گروه شهری کلنگ احداث یک مجموعه فرهنگی 140 هزار مترمربعی با 265 هزار متر بنا، برخوردار از انواع کاربریهای فرهنگی، هنری، ورزشی و... توسط محمدباقر قالیباف شهردار تهران در محل سابق انبار نفت به زمین زده شد.

پیش‌بینی‌های اولیه برای احداث چنین مجموعه عظیمی حدود 200 میلیارد تومان برآورده شده است.

بنابراین گزارش، به دنبال تصمیم مدیریت شهری برای تفکیک فضاهای صنعتی از بافت مسکونی شهر، گستره شهر در روندی تدریجی با بی‌شمار فضاهای بلا استفاده مواجه شد که حجم گسترده‌ای از مفیدترین پهنه‌های شهر را به اشغال خود در آورد.

یکی از این فضاها، محل سابق انبار نفت تهران در منطقه 11 بود که متناسب با رویکرد جدید اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران تبدیل به مجتمع بزرگی برخوردار از انواع کاربریها به منظور تأمین‌بخش مهمی از نیازهای فرهنگی حوزه مرکزی و جنوب شهر تهران شد.

خبرنگار ما می‌افزاید: فضاهای مورد کاربری این مجتمع بزرگ فرهنگی که بنا به درخواست شهرداری تهران به دلیل همزمانی مراحل آغازین ساخت آن با ماه محرم از «مهر» به «نینوا» تغییر نام یافته، برخوردار از تماشاخانه نینوا (تئاتر شهر 2) فضاهای تجاری، اداری، گردشگری، اقامتی، مسیرهای ویژه دو و دوچرخه‌سواری، آب‌نماها، کتابخانه‌های عمومی، تالارهای نمایش فیلم و اجرای موسیقی، مرکز پرورش خلاقیت کودکان، زمین بازی فوتبال، والیبال، بسکتبال، شنا، تنیس، هندبال، کشتی، وزنه‌برداری، بدمینتون، بدنسازی، شطرنج و فضاهای خاص ورزش‌های ویژه معلولان است که روزانه پذیرای هزاران مخاطب علاقه‌مند خواهد بود.

قالیباف شهردار تهران که به همراه جمعی از پیشکسوتان و مسئولان عرصه هنر و فرهنگ در مراسم کلنگ‌زنی مجتمع بزرگ فرهنگی نینوا حاضر شده بود، بر بهره‌برداری کامل این پروژه عظیم در شش مرحله اجرایی در عرض 40 ماه تأکید کرد و بر عزم شهرداری تهران در این باره پای فشرد.

قالیباف اظهار امیدواری کرد، بتواند کلیه مراکز صنعتی بلااستفاده‌ای که بخش وسیعی از اراضی جنوب شهر را به اشغال خود درآورده‌اند تبدیل به مراکز فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و خدماتی نماید.

نوریان معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران مجموعه فرهنگی هنری نینوا را یکی از بزرگترین مجموعه‌ها در نوع خود در تهران دانست که با توجه به محرومیت منطقه قدیمی و پر تراکم 11 احداث آن بسیار ضروری به نظر می‌رسید.

وی گفت: سیاست کلان مدیریت شهری در دوره جدید ارتقای سرانه‌های فرهنگی و هنری شهروندان است به طوری که طرح جامع شهر تهران نیز بر همین اساس مراحل تصویب خود را پشت سر می‌گذارد.

عزت الله انتظامی، علی نصیریان، ایرج راد، بهروز غریب‌پور، هادی مرز‌بان به همراه چند تن دیگر از فعالان عرصه فرهنگ و هنر کشور نیز جزء مدعوین مراسم آغاز ساخت مجموعه فرهنگی نینوا بودند.

عزت‌الله انتظامی طی سخنانی در این مراسم گفت: ساخت چنین مجموعه‌هایی با گذشت سالها به آرزویی دیرین تبدیل شده بود، به طوری که بارها و بارها در مجامع مختلف از معضل کمبود سالن‌های نمایش تئاتر سخن گفتیم.

انتظامی حجم و شیوه عملکرد شهرداری در عرصه فرهنگ را فوق‌العاده ارزیابی کرد که نمونه آن ساخت مجدد سینما آزادی پس از گذشت 10-15 سال بلاتکلیفی بود که در ابتدا باورش برای اصحاب فرهنگ و هنر سخت می‌نمود.

علی نصیریان از دیگر پیشکسوتان عرصه بازیگری کشور نیز طی سخنانی ساخت و احداث مجموعه‌هایی از این دست را پس از گذشت بیش از 40 سال حرکتی مبارک دانست و از اینکه شهر تهران با این وسعت و انبوهی جمعیت از لحاظ سرانه‌های فرهنگی و هنری در فقر به سر می‌برد اظهار گلایه‌مندی کرد.

نصیریان رویکرد شهرداری تهران را در پرداختن به ابعاد انسانی، روانی، فرهنگی و اجتماعی شهر در کنار سایر فعالیتهای عمرانی و خدماتی و... ارزشمند دانست و آن را عاملی در جلوگیری از ترویج خشونت و توسعه فساد در میان آمار جامعه خواند.

ایرج راد مدیر عامل خانه تئاتر نیز از دوم بهمن ماه 1385 به جهت تحقق چنین حرکت فرهنگی به عنوان روزی بزرگ و به یاد ماندنی نام برد و گفت: از زمان روی کار آمدن قالیباف به عنوان شهردار تهران، شاهد حرکتهای فرهنگی زیادی بودیم و امیدواریم با توجه به ویژگی‌های شخصیتی که از ایشان سراغ داریم شاهد تحقق فعالیتهای مهم دیگری در این عرصه باشیم.

همچنین بهروز غریب پور مدیر عامل خانه هنرمندان گفت: در سال 1370 شهرداری تهران با تبدیل کشتارگاه میدان بهمن به فرهنگسرا تحول فرهنگی عمیقی را در جنوب شهر تهران موجب شد، امروز نیز انسان بزرگ و مدیر لایق دیگری رویکردهای فرهنگی را سرلوحه برنامه‌های خود برای شهر تهران قرارداده است.

کد خبر 14000

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز