همشهری‌آنلاین: دکتر هادی خسروشاهی،مورخ و پژوهشگر تاریخ اسلام و مبارزان اسلامی تازه‌ترین تالیف خود را با عنوان «نهضت آزادیستان و شهید شیخ محمد خیابانی» از سوی انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی به بازار کتاب عرضه کرده است.

کتاب خسروشاهی درباره خیابانی

به گزارش همشهری‌آنلاین حجت‌الاسلام خسروشاهی که تخصص بالایی در ردیابی و نگارش مطالب مربوط به مبارزان اسلامی وحرکت‌های اسلامی در دو سده اخیر جهان اسلام داد و در زمینه مسائل مربوط به کشور مصر هم دستی چیره دارد، در این کتاب به زندگی و سلوک فکری و عملی شیخ‌محمد خبایانی از مبارزان صدر مشروطه در آذربایجان می‌پردازد.

بر اساس این گزارش آذربایجان که از کانون‌های مهم هویت شیعی ایران به حساب می‌آید در حرکت عدالت‌خواهی مشروطه، مردم و علمای آن دیار همگام و همقدم با سایر نواحی ایران حضور تأثیرگذاری داشتند. در میان علمای آذربایجان شهید شیخ محمد خیابانی سرگذشت و تاریخ قابل توجهی دارد. او مبارزات خود را در صدر مشروطه شروع کرد و از تبریز به مجلس شورای ملی راه یافت و از آن طریق مبارزات پردامنه‌ای با نفوذ و سلطه‌ی بیگانه داشت.

یکی از دلایل عمده‌ی خیزش خیابانی، انعقاد قرارداد 1919م میان ایران و انگلیس بود که طی آن ایران رسماً به کشور تحت‌الحمایه و مستعمره انگلیس تبدیل می‌شد. استاد خسروشاهی از جمله محققان و پژوهشگران نام‌آشنای مطالعات تاریخی و اسلامی است که در ثبت و تبیین تاریخچه‌ی مبارزات اسلامی تلاش قابل ستایشی داشته است.

کتاب «نهضت آذادیستان و شهید شیخ محمد خیابانی» در 364 صفحه به قیمت 6500 تومان عرضه عمومی شده است

کد خبر 140285

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز