چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با وجود هشدار مقام‌های شورای نظامی مصر، مردم این کشور در پنجمین روز متوالی از تظاهرات و تحصن خود خواستار پایان حاکمیت نظامیان در این کشور شدند تا نشان دهند همچنان بر برآورده‌شدن خواست‌های اصلی خود تأکید دارند.

مصر

میدان التحریر قاهره که در زمان انقلاب مردمی این کشور به نماد مبارزه مردم تبدیل شد، اکنون چند روزی است که بار دیگر شاهد تحصن کسانی است که عقیده دارند با وجود خلع حسنی مبارک هنوز به خواست‌های خود نرسیده‌اند. معترضان مصری روز گذشته با تظاهرات در مقابل ساختمان‌های دولتی و وزارتخانه‌ها در قاهره خواستار پایان حاکمیت شورای نظامی این کشور شدند که پس از برکناری حسنی‌مبارک، قدرت را در این کشور به دست گرفته است.

گروهی از مردم مصر درحالی‌که شعار «مرگ بر حاکمیت نظامی» را فریاد می‌زدند با تجمع در مقابل دفتر نخست‌وزیر بر لزوم کناره‌گیری ژنرال محمد حسین طنطاوی و عصام شریف، نخست وزیر از قدرت تأکید کردند. طنطاوی که سابقه 2 دهه فعالیت به‌عنوان وزیر دفاع رژیم مبارک را در کارنامه خود دارد، پس از خلع وی، قدرت را در اختیار گرفت و تاکنون نتوانسته است خواست‌های مردم این کشور را تأمین کند.
دور جدید تظاهرات و تحصن مردم مصر در قاهره و شهرهای دیگری مانند اسکندریه، السویس و المنصوره از جمعه آغاز شد که اکنون طولانی‌ترین دوره تظاهرات در این کشور پس از کنار رفتن دیکتاتور این کشور از قدرت به حساب می‌آید. تظاهرات علیه حاکمان نظامی مصر در حالی گسترش یافته است که شورای نظامی حاکم بر مصر نسبت به ادامه اعتراضات مردمی هشدار داده و تهدید کرده است که از تمامی ابزارها برای پایان دادن به اعتراض‌ها در این کشور استفاده خواهد کرد.

هشدار نظامیان به معترضان

با افزایش درخواست‌های مردمی برای پایان حاکمیت نظامیان، محسن الفنجری، معاون وزیر دفاع مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد: شورای نظامی اداره کشور را رها نخواهد کرد و به اداره کشور در دوره انتقالی، تدوین قانون اساسی جدید و انتخاب رئیس‌جمهور و واگذاری کشور به حکومت مشروع و منتخب مردم پایبند است. در این بیانیه آمده است: شورای نظامی با تمامی روش‌های مشروع و قانونی تلاش می‌کند به اعتراضات مردمی پایان دهد. معاون وزیر دفاع مصر همچنین از شهروندان این کشور خواسته است در مقابل معترضانی که نمی‌گذارند زندگی در این کشور به وضعیت عادی بازگردد، بایستند. مردم مصر که پس از ۱۸ روز تظاهرات توانستند به سال‌ها حکومت دیکتاتوری حسنی مبارک پایان دهند، خواستار برآورده شدن خواست‌های خود از جمله محاکمه عادلانه مقام‌های رژیم مبارک و کسانی که در کشتار مردم این کشور دست داشتند، هستند. معترضان اعلام کرده‌اند که نظامیان حاکم در این کشور رفتاری مشابه رژیم مبارک دارند.

شورای نظامی حاکم بر مصر به ریاست ژنرال طنطاوی هر چند وعده‌های مختلفی در این رابطه داده اما در عمل تاکنون فعالیت قابل توجهی در این رابطه انجام نداده است. این شورا همچنین درحالی‌که وعده داده بود انتخابات پارلمانی را در ماه سپتامبر برگزار کند، روز گذشته اعلام کرد که این رای‌گیری تا پیش از ماه نوامبر برگزار نخواهد شد.معترضان اکنون اعلام کرده‌اند تا زمانی که اهداف انقلاب 25 ژانویه این کشور تحقق نیابد، به تحصن در میدان التحریر قاهره ادامه خواهند داد. با گسترش تظاهرات در مصر، نخست‌وزیر این کشور روز دوشنبه وعده داد که کابینه خود را در عرض یک هفته ترمیم می‌کند و همچنین استانداران را در مدت یک ماه تغییر می‌دهد.

عصام شریف همچنین روز سه‌شنبه استعفای معاون خود را پذیرفت تا شاید بتواند معترضان در این کشور را آرام کند؛ تلاشی که به احتمال زیاد این بار به راحتی به نتیجه نخواهد رسید. عمروموسی که از نامزدهای مهم انتخابات ریاست‌جمهوری مصر به حساب می‌آید هم روز گذشته با مشروع خواندن خواست‌های مردم این کشور خواستار حضور انقلابیون در کابینه جدید این کشور شد.

کد خبر 140333
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز