چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رمان 14 جلدی جاده جنگ به نویسندگی منصور انوری که روایتی تاریخی از جنگ در ایران در شهریور 20 تا پایان جنگ تحمیلی است، جایزه قلم زرین دوره هشتم را از آن نویسنده اش کرد.

رمان جاده جنگ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  روابط عمومی حوزه هنری خراسان رضوی؛ جاده جنگ تولید حوزه هنری خراسان رضوی به عنوان اثر برگزیده در بخش داستان هشتمین جشنواره قلم زرین انتخاب شد.

در این مراسم بهمن دری معاون فرهنگی وزیر ارشاد، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمدرضا سرشار نایب رییس هیات مدیره انجمن قلم، محسن پرویز رییس هیات موسس انجمن قلم ایران، احمد شاکری دبیر هشتمین دوره جشنواره قلم زرین و جمعی از نویسندگان و اعضای انجمن قلم ایران حضور داشتند.

در بخش داستان این جشنواره کتاب «جاده جنگ» تالیف منصور انوری به دلیل پرداخت هنرمندانه داستان، تحقیقات ارزشمند موضوعی و انسجام ساختاری و روایتی در حوزه زمانی و مکانی گسترده به عنوان کتاب برگزیده انتخاب شد.
داستان رمان جاده جنگ از روز سوم شهریور 1320 و ماجرای هجوم روس‌ها و متفقین از شمال شرقی خراسان به ایران و اشغال ایران توسط متفقین آغاز می‌شود و با پایان جنگ تحمیلی به اتمام می‌رسد.

 به گزارش همشهری آنلاین نویسنده در هفت جلد نخست مجموعه رمان یاد شده که روایتی واقعی و مستند از حوادث و رویدادهای نیم‌قرن اخیر را مدنظر دارد، حضور روس‌ها در ایران را مورد تأکید قرار می‌دهد.

همچنین این کتاب در جلدهای دیگر خود به شرح واقعه پانزده خرداد 1342، فعالیت‌ مبارزاتی گروه‌های اسلامی، تظاهرات مردمی، پیروزی انقلاب اسلامی، خرابکاری‌های گروهک‌های ضد انقلاب در کردستان و جنگ 8 ساله عراق علیه ایران خواهد پرداخت.

در ارتباط با پرداخت داستانی این رمان چند جلدی و بخش مربوط به فضای جنگ، نیاز به ذکر است که چهار جلد آخر این رمان به شکلی کلی به فضای جنگ در دوران دفاع مقدس اختصاص یافته است.

همچنین در این مجموعه، اگرچه رمان کل کشور را در روایت داستانی خود مد نظر دارد اما با توجه به حوادث دوره جنگ جهانی دوم و تجاوزات روسیه به خراسان، این رمان از خراسان شروع و به خراسان هم ختم می‌شود.


نیاز به ذکر است که منصور انوری؛ نویسنده مجموعه رمان "جاده جنگ" که در حدود ده سال از وقت خود را صرف تحقیق این مجموعه چهارده جلدی کرده، در نگارش این اثر از منابعی همچون خاطرات شفاهی مردم مناطق مورد پرداخت در داستان، ‌اسناد موجود در آرشیو آستان قدس رضوی، بنیاد شهید و امور ایثارگران و گفتگو با سید رضا شریفی، استفاده کرده است.

جشنواره قلم زرین در سه حوزه پژوهش و تحقیق ادبی، داستان و شعر برگزار شد که داوری بخش داستان آن بر عهده ی فیروز زنوزی جلالی، محمدعلی گودینی و سهیلا عبدالحسینی بود.

804کتاب در بخش داستان، 1890در حوزه شعر و 590کتاب نیز در بخش پژوهش در این جشنواره مورد بررسی قرار گرفته بود که طی دو مرحله برگزیدگان هر بخش معرفی شدند.

هشتمین جشنواره قلم زرین 14 تیرماه همزمان با ولادت امام حسین(ع) و روز قلم در دفتر انجمن قلم برگزار شد.

کد خبر 139670
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز