دوشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه در حال حاضر نرخ رشد جمعیت ایران از 1.25 تا 1.03درصد است، گفت: جمعیت کشور به 74.5 میلیون نفر رسید.

population

 به گزارش ایسنا، محمد ناظمی اردکانی در همایش روز جمعیت که در محل مرکز آموزش سازمان ثبت‌احوال برگزار شد با اشاره به جایگاه حاکمیتی این سازمان اظهارکرد: در حال حاضر ظرفیت‌های بالایی در پایگاه اطلاعات جمعیت کشور وجود دارد و سازمان ثبت احوال می‌تواند 50 گزارش جمعیتی مختلف را از طریق این پایگاه تهیه کند.

 وی ادامه داد: کشور ما در همه عرصه‌ها به استفاده از نظرات صاحبنظران روی پیدا کرده است اما کتب و مقالات حوزه جمعیت شناسی همچنان مهجور مانده است.

 ناظمی اردکانی در ادامه با اشاره به اینکه کشور ایران 1.05 درصد جمعیت جهان را به خود اختصاص داده است، عنوان کرد: چین، هند و آمریکا به ترتیب سه کشور پرجمعیت جهان هستند.

 وی با اشاره به قرارگرفتن جمعیت کشور ژاپن در رده دهم جهانی اظهارکرد: این کشور با وجود جمعیت بالا توانست به مراتب بالاتری از توسعه دست پیدا کند و با وجود مساحت فیزیکی کمی که در مقایسه با جمعیتش دارد، در عین حال درآمد سرانه بالایی دارد.

 رئیس سازمان ثبت احوال کشور جمعیت فعلی ایران را 74.5 میلیون نفر اعلام و اظهارکرد: نرخ رشد جمعیت ایران از 1.25 تا 1.03 درصد اعلام شده است.

 وی با بیان اینکه نرخ ولادت در سال گذشته 18.6 مولود در هزار نفر بوده است، افزود: نرخ فوت نیز 5.8 نفر در هزار نفر است.

 وی همچنین امید به زندگی در کشور ایران را 70 سال عنوان کرد و افزود: در میان کشورهای خاورمیانه بحرین و کویت با نرخ 78 سال، بالاترین امید به زندگی را دارند.

 به گفته ناظمی اردکانی کشور افغانستان نیز با نرخ ولادت 1.38 در هزار نفر بیشترین نرخ خام موالید در خاورمیانه را دارد و نرخ فوت در این کشور نیز 17.7در هزار نفر است.

 رئیس سازمان ثبت احوال کشور در خاتمه با بیان اینکه سایت سازمان ثبت احوال آمادگی دارد تغییر آدرس هموطنان را ثبت کند، یادآور شد: مردم وظیفه دارند که در صورت جابه‌جایی کد پستی جدید خود را به ثبت احوال اعلام کنند تا اطلاعات کارت‌های ملی به روز باشد.

در ادامه این همایش پارسایی ـ معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال کشورـ در سخنانی با بیان اینکه کشور ایران رتبه 17 جمعیت را در جهان دارد اظهارکرد: در آسیا رتبه دهم جمعیت به ایران اختصاص دارد.

 وی افزود: در حال حاضر کشور چین 20 درصد جمعیت دنیا و هند نیز 17 درصد جمعیت دنیا را در خود جای داده است.

 پارسایی همچنین به سامانه متمرکز گزارش به روز و درلحظه سازمان ثبت احوال اشاره و خاطرنشان کرد: با افتتاح این سامانه از امروز اطلاعات مختلف ثبت احوال در لحظه قابل احصا است.

در بخشی از این همایش سامانه گزارش‌های برخط و درلحظه از پایگاه اطلاعات جمعیت کشور سازمان ثبت احوال افتتاح شد.

کد خبر 140077
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز