گروه ادب و هنر: بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر از روز 12 بهمن ماه با برگزاری آئین بزرگداشت ماه محرم با حضور هنرمندان در تالار وحدت‌، رسما آغاز می‌شود.

علیرضا رضاداد دبیر این جشنواره در نشست رسانه‌ای که صبح روز گذشته برگزار شد، با بیان این مطلب گفت: امسال 61کشور در بخش‌های گوناگون رقابتی و غیررقابتی و نیز در بازار فیلم با حضور میهمانان در جشنواره فیلم فجر شرکت می‌کنند. در مجموع در این رویداد بیش از 240 فیلم بلند سینمایی، کوتاه و مستند از کشورهای مختلف روی پرده می‌رود که از این میان، 51 فیلم بلند ایرانی، 115 فیلم بلند خارجی، 15فیلم کوتاه خارجی، 19فیلم کوتاه ایرانی، 11 مستند بلند خارجی و دو مستند نیمه بلند، 11مستند بلند ایرانی و 23 مستند کوتاه خواهند بود.

رضا داد همچنین اعلام کرد فیلم‌ها از 13تا 22 بهمن نمایش داده می‌شوند و مراسم بزرگداشت سینمایی این رویداد که به نکوداشت علی نصیریان و یدالله صمدی اختصاص دارد، روز 15 بهمن برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره  از اهدای تندیس ویژه «مصطفی عقاد» به بهترین فیلم در بخش بین‌الملل با رویکرد به پیام پیامبر(ص) و به مناسبت سال پیامبر اعظم(ص) خبر داد و گفت: جایزه این بخش تندیس زیبایی از پرچم  پیامبر است. قصد داریم این بخش را در جشنواره نهادینه کنیم تا این جایزه به صورت ثابت در دوره‌های آینده جشنواره قرار بگیرد. امسال در این بخش 9فیلم ایرانی و چند فیلم خارجی با هم رقابت می‌کنند.

رضاداد درباره وضعیت انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران که خانه سینما امسال مسئولیت آن را برعهده نگرفته گفت: صبح امروز با آقای میرکریمی مدیر عامل خانه‌ سینما تلفنی گفت‌وگو و تاکید کردم این جایزه‌ که عامل پیوند مردم و سینماست باید حفظ شود. در نهایت قرار شد هیات مدیره خانه سینما در جلسه‌ای به بررسی این موضوع بپردازند و امیدوارم به نتایج مثبتی برسیم.

دبیر جشنواره از کشورهای نروژ، انگلستان، صربستان، اسپانیا، تایلند، فرانسه، آمریکا، ایتالیا، آلمان، هلند، هند، لهستان، سوئیس، ژاپن، برزیل، کره، آرژانتین، عراق، مصر، یونان، فلسطین، قطر، سوئد، مراکش، کوبا، دانمارک، یمن، عربستان سعودی، جمهوری چک، مالزی، قطر، بولیوی، اسلوونی، ازبکستان، مکزیک، لیتوانی و آفریقای جنوبی به عنوان کشورهای حاضر در جشنواره فیلم فجر نام برد.

وی در پاسخ به این مطلب که هنوز نگرانی‌هایی در مورد نرسیدن تعدادی از فیلم‌های بخش مسابقه وجود دارد گفت: جدول نهایی فیلم‌ها روز هفت بهمن ماه اعلام می‌شود و شاید برخی تغییرات را در این بخش داشته باشیم اما امسال امیدواریم به نظم برسیم.

رضاداد همچنین در مورد انتخاب بهترین فیلمنامه اقتباسی گفت: در جشنواره امسال 4یا 5 فیلمنامه اقتباسی داریم و امیدواریم داوران به جمع‌بندی برسند تا به  بهترین فیلمنامه اقتباسی جایزه‌ای تعلق بگیرد.

دبیر جشنواره در ادامه، بخش‌های مختلف این دوره، را برشمرد و گفت: بخش‌های سودای سیمرغ ( مسابقه سینمای ایران ) با 26 فیلم بلند سینمایی مسابقه و سه فیلم در بخش خارج از مسابقه، بخش جام جهان‌نما (مسابقه بین‌الملل) با 22 فیلم سینمایی، جلوه‌گاه شرق (مسابقه سینمای آسیا) با 15فیلم، در جست‌و‌جوی حقیقت (مسابقه سینمای معناگرا) با 16 فیلم، چشم واقعیت (مسابقه فیلم‌های مستند) با 11 مستند بلند و 23 مستند کوتاه، مسابقه فیلم‌های کوتاه ایرانی با 19فیلم کوتاه، مسابقه فیلم‌های کوتاه خارجی با 19فیلم و مسابقه فیلم‌های اول با 17 فیلم از جمله بخش‌های رقابتی جشنواره به شمار می‌رود و در این بخش‌ها 34 سیمرغ بلورین به برگزیدگان اختصاص می‌یابد.

دبیر جشنواره با اشاره به بخش‌های جنبی این رویداد گفت: بخش بزرگداشت ماریو مونیچلی با 13 فیلم، جشنواره جشنواره‌ها با 16 فیلم، نمایش‌های ویژه مستند با 13فیلم، نمایش‌های ویژه آثار روز با 13 فیلم، سینما و هنرهای دیگر با 15 فیلم، فیلمسازان نام‌آور و صدسالگی با 10 فیلم، داد و ستد کلام و تصویر با 10 فیلم و سینمای پایداری با 10 فیلم از جمله بخش‌های غیررقابتی جشنواره بیست و پنجم فجر خواهد بود.

مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی با بیان اینکه بیست و پنجمین جشنواره فیلم فجر رویکرد ویژه‌ای به سینمای ملی داشته و در بخش‌های مختلف این رویداد آثاری با رنگ و بوی ملی از اقلیم‌ها و اقوام مختلف ایرانی به نمایش در می‌آید، گفت: در واقع امسال 11 فیلم از جشنواره با ویژگی‌های قوم شناسانه به عنوان «رنگین‌کمان فرهنگ ملی» به نمایش در می‌آید که ویژگی‌های فرهنگ بومی، آداب و رسوم اقوام مختلف را به تصویر می‌کشند، ضمن آنکه یک جایزه ویژه نیز به فیلم برگزیده سینمای ملی اهدا می‌شود.

رضاداد از اضافه شدن یک سیمرغ به مجموع جوایز جشنواره فیلم فجر خبر داد و گفت: امسال 11 مستند بلند در بخش «چشم واقعیت» نمایش داده می‌شود و بنا به پیشنهاد هیأت انتخاب و با توجه به تعدد مستندهای بلند متقاضی حضور در جشنواره، تصمیم گرفته شد یک سیمرغ بلورین نیز به بهترین فیلم بلند مستند در این بخش اهدا شود. همچنین ممکن است امسال دو جایزه به فیلم‌های اول اهدا شود.

دبیر جشنواره در ادامه با اشاره به سینماهای نمایش‌دهنده فیلم‌ها گفت: فیلم های جشنواره امسال در 15 سینما با 19 سالن نمایش فیلم به نمایش در می‌آیند که این سالن‌ها عبارتند از: عصر جدید 1،2،3، آفریقا، استقلال، سپیده، آستارا، فرهنگ، سروش، صحرا، جمهوری، پایتخت، اریکه ایرانیان، فردوسی، فلسطین، موزه سینما و مجموعه فرهنگی آسمان، که هماهنگی لازم برای آماده‌سازی سینماهای جشنواره در حال انجام است و از روز 19 دی ماه نیز فعالیت‌های مربوط به سیستم‌های حفاظتی آثار جشنواره آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود که این اقدامات تا چهارم بهمن ماه پایان یابد.

امسال جشنواره به طور همزمان در شیراز هم برگزار می‌شود. قرار بود شهرک اندیشه هم میزبان این رویداد هنری باشد که به دلیل آماده نبودن تاکنون این امر منتفی است.

داوران بخش مسابقه‌ سینمای ایران نیز امروز معرفی می‌شوند. امسال همچنین 25عنوان کتاب همزمان با این رویداد در دو بخش کتاب‌های تخصصی سینمایی و کتاب‌های معناگرا منتشر خواهد شد.

رضاداد همچنین با اشاره به برگزاری دهمین بازار فیلم و برنامه‌های تلویزیونی ایران در مرکز آفرینش‌های هنری کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان که طی روزهای 15 تا 19 بهمن ماه برگزار می‌شود، اظهار داشت: در این بازار 220 میهمان خارجی از تهیه‌کنندگان، پخش‌کنندگان و خریداران فیلم به همراه نمایندگان جشنواره‌های مهم بین‌المللی از 47 کشور جهان در بیش از50 غرفه خارجی و 30 غرفه ایرانی آثار خود را عرضه می کنند. امیدوارم امسال استقبال بهتری را از این بخش شاهد باشیم.

فعالیت‌های اجرایی برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و پیش فروش بلیت‌های این رویداد در سینما فلسطین از امروز رسماً آغاز می‌شود.

کد خبر 13984

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز