همشهری آنلاین: یک روزنامه آلمانی با اشاره به بدهی‌های هنگفت ایتالیا و فلج شدن سیاسی حکومت و ناتوانی آن در غلبه بر بحران مالی، این کشور را در آستانه ابتلا به ویروس خطرناک بحران یورو مانند نمونه یونان ارزیابی کرد.

 ایتالیا در آستانه ابتلا به بحران یورو

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلبی در این باره نوشت: این ترس و نگرانی در ایتالیا گسترش پیدا کرده که این کشور به دلیل بدهی‌های هنگفت مالی تحت فشارهای شدیدی قرار گیرد. کارشناسان در عرصه اقتصاد، سیاست و شهروندان ایتالیایی می‌ترسند که کشورشان مانند یونان و پرتقال به ویروس خطرناک بحران یورو مبتلا شود.

نویسنده در ادامه افزود از جمعه گذشته که جمعه سیاه بورس میلان در ایتالیا بود این کشور از نظر مالی شدیدا نا امن شده است. در این روز خطر افزایش بدهی‌های دولتی ایتالیا به بالاترین حد خود از زمان به وجود آمدن ارز مشترک یورو رسید. مردم شدیدا نگران این وضعیت هستند و حکومت برلوسکنی نیز ظاهرا از نظر سیاسی به قدری ضعیف شده که دیگر نمی تواند اقدامات لازم برای غلبه بر این وضعیت را در پیش گیرد.

روزنامه ها و نشریات ایتالیایی نیز روز گذشته با تیترهایی از قبیل نفس ایتالیا گرفته وضعیت بحرانی کشورشان را نشان دادند.

نویسنده در ادامه با اشاره به ابراز نگرانی رئیس جمهوری ایتالیا از وضعیت اقتصادی کشورش در ادامه تصریح کرد: به این ترتیب با وجود اینکه روز گذشته سران کشورهای اروپایی به منظور پیدا کردن راه حلی برای بحران یورو در بروکسل گرد هم جمع شده بودند، اما ایتالیا نیز به موضوع اصلی گفتگوها در این نشست تبدیل شده بود.

این روزنامه آلمانی در ادامه به نگرانی کارشناسان اقتصادی از بدهی های بالای ایتالیا اشاره کرده و نوشت: این موضوعی نگران کننده نه تنها برای ایتالیا بلکه برای تمام منطقه یورو می باشد. سومین قدرت اقتصادی اتحادیه اروپا با بدهی بالغ بر 1890 میلیارد یورو حدود یک چهارم تمام بدهی های کشورهای عضو یورو را به خود اختصاص داده است.

نویسنده در بخش پایانی این مطلب خاطر نشان کرد: اقتصاد ایتالیا در ده سال اخیر به طور متوسط تنها 1 درصد رشد داشته است. این در حالی است که میانگین رشد اقتصادی در این اتحادیه 1.6 درصد است. از نظر رئیس بانک مرکزی ایتالیا این مسئله اصلی است.

وی اظهار داشته است که بدون رشد اقتصادی هیچ چشم انداز واقع بینانه ای برای کاهش کوه بدهی های ایتالیا وجود نخواهد داشت. از اصلاحاتی که بتواند دوباره به اقتصاد ایتالیا جان تازه ای ببخشد در بسته احیایی که از طرف حکومت در نظر گرفته شده هیچ اثری نیست. دلیل آن هم فلج شدن سیاسی حکومت است.

تاگس اشپیگل همچنین یادآور شد: اخیرا واز زمان شکست برلوسکنی در انتخابات محلی و شکست وی در رفراندوم ملی درباره برنامه اتمی کشور وی دیگر قدرت سیاسی و عزم و اراده خود برای در پیش گرفتن اصلاحات را از دست داده است.

اینکه کشور ایتالیا که در سالهای نود از نظر اقتصادی از انگلیس پیشی گرفته و به گروه کشورهای جی هشت وارد شد حالا به یکی از اعضای مسئله ساز اقتصادی درصحنه یورو تبدیل شده به شکست سیاست در این کشور بستگی دارد. در این راستا باید به این مسئله اشاره کنیم که در هشت سال گذشته برلوسکنی بر ایتالیا حکومت می‌کرده است.

کد خبر 140190
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز