گروه سیاسی: معادله روابط ایران و عربستان به عنوان 2 کشور صاحب‌نفوذ در منطقه با سخنان دیروز وزیر امورخارجه عربستان پیچیده‌تر شد.

علی اکبر صالحی

در حالی که حدود یک ماه پیش وزارت امور خارجه کشورمان با انتقادهای فراوانی درخصوص انتشار خبر سفر علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه کشورمان به عربستان روبه‌رو بود و مخالفین این سفر معتقد بودند که در زمانی که عربستان تبدیل به حامی دیکتاتورهای منطقه شده و سدی را در برابر گسترش بیداری اسلامی ایجاد کرده است این سفر نمی‌تواند توجیهی داشته باشد، روز گذشته وزیر امور خارجه عربستان برخلاف همتای ایرانی خود که این سفر را تکذیب کرده‌بود، از تدارک برگزاری نشست میان ایران و عربستان و دعوت صالحی به آن نشست خبر داد.این در حالی‌است که احمد توکلی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، در آن زمان، سفر وزیر امور خارجه ایران را «نشان‌دهنده سیاست خارجی ضعیف» ایران در قبال تحولات منطقه دانست و گفت:

«بنده ضعف سیاست خارجی را متوجه رئیس‌جمهور می‌دانم، چرا که موضعگیری غیرشفاف رئیس‌جمهور باعث شده که وزارت خارجه در قبال تحولات منطقه دچار سردرگمی شود.»همچنین کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، ‌ در جلسه علنی مجلس طی یک «اخطار قانون اساسی» گفت که سفر صالحی به عربستان مصلحت نیست.اسماعیل کوثری، دیگر نماینده مجلس هم سفر صالحی به عربستان را «مهر تاییدی بر اقدامات جنایتکارانه رژیم آل سعود» دانست و خواستار جلوگیری از انجام این سفر از سوی رئیس‌جمهور اسلامی ایران شد.

تکذیب سفر

با شدت گرفتن انتقادات نمایندگان مجلس شورای اسلامی به سفر وزیر خارجه به کشور عربستان، علی اکبر صالحی در حاشیه جلسه دولت در پاسخ به سؤال خبرنگاری که از احتمال سفر وزیر امور خارجه به عربستان پرسید خبر فوق را با قاطعیت تکذیب کرد. اما هنوز بیش از یک ماه از این تکذیب سپری نشده که موضوع رایزنی‌های ایران و عربستان برای ترتیب دادن سفر صالحی به عربستان توسط شاهد دیگری تأیید شد.

پشت پرده دعوت از ایران

با گذشت نزدیک به 40 روز از انتشار این خبر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی با ابراز آمادگی کشورش برای گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران درصورتی‌که کشورمان تصمیم بگیرد، از پیشنهاد برگزاری نشست سه‌جانبه در کویت با حضور مقامات ایران و عربستان پرده برداشت.به گزارش مهر، سعود الفیصل به روزنامه عکاظ درباره دیدگاه خود درخصوص روابط عربستان با ایران گفت: ما از وزیر امور خارجه ایران برای سفر به عربستان دعوت کردیم. وی افزود: اگر ایران تمایل به انجام مذاکرات ثمربخش و مفید دارد، ما از آن استقبال می‌کنیم و اگر ایران بپذیرد، مذاکرات آغاز خواهد شد.فیصل، ارائه هرگونه ابتکاری در این خصوص از سوی عربستان به ایران را تکذیب کرد و در عین حال مدعی شد: اظهارات متناقضی از سوی طرف ایرانی در این زمینه مطرح شده است.وی از پیشنهاد طرح برگزاری نشست سه‌جانبه در کویت پرده برداشت و گفت که عربستان خواستار برگزاری این نشست در عربستان شد نه در کویت. فیصل افزود: چرا کویت را وارد این مسئله کنیم، ما از گفت‌وگو با تهران درصورتی‌که قصدی برای این کار داشته باشد، استقبال می‌کنیم.

واکنش مجلس ‌

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهار علاقه وزیر خارجه عربستان برای گفت‌وگو با مقامات ایران، خروج نیروهای سعودی از بحرین را شرط فراهم شدن زمینه گفت‌وگو بین مقامات 2 کشور عنوان کرد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: امیدواریم نیروهای عربستانی هرچه زودتر از بحرین خارج شوند تا شرایط برای گفت‌وگوها بین مقامات کشور فراهم شود.گفتنی است صالحی در مراسم تودیع و معارفه خود به‌عنوان وزیر امور خارجه، یکی از اولویت‌های اصلی خود را گسترش روابط با عربستان سعودی نام برده بود. حال با وجود انتقاداتی که از سوی علما و سیاسیون نسبت به عملکرد عربستان سعودی در تحولات منطقه وجود دارد باید دید که سرانجام دستگاه دیپلماسی بین انتقاداتی که به رفتار سعودی‌ها وجود دارد و سفر به این کشور چه موضعی اتخاذ خواهد کرد.

کد خبر 139705

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز