یکشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۸
۰ نفر

دیدن پرندگان خیلی خوب است. بیا تخیلمان را گسترش بدهیم. فکرش را بکن سوار یک اتوبوس بدون سقف باشی و در یک جاده کوهستانی و پر درخت حرکت کنی و پرندگان زیبا را ببینی

more  مفاهیم: پرنده‌نگری چیست؟

حتماً پرنده‌ها از دیدن این اتوبوس پر از آدم خوشحال نمی‌شوند. پس، از اتوبوس پیاده شو! لطفاً کمی کالری بسوزان. لطفاً پای پیاده به این باغ زیبا بیا!‌

خب کلاغ سفید نیازی به اتوبوس ندارد، چون خودش پرنده‌ است و جزو پرندگان نادر. راستش کلاغ سفید بعد از خواندن این خبر، که یک باغ پرندگان در منطقه 4 تهران درمنطقه کوهستانی لویزان در شمال شرق تهران درحال احداث است، سر از پا نمی‌شناخت. در این خبر آمده است که موقعیت جغرافیایی این محل به صورتی انتخاب شده که حداکثر استفاده از اختلاف ارتفاع از کف دره تا بلند‌ترین قسمت‌ها به عمل آید تا علاوه بر زیبایی‌های خیره کننده مناظر، امکان پرواز به صورت طبیعی برای پرندگان مهیا شود.

باغ پرندگان یکی از جاذبه های گردشگری در سراسر جهان است. کشور ما هم تجربه باغ پرندگان را دارد.اگر به اصفهان رفته باشید، حتماً باغ پرندگان را دیده‌اید. باغ پرندگان اصفهان حدود 17 هزار متر مربع است و بیش از پنج هزار نوع پرنده از کشورهای مختلف در آن زندگی می‌کنند .

کسانی هم که به جزیره کیش رفته‌اند، حتماً باغ پرندگان را دیده‌اند. در تهران هم بوستا‌ن‌هایی هستندکه پرندگان درآنها نگهداری می‌شوند؛ مثل بوستان ساعی، پارک شهر و...البته باغ پرندگان لویزان در ابعاد خیلی بزرگ‌تری ساخته می‌شود. به گزارش دوچرخه و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه 4،این مجموعه علاوه بر داشتن جاذبه های تفریحی و گردشگری، جنبه‌های علمی، آموزشی دارد و زندگی و زیستگاه های مختلف پرندگان ایرانی و نیز پرندگانی را که در شرایط آب وهوایی متفاوت با کشور ایران زندگی می کنند نشان می‌دهد.

در معماری باغ پرندگان تا حد امکان سعی شده است از مصالح و امکانات غیر طبیعی استفاده نشود و با ایجاد آبشارها و برکه های طبیعی، محیطی سرشار از نشاط و زیبایی ایجاد شود.هیچ می‌دانید 5700 گونه پرنده در دنیا شناسایی شده که از این تعداد، 491 گونه در ایران یافت می‌شود وسعی شده با ایجاد زیستگاه های مختلف، حداقل 200 گونه جهت افتتاح باغ پرندگان جمع آوری شود؟

این باغ می‌تواند شهروندان تهرانی را به طبیعت نزدیک کند. در این باغ محدوده‌های پرندگان بنا به جنس و نوع و شرایط زندگی‌شان تقسیم می‌شود:

محدوده پرندگان آبچر،که با شرایط اقلیمی تهران سازگار هستند و حدود 150 گونه‌اند و در زیر پوشش توری به ارتفاع 30 متر و به وسعت 5 هکتار قرار می گیرند .محدوده پرندگان گرمسیری، که با پوشش ورق‌های شفاف ایجاد و دمای هوای آن کنترل می‌شود ودر حدود 23 تا 30 درجه است. زیباترین پرندگان مناطق افریقا ، استرالیا و هندوستان در آن زندگی می‌کنند.محدوده پرندگان شکاری، که به صورت مجزا برای خانواده های عقاب، شاهین، جغد و لاشخور درفضایی به مساحت 5/4هکتار اختصاص می یابد.

این فضا شامل 5/1 هکتار برای خانواده عقاب‌ها ، یک هکتار برای خانواده شاهین‌ها، یک هکتار برای خانواده جغدها و یک هکتار برای خانواده لاشخورها است.

طبق این گزارش، قرار است اتوبوس‌های بدون سقف در فصل‌های مناسب، علاقه‌مندان را به گردش در این باغ ببرد.امیدواریم هر چه زودتر این باغ بر شانه‌های شهر ساخته شود. امیدواریم از پرنده‌ها‌ خوب پذیرایی شود و آنها در این باغ دچار افسردگی نشوند. این آرزوی کلاغ سفید هم هست.

کد خبر 139982
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز