سرهنگ امیدی * یک: گردانندگان شرکت‌های هرمی، از هر روشی برای رسیدن به اهداف شوم خود استفاده می‌کنند. حال که اطلاع‌رسانی گسترده از سوی رسانه‌ها باعث هوشیاری مردم و آشکار شدن وعده‌های پوچ و تو خالی سرشاخه‌ها شده، آنها این بار تصمیم گرفته‌اند برای رسیدن به سودهای میلیاردی به طعمه‌های تازه‌ای روی‌آورند.

اتباع افغانی طعمه‌های تازه شرکت‌های هرمی هستند که این روزها گروه‌گروه در آرزوی یکشبه پولدارشدن و رسیدن به درآمد و سودهای میلیونی به دام این شرکت‌ها می‌افتند و همه سرمایه شان را در این راه از دست می‌دهند. در 2 ماه گذشته، پلیس آگاهی تهران چند دفتر شرکت‌های گلدکوئیستی را در پایتخت شناسایی کرد که بخش عمده‌ای از کسانی که در تمامی این دفترها دستگیر شدند، اتباع افغانی بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشتر این افراد، زیرشاخه‌های تازه‌کاری هستند که فریب وعده و وعید‌های دروغین سرشاخه‌ها را خورده و با پرداخت تمامی سرمایه خود، به عضویت این شرکت‌ها درآمده بودند. حال آنکه تازه کار و تازه‌واردبودن تمامی این افراد حاکی از آن است که سرشاخه‌های شرکت‌های هرمی، به تازگی تصمیم گرفته‌اند که برای ادامه نقشه‌های خود به اتباع افغانی روی آورند و همین مسئله زنگ خطر را برای کارگران و مهاجران افغانی در ایران به صدا درآورده است.

دو: از مهرماه سال گذشته که ماموریت مبارزه با شرکت‌های هرمی در ناجا به پلیس آگاهی واگذار شد، ماموران با همکاری مراجع قضایی و بخش مبارزه با شرکت‌های هرمی وزارت اطلاعات موفق شدند در سطح کشور بیش از 450دفتر این شرکت‌ها را پلمب کنند. در این بین مجموعا 4 هزار نفر دستگیر شدند که 2200 نفر آنها دارای زیر مجموعه بودند و به همین دلیل از سوی قضات برای آنها قرار قانونی صادر شده است. از سوی دیگر با دستگیری این افراد حدود 5 هزار نفر از آنها شکایت کردند که تحقیقات نشان می‌دهد این شاکیان در مجموع بیش از 100میلیارد تومان به سرشاخه‌ها پرداخت کرده‌اند و نه تنها سودی به دست نیاورده‌اند که همه سرمایه خود را هم از دست داده‌اند. حال با دستگیری این افراد، سرشاخه‌ها برای اینکه بتوانند به فعالیت مجرمانه خود ادامه بدهند، دست به ترفندهای تازه‌ای زده‌اند؛ ترفندهایی از قبیل اینکه شرکت‌هایی که آنها در آن فعالیت می‌کنند، دارای مجوز قانونی فعالیت هستند و هرمی محسوب نمی‌شوند. شرکت‌هایی مانند وی جی‌ام سی و سی نت که در زمینه اقتصاد و اینترنت فعالیت می‌کنند و مدعی هستند که شرکت‌هایی پانامایی هستند حال آنکه بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شرکت‌ها نیز در اندونزی و مالزی یعنی خاستگاه شرکت‌های هرمی، تاسیس شده‌اند.

سه: گرچه پلیس با جدیت با شرکت‌های هرمی مبارزه می‌کند اما یکی از اصلی‌ترین راه‌های مبارزه با این شرکت‌ها، هوشیاری شهروندان است. به شهروندان توصیه می‌شود فریب این شرکت‌ها را نخورند چرا که شرکت‌هایی که از طریق جذب زیرمجموعه فعالیت می‌کنند، غیرقانونی هستند و تا‌کنون برای شرکت‌هایی اینچنینی مجوز فعالیت صادر نشده است. از طرفی به بنگاه‌ها و مالکان نیز هشدار داده می‌شود که از اجاره دادن خانه و آپارتمان به افرادی که مشکوک به فعالیت در شرکت‌های هرمی هستند خودداری کنند؛ چرا که در غیراین‌صورت آپارتمان‌های محل فعالیت شرکت‌های هرمی پلمب می‌شوند و رفع پلمب آنها ممکن است مدت زیادی به طول انجامد. همچنین کسانی که از محل فعالیت این شرکت‌ها خبر دارند می‌توانند اطلاعات خود را از طریق شماره تلفن 81823454 یا با ارسال پیامک به شماره 30006048 در اختیار پلیس قرار دهند.

* معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا

کد خبر 139780

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز