همشهری آنلاین: رئیس مجلس خبرگان رهبری گفت: ما یک نظام اسلامی و ولایی داریم و قوای متعدد باید با هم تعامل و رابطه داشته باشند و در زمان اختلاف نیز مقام معظم رهبری مسائل را حل می‌کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت الله مهدوی کنی در هفتمین همایش دکترین مهدویت افزود: این به معنی دخالت رهبری نیست بلکه کسی که هماهنگ کننده قواست رهبری است و در هیچ نظامی چنین مسئله‌ای وجود ندارد این بهترین نظام ولایی است که رهبری باید قول فصل باشد.

وی اضافه کرد: اگر بنا به حفظ نظام داریم باید مرابطه داشته باشیم و اگرکسی مرابطه را بی اهمیت بداند خود از مجموعه حذف خواهد شد چون این نظام مورد قبول مردم و حضرت ولی عصر(عج) است.

رئیس مجلس خبرگان رهبری در ادامه بر حفظ برادری، دوستی و فداکاری و مجاهدت و تبعیت از مقام رهبری تأکید کرد و گفت: اگر می‌خواهیم نظام را حفظ کنیم و جزو منتظران واقعی باشیم باید در این مسیر گام برداریم.

آیت الله مهدوی کنی افزود: دنیا در موقعیت خاصی قرار گرفته یعنی جهان در انتظار است برخی فکر می کنند این بیداری باید حتما کلمه اسلام را داشته باشد اما همین که مردم بیدار شده‌اند و دنبال یک حاکمیت عادل هستند خود نشان از انتظار است.

وی با بیان این که این حرکت‌ها خواه ناخواه متأثر از حرکت اسلامی و ولایی انقلاب اسلامی است و امام و شهدا در آن سهم دارند اضافه کرد: باید قدر این نظام ولایی را بدانیم و هواهای شخصی و گروه گرایی ما را از راه امام و شهدا باز ندارد.

آیت الله مهدوی کنی با اشاره به در پیش بودن انتخابات مجلس گفت: گروه ها نگویند حتما کاندیدای ما باید بیاید بلکه اصل باید شاخص ها و ملاک هایی باشد که برای خدمت به این نظام و مملکت مفید است.

وی همچنین گفت: بحث مهدویت هم از لحاظ موضوع، مصداق، هدف، خاستگاه، سند و هم از لحاظ وسیله و ابزار برای رسیدن به ظهور دارای اهمیت است.

رییس مجلس خبرگان با تشریح آیه 55 سوره نور به اهمیت موضوع مهدویت از نگاه قرآن پرداخت و اضافه کرد: نخستین مسئله در این آیه وعده الهی است که به طور قطع تخلف ندارد، این آیه خطاب به مؤمنان واقعی است، عمل صالح با عمل حسن متفاوت است ممکن است یک عملی خوب باشد اما نسبت به آن زمان و یا مکان مناسب نباشد بنابراین قرآن بیشتر به عمل صالح تأکید دارد و حسناتی که صلاحیت وقوع داشته و برای رسیدن به هدف متناسب باشند صالح هستند.

مهدوی کنی افزود: خداوند در این آیه در کلمه استخلاف عنایت خاصی دارد که از باطن جمعیت‌ها جانشین خود را بیرون می کشد، چنانکه در گذشته صالحان مستخلف می شدند و برداشت دیگر بنده این است که نکته‌های دیگر این آیه مخصوص به استخلاف آخرین است نه استخلاف های گذشته.

وی اضافه کرد: در چنین موقعیتی هر کسی کفر بورزد، قابل قبول نیست و این که کسانی بخواهند با تظاهر و نفاق، در حکومت حضرت مهدی (عج) نفوذ کنند، شدنی نیست.

رئیس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این وعده بزرگ الهی ما را دعوت به انتظار می‌کند تأکید کرد: از ائمه معصومین(ع) در مورد وظایف مردم در دوران غیبت روایاتی به دست ما رسیده است، برخی انتظار را به بی حالی و انفعال تفسیر کرده اند یعنی فرد مؤمن هیچ وظیفه ای ندارد و خداوند کفار را به جان هم می اندازد و ما باید فقط تماشاچی باشیم در حالیکه بر اساس آیات قرآن دفع کفر به این معنی است که مؤمنان کاری انجام دهند نه اینکه تماشاچی باشند.

وی افزود: بر اساس احادیث ائمه اطهار(ع) مسئله استخلاف مربوط به مؤمنین صالح است، باید به مسئله مهدویت عارفانه، عالمانه و مجتهدانه وارد شد و یکی دیگر از مسائل اصلی که ائمه معصومین(ع) در زمان غیبت به آن تأکید دارند پرهیز از اختلاف و تفرقه است و بر اساس یکی از احادیث، مردم در زمان غیبت تکالیفی دارند از جمله شناخت امام زمان خویش و عمل به دستورات الهی و آنجا که اختلاف پیدا شد مردم به امام مراجعه کنند و شأن امامت آن است که رفع اختلاف کند.

آیت الله مهدوی کنی تأکید کرد: بر اساس احادیث وارد شده مردم در زمان گرفتاری‌ها صبر فردی، جمعی و ارتباط با مرکز امامت و امت داشته باشند، مؤمنان باید ببینند رهبری چه می گوید و بر اساس برداشت‌های خود عمل نکنند.

کد خبر 140366
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز