همشهری‌آنلاین: تأثیر اینترنت بر کاربران چیست؟ اینترنت چه نقشی در جامعه و تغییرات اجتماعی بازی می‌کند؟ گوگل با همکاری چند دانشگاه‌ و مؤسسه، بنیادی را در این زمینه تأسیس می‌کند. تأمین مالی این پروژه در ابتدا با شرکت گوگل خواهد بود.

google internet institute

به گزارش رادیو دولتی آلمان؛ انستیتوی اینترنت برلین از پاییز2011 کار خود را آغاز خواهد کرد.

شرکت گوگل تأمین هزینه‌ این موسسه‌ تحقیقاتی را با اختصاص ۵ / ۴ میلیون یورو در سه سال نخست، بر عهده گرفته است. این پروژه که از همکاری این کنسرن اینترنتی و دانشگاه هومبلت برلین شکل گرفته است، قرار است از ماه اکتبر سال جاری با نشستی در مورد چالش‌های اینترنت آغاز به کار کند. در کنار دانشگاه هومبلت، دانشگاه هنرهای برلین و مرکز علمی ِ تحقیقات اجتماعی (WZB) هم در این پروژه سهیم هستند.

این انستیتو پژوهش‌های خود را بر دو زمینه متمرکز خواهد کرد؛ فهم بهتر تغییرات اجتماعی که منشا یا تقویت‌کننده‌ی آنها اینترنت است و ایجاد امکان دخالت همه‌ گروه‌های جامعه در ساخت آینده‌ی شبکه.

موضوعاتی چون نوآوری‌های تکنیکی و تأثیر آن‌ها بر کاربران، سیاست‌های رسانه‌ای و حق مؤلف از موضوعات مهم در پژوهش‌های آینده‌ این انستیتو به شمار می‌روند.

محققان در این پروژه تلاش می‌کنند با راه‌اندازی پلات‌فرم "Regulation-Watch" قواعد سیاسی را که در کشورهای گوناگون در مورد اینترنت وضع شده‌اند، جمع آوری و با یکدیگر مقایسه کنند.

پیامد سانسور محصولات مشخصی از اینترنت در کشورهایی همانند چین بر روی جامعه، از دیگر موضوع‌های مهم در این انستیتو خواهد بود.

کد خبر 140192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز