یکشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۰ - ۰۴:۳۶

همشهری آنلاین: تیمی بین‌المللی از ستاره شناسان با هدف کشف اشکالی از حیات در جهان برای اولین بار موفق شدند در میان توده‌های گرد و غبار نزدیک به ستاره "رو- مار افسای" آب اکسیژنه کشف کنند

ستاره "رو- مار افسای

به گزارش خبرگزاری مهر، پراکسید هیدروژن (آب اکسیژنه) حاصل یک پیوند شیمیایی میان دو مولکول مهم برای حیات است: آب و اکسیژن. به طوریکه پراکسید هیدروژن نقشی کلیدی در تولید آب و ازون در اتمسفر زمین ایفا می‌کند.

اکنون یک تیم بین المللی به سرپرستی ستاره شناسان رصدخانه فضایی اونسالا در سوئد با استفاده از تلسکوپ APEX واقع در ارتفاع 5 هزار متری در کوه‌های آند شیلی با رصد منطقه‌ای از کهکشان راه شیری در نزدیکی ستاره "رو- مار افسای" واقع در فاصله حدود 400 سال نوری از زمین، برای اولین بار توانستند این مولکول را در فضای بین ستاره‌ای کیهانی نیز کشف کنند.

این منطقه محتوی توده‌های متراکمی از گاز و گرد و غبار کیهانی بسیار سرد با دمای 250- درجه سانتیگراد است. در این توده‌های متراکم ستارگان جدید متولد می‌شوند.

این دانشمندان با کمک تلسکوپ APEX توانستند پرتوهای الکترومغناطیسی با طول موج‌های زیر میلیمتری برانگیخته از این مولکول‌ها را رصد کنند.

پر اکسید هیدروژن (H2O2) که همچنین با عنوان آب اکسیژینه نیز شناخته می‌شود، برای ضد عفونی کردن زخم‌ها به کار می‌رود.

این مولکول احتمالاً در فضا بر روی سطوح ذرات گرد و غبار کیهانی وجود دارد. این ذرات بسیار کوچک که شبیه به دانه‌های شن هستند زمانی تشکیل می‌شوند که هیدروژن (H) به مولکول‌های اکسیژن(O2) افزوده شود.

یکی از واکنش‌های شیمیایی پراکسید هیدروژن، آب (H2O) تولید می‌کند و به همین دلیل، این کشف جدید می‌تواند به ستاره شناسان به درک بهتر تشکیل آب در جهان کمک کند.