همشهری آنلاین: تعدادی از جوانان موافق دولت مالزی برای مقابله با تظاهرات گروه‌های مخالف معترض به قوانین انتخاباتی این کشور روز شنبه به خیابان‌های کوالالامپور آمدند.

به گزارش فارس، مارگا اورتیگاس خبرنگار الجزیره گزارش داد همزمان با درخواست گروه‌های مخالفان دولت "نجیب رزاق " نخست وزیر مالزی برای برپایی تظاهرات مسالمت‌آمیز در اعتراض به قوانین و ساختار انتخاباتی این کشور، جمعیتی در حدود 2 هزار 500 نفر از طرفداران دولت به خیابان‌ها آمده و در حمایت از سیاست‌های اقتصادی رزاق شعار دادند.

مخالفان دولت مالزی در اعترض به قوانین انتخاباتی به خیابان ریختند

بر اساس گزارش الجزیره، پلیس مالزی با اعمال تدابیر شدید امنیتی بر بخش‌های مختلف شهر کولالامپور به ویژه مرکز تجاری شهر، از تجمع غیرقانونی افراد جلوگیری می‌کند و تاکنون بیش از 600 نفر را دستگیر کرده است. پلیس با استفاده از فشار آب و شلیک گاز اشک‌آور تجمع مخالفان را متفرق می سازد.

اورتیگاس با اشاره به وجود شمار زیادی از علائم هشدار دهنده به گروه‌های مخالفان در سطح شهر، افزود: تمامی تابلو‌های تبلیغاتی الکترونیک منتهی به شهر کولالامپور نسبت به برگزاری تجمعات غیر قانونی هشدار می‌دهند.

خبرنگار الجزیره با اشاره به اینکه رهبر مخالفان اکنون در بازداشت نیرو‌های پلیس است، گفت: نمی‌توان انتظار اقدامات سازمان‌یافته از گروه مخالفان داشت و تجمعاتی که از سوی پلیس متفرق شدند به مکان‌های دیگری نقل مکان کردند.

وی تصریح کرد: استادیوم ملی مالزی که تا پیش از این قرار بود محل اصلی تجمع مخالفان باشد تحت تدابیر شدید امنیتی قرار گرفته و مخالفان به سمت خیابان‌های اطراف استادیوم در حرکت هستند.

بزرگترین اعتراض خیابانی مالزی از سال 2007 تاکنون

اعتراض گسترده روز شنبه از سوی حزب مخالف و پس از هفته‌ها فشار شدید بر نجیب رزاق نخست وزیر مالزی انجام شد که خواستار قوانین انتخاباتی منصفانه و شفاف‌تر پیش از برگزاری انتخابات ملی نیمه سال 2012 هستند.

این تظاهرات که بزرگترین اعتراض خیابانی مالزی از سال 2007 تاکنون محسوب می شود، در اعتراض به دولت نجیب که این تظاهرات را غیرقانونی خوانده و مکرراً در این مورد به مردم هشدار داده بود، انجام می شود.

رهبران مخالف، جبهه ملی نجیب را متهم به تقلب و فریبکاری در حفظ قدرت 54 ساله خود می کنند که طی سال های اخیر با سرزنش های بسیاری در مورد تبعیض نژادی و فساد مالی روبرو بوده است.

درگیری بین نیروهای امنیتی و معترضان در پایتخت مالزی

همچنین تلویزیون الجزیره انگلیسی در گزارشی اعلام کرد که تظاهرات روز شنبه در کوالالامپور بزرگترین تظاهرات معترضان مالزی در چند سال اخیر بوده و نیروهای امنیتی برای متفرق کردند مجبور شده‌اند از گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی استفاده کنند.

مخالفان دولت مالزی که بریش نامیده می‌شوند، تاکید کرده‌اند که خواسته اصلی‌شان اصلاح قوانین به ویژه قانون انتخاباتی در این کشور است.

پلیس کوالالامپور اعلام کرده که در عملیات موسوم به پاکسازی بریش‌ها بیش از 644 تن را که در راهپیمایی روز شنبه حضور داشته‌اند دستگیر کرده است.

دستگیری رهبران مخالفان در مالزی

بنا بر گزارش منابع خبری در تظاهرات روز شنبه در کوالالامپور چندین تن از رهبران مخالفان در مالزی نیز دستگیر شده‌اند.

از سوی دیگر دولت برگزاری تظاهرات را غیرقانونی اعلام کرده؛ همچنین نیروهای امنیتی مالزی نسبت به برگزاری هرگونه تظاهرات بدون مجور در پایتخت هشدار داده و تاکید کرده که با افرادی که از این دستور نافرمانی کنند، برخورد خواهد کرد.

شاهدان عینی از خیابان‌های کوالالامپور گزارش داده‌اند که نیروهای امنیتی با باتوم مردم را مورد ضرب و شتم قرار داده‌اند و تظاهرکنندگان را به زور به داخل خودروهای پلیس برده‌اند.

همچنین بنا بر این گزارش اغلب مراکز تجاری و اماکن عمومی در پایتخت مالزی روز شنبه بسته بوده و حرکت وسایل نقلیه عمومی در این شهر متوقف شده است.

کد خبر 139879
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز