همشهری آنلاین: چین درمورد دیدار باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا و دالایی لاما رهبر معنوی بودایی‌های تبت به شدت واکنش نشان داد.

واکنش شدید چین به دیدار اوباما و دالایی لاما

به گزارش ایرنا، آسوشیتدپرس روز یکشنبه از پکن گزارش کرد وزارت امورخارجه چین با صدور بیانیه‌ای این دیدار را اقدامی بی‌شرمانه و مداخله در امور داخلی این کشور خواند.

دراین بیانیه اقدام کاخ سفید در انجام این دیدار، لطمه وارد ساختن به روابط میان پکن و واشنگتن عنوان شد.

بیانیه وزارت امورخارجه چین تنها ساعاتی پس از دیدار خصوصی و 45 دقیقه‌ای دالایی لاما با اوباما که پیشتر پکن خواستار لغو این دیدار شده بود، صادر شد.

ما زائوجی سخنگوی وزارت امورخارجه چین در این بیانیه اظهار داشت، چنین مداخله گستاخانه‌ای در امور داخلی، لطمه به احساسات مردم این کشور و تخریب در روابط چین و آمریکا است.

دالایی لاما که برای انجام مراسم مذهبی بودایی ها قرار است به مدت یازده روز در آمریکا بسر برد ،روز شنبه علی رغم هشدار مقامات چینی با رییس جمهوری آمریکا دیدار کرد.

واکنش شدید پکن درمورد این دیدار درحالی صورت می‌گیرد که هیلاری کلینتون وزیر امورخارجه آمریکا قرار است تا 10 روز آینده به شهر 'شینزن' در جنوب چین سفر و با مقامات شورای دولتی در این منطقه دیدار کند.

همچنین جو بایدن معاون رییس جمهوری آمریکا نیز قرار است طبق برنامه تابستان امسال، به دنبال سفر 'زی جی پینگ' همتای چینی خود از واشنگتن، از چین دیدن کند.

آخرین دیدار اوباما با دالایی لاما به فوریه سال 2010 میلادی باز می‌گردد که با تنش روابط بین دوکشور بر سر فروش مخفیانه سلاح به تایوان، این مساله تشدید شده بود.

این در حالی است که روابط بین پکن و واشنگتن درپی دیدار 'هو جین تائو' رییس جمهوری چین در ژانویه گذشته می‌رفت تا بهبود یابد.

دالایی لاما در پی خیزش نافرجام مردم تبت در سال 1959 میلادی به کشور هند گریخت.

کد خبر 140500
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز