گروه ادب و هنر: آیین گشایش پانزدهمین جشن سینمای ایران که شامگاه چهارشنبه 15 تیرماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

سینما

بیش از آنکه مقدمه‌ای برای یک «جشن» باشد امتدادی بر «نگرانی»های اهالی سینما بود.این آیین گشایش با ابراز امیدواری کامران ملکی مجری مراسم آغاز شد. ملکی گفت: «خدا را شکر که نمردیم و شیرینی گشایش جشن پانزدهم را هم خوردیم.» پوراحمد که دبیری جشن امسال را برعهده دارد به سمبلیک بودن پیراهن‌های سفیدی که دست‌اندرکاران جشن پانزدهم پوشیده‌اند اشاره کرد و آن‌را نشانه‌ای به بر کنار یکدیگر بودن اهالی سینما دانست. او سینماگران را صاحبخانه و مدیران را میهمان سینما خواند و گفت: نباید اجازه داد میهمان‌ها بین صاحبخانه‌ها تفرقه بیندازند. منوچهر محمدی هم با بیان اینکه قرار شده اینجا آرام‌تر صحبت کنیم، گفت: می‌گویند این خانه سینما تمام شد برویم خانه دیگر، این معاونت تمام شد، سازمان سینمایی تشکیل دهیم. اینگونه تصمیمات که غیرکارشناسانه و غیرخردمندانه به‌نظر می‌آید برای این است که آدرس غلط بدهیم تا مسائل اصلی فراموش شود.

محمدعلی سجادی نیز گفت: بحران‌هایی که در سینما به‌وجود آورده‌اند مثل وضعیت شهر تهران شده که وقتی راهنمایی رانندگی می‌خواهد مشکل ترافیک را حل کند، همه خیابان‌ها را یکطرفه می‌کند. در میان صحبت‌ها، کنایه فرهاد توحیدی هم جالب توجه بود توحیدی گفت: «من 4 میلیون طلبکار هستم، اما گویا هنوز اداره پست به ما این پول را نرسانده است.» چندی پیش توحیدی اعلام کرد خانه سینما از سیدضیاء هاشمی به‌خاطر تهمت‌هایی که زده شکایت می‌کند و بهتر است 4هزارتومانش (مبلغی که دادگاه در شکایت خانه سینما از فرج‌الله سلحشور به‌عنوان جریمه برای سلحشور تعیین کرد) را آماده کند. هاشمی نیز در پاسخ گفت: جای 4هزارتومان، 4‌میلیون‌تومان برای توحیدی می‌فرستد، اما گویا این پول هنوز به‌دست رئیس هیأت مدیره خانه سینما نرسیده است. در شبی که بازار کنایه و انتقاد از وضع موجود داغ بود اعلام شد داوری‌های جشن خانه سینما 25‌تیرماه با نمایش فیلمی که تاکنون دیده نشده، آغاز می‌شود.

پوراحمد در این مراسم اظهار امیدواری کرد که جشن پانزدهم خانه سینما چتری بر سر اهالی سینما از همه نوع تفکر و گرایش باشد. به هر حال ما دعوا داریم و باز هم دعوا می‌کنیم اما یادمان باشد که سینمای ایران هنوز نهالی نازک و شکننده است که انواع و اقسام تهدیدها را دارد. پوراحمد خاطرنشان کرد: ما سینماگران نشان دادیم که با وجود همه اختلافات اگر منافع‌مان در خطر باشد می‌توانیم گردهم بیاییم. گردهمایی باغ‌فردوس را که برای جلوگیری از قاچاق فیلم برگزار شد و دست‌اندرکاران با همه نوع گرایش‌ها جمع شدند، یادمان نرفته است.

سپس منوچهر محمدی ـ سخنگوی شورای‌عالی تهیه‌کنندگان ـ در سخنانی یادآور شد: به یک دلیل خاص نسبت به جشن خانه سینما علاقه، حساسیت و نگرانی دارم. شاید دوستان به خاطر داشته باشند زمانی را که مرحوم سیف‌الله داد رئیس هیات‌مدیره و آقای احمدرضا درویش مدیرعامل خانه سینما بودند، ایده برگزاری جشن در آن دوره شکل گرفت و من نفر چهارم پنجم بودم که مورد مشورت قرار گرفتم. من این جمع و جمع‌های بزرگ‌تر را شاهد مثال می‌آورم که بگویم پاره‌ای تصمیمات درست اگر اصالت داشته باشند، دوام می‌آورند.

محمد علی سجادی نیز تاکید کرد:دوستانی که قرار بود ریل‌گذاری کنند، قطار سینمایی که لومیر راه‌اندازی کرده است را دارند به کجا می‌برند؟! میزها خالی می‌شود، آنچه می‌ماند سینماست و به همین دلیل است که جشن می‌گیریم چون قطار سینما همچنان به راهش ادامه می‌دهد. در ادامه‌ با حضور کیومرث پوراحمد - دبیر جشن پانزدهم - و فرشته طائرپور، امین تارخ از اعضای شورای سیاستگذاری جشن و محمد مهدی عسگرپور ـ مدیرعامل خانه سینما ـ از فرهاد توحیدی ـ دبیر جشن چهاردهم خانه سینما ـ تقدیر شد.

در ادامه از سید محسن هاشمی، شاپور عالی‌دایی و منصوره وافری دست‌اندرکاران جشن چهاردهم تقدیر شد. مدیرعامل خانه سینما نیز در سخنانی گفت: از تمام کسانی که در تمام طول سالیان گذشته باعث شدند خانه سینما پابرجا بماند تشکر می‌کنم. محمدمهدی عسگرپور همچنین خاطرنشان کرد: معمولا جشن‌ها وجشنواره‌ها به‌صورت طبیعی باید محلی برای وفاق باشد اما این درحالی است که این اتفاق در کشور ما کمتر می‌افتد که این موضوع به وضعیت فرهنگی ما برمی گردد که برای ما پذیرش داوری یک جشن، کار خیلی سختی است. وی به آیین‌نامه جشن خانه سینما اشاره کرد و گفت: امسال با تجربه چند‌سال گذشته آیین‌نامه بهتری نسبت به سال‌های قبل داریم، جشن خانه سینما را محل اتفاق نظر بدانیم و همگرایی را تاحدممکن بالا ببریم.

کد خبر 139785

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز