مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۰ - ۱۹:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیماری قلبی علت اصلی مرگ مردان در بسیاری از کشورهاست، اما این قاتل رده یک ممکن است قاتل مخفی زنان نیز باشد.

heart disease

حدود دو سوم زنانی که به طور ناگهانی در نتیجه بیماری قلبی فوت می‌کنند، هیچ علامت قبلی را گزارش نمی‌کند، در حالیکه در میان مردان در نیمی از موارد چنین وضعیتی رخ می‌دهد.

این خصوصیت بخشی از تفاوت‌های عجیب میان زنان و مردان از لحاظ بیماری قلبی است: علائم حمله قلبی در زنان ممکن است با علائم آن در مردان متفاوت باشد. زنان با احتمال بیشتری نسبت به مردان ممکن است پس از اولین حمله قلبی فوت کنند.

یک مسئله دیگر این است که دو سوم زنانی که به طور ناگهانی در نتیجه بیماری قلبی فوت می‌کنند، پیش از آن از هیچ علامتی شکایت نداشته‌‌اند، در حالیکه این رقم درباره مردان یک دوم است.

با وجود آن که درد قفسه سینه شایع‌ترین علامت حمله قلبی است، زنان بیش از مردان ممکن است علائم دیگری مانند تنگ نفس، تهوع و در در پشت یا فک را هنگام حمله قلبی تجربه کنند.

بالاخره بیماری قلبی ممکن است به شیوه‌ای در زنان بروز کند که آزمایش استاندارد قلبی نتوانند آن را کشف کنند.

انجمن قلب آمریکا می‌گوید بیش از 40 درصد زنان هنوز نمی‌دانند که بیماری قلبی قاتل شماره یک آنهاست. آمار سال 2007 در آمریکا نشان می‌دهد که از هر 30 مورد مرگ زنان یک مورد به سرطان پستان مربوط می‌شود، در حالیکه درباره بیماری‌های قلبی- عروقی این رقم 3 به یک است.

گزارش جدیدی که سازمان غیرانتفاعی" اتحادیه ملی بیماری قلبی" آن را منتشر کرده است. حاکی از آن است که پیشرفت چندانی در پرداختن به این تفاوت‌های جنسی در بیماری قلبی صورت نگرفته است.

دکتر نادت ونگر، متخص دانشگاه اموری، یکی از نویسندگان این گزارش،گفت: "مشکات قلبی زنان یکی از خطرات عمده بهداشتی برای آنهاست."

البته اشتباه نکنید: بیماری قلبی قاتل شماره یک مردان هم هست. این بیماری در مردان شایع‌تر است، و حدود یک دهه زودتر از زنان مردان را هدف قرار می‌دهد.

با وجود کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی در مردان در آمریکا در سال‌های اخیر کاهش مشابهی در میان زنان رخ نداده است.

بی حرکتی و خوردن هله‌هوله‌ها برای زنان هم مانند مردان مضر است. در زنان نیز میزان بالای کلسترول باعث انسداد شریان‌ها و فشار خون بالا باعث سکته مغزی می‌شود.

اما یک مشکل در باره بیماری قلبی زنان این است که حتی اگر آزمایش‌ها در آنها انسداد شریان‌های اصلی تغذیه کننده قلب (عروق کورونری) را نشان ندهد، زنان در معرض خطر ممکن است همچنان یک مشکل وخیم داشته باشد: بیماری عروق ریز کورونری)که در مردان کمتر شایع است

 در این اختلال، عروق خونی کوچک تغذیه کننده قلب آسیب می‌بینند، و در نتیجه دچار اسپاسم یا انقباض شدیدی می‌شوند که آنها را مسدود می‌کند.

در این مورد، متخصصان داروهایی را تجویز می‌کنند که باعث شل شدن دیواره عروق خونی می‌شود، و جریان خون را اندکی بهبود می‌بخشد، و در عین حال سایر عوامل خطرساز بیماری قلبی برای زنان را درمان می‌نند. اما هنوز بهترین درمان برای این وضعیت روشن نشده است.

این گزارش می‌گوید یک مشکل درباره درک بیماری‌های قلبی زنان این است، که اغلب بررسی‌های درباره مشکلات قلبی چندان بر زنان متمرکز نبوده اند. تنها یک سوم بررسی‌های مربوط به قلب بر تفاوت‌های جنسیتی در بیماری قلبی متمرکز بودند.
مشکل دیگر این است که حتی زنان جوان، کمتر از 45 سال، هم دچار حمله قلبی می‌شوند، و شواهدی وجود دارد که خطر این عارضه در میان زنان جوان در حال افزایش است.

بعلاوه بروز فشار خون بالا و دیابت در حین بارداری و عوارض مربوط به آنها، در حالیکه زنان بیشتری با وجود اضافه وزن قبلی بارداری‌شان را آغاز می‌کنند، باعث نگرانی فزاینده شده است. این عوارض حین بارداری مشکلاتی گذرا نیستند، بلکه خطر ابتلا مادر به بیماری قلبی در میانسالی را افزایش می‌دهند.

به گفته این گزارش پزشکان معدودی این خطرات را مورد ملاحظه قرار می‌دهند.

WebMD

کد خبر 139589

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز