مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشجویان ایتالیایی اسپری ویژه‌ای را ابداع کردند که می‌تواند در پاکسازی زباله‌های فضایی موثر باشد

زباله‌های فضایی

به گزارش خبرگزاری مهر، زباله‌های فضایی به ویژه در طول یک ماه اخیر مشکلات جدی را برای ایستگاه فضایی بین‌المللی ایجاد کرده است. این زباله‌ها در واقع باقیمانده‌های ماهواره‌های خارج از سرویس، تکه‌های مختلف موشک‌ها، قطعاتی از فضاپیماها و خرده سنگ‌ها هستند.

آخرین ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که تعداد اجرام سرگردان در اطراف زمین به بیش از 500 هزار می‌رسد و تعداد اجرام زیر یک سانتی‌متر بالغ بر میلیاردها تکه است.

در این راستا گروهی از دانشجویان لابراتوار روباتیک فضایی مهندسی دانشگاه "فورلی- کازنا" در بلونیا یک اسپری ویژه ضد زباله‌های فضایی را توسعه دادند.

این پروژه Redemption مخفف عبارت "پاکسازی زباله‌ها با استفاده از ماده با فاز انتقال- تست یون کره" نام دارد.

آژانس فضایی اروپا (سال) از میان 8 پروژه دانشگاهی این پروژه را انتخاب کرده و قرار است این اسپری را در قالب برنامه‌ای با عنوان "رکسوس/ بکسوس" آزمایش کند. این اسپری با موشکی که در مارس 2012 از پایگاه "کرونا" در سوئد پرتاب خواهد شد، به مدار فرستاده می‌شود.

این اسپری بر روی زباله‌های فضایی یک کف ویژه از جنس نوعی پلی اورتان دو بخشی را افشانه می‌کند. این کف می‌تواند حداکثر تا 10 برابر حجم اولیه خود گسترده شود. پس از اینکه زباله فضایی در معرض این کف قرار گرفت دو احتمال وجود دارد:

1- زباله محکم به ماهواره‌ای که اسپری می‌کند می‌چسبد و ماهواره می‌تواند زباله را از مدارهای پرواز خارج کند.

2- این کف فرایند سقوط زباله را شتاب می‌بخشد به این ترتیب به محض عبور زباله از اتمسفر زمین می‌سوزد و نابود می‌شود.

پیش از این نیز آژانس فضایی ژاپن اعلام کرده بود که در حال ساخت تور فولادی بزرگی است که می‌تواند به جمع آوری زباله‌های فضایی کمک کند.

این تورها که به طول چندین کیلومتر هستند به یک ماهواره متصل می‌شوند و به فضا می‌روند و در آنجا از ماهواره جدا می‌شوند. سپس شروع به حرکت در اطراف زمین کرده و خرده سنگ‌ها و تکه‌های فلزی ریز در مسیر خود را جمع می‌کنند. بعد با استفاده از میدان‌های مغناطیسی، این تورهای فضایی دارای بار الکتریکی به سمت اتمسفر جذب می‌شوند و قبل از رسیدن به زمین می‌سوزند.

کد خبر 140444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز