همشهری آنلاین: آیت‌الله محسنی گرکانی رئیس دیوان عالی کشور در جلسه هیأت عمومی دیوان عالی کشور و با حضور قضات عالی رتبه دیوان گفت: نتعیین خط قرمز در اجرای قانون پذیرفته نیست.

محسن گرگانی آیت‌الله رئیس دیوان عالی کشور

 به گزارش ایسنا،‌ در ابتدای این جلسه، رئیس دیوان عالی کشور با قرائت حدیث شریف «یابن جندب بلغ معاشر شیعتنا و قل لهم لاتذهبن بکم المذاهب لاتنال ولایتنا الا با لورع و الاجتهاد فی الدنیا و مواساه الاخوان فی الله ولیس من شیعتنا من یظلم الناس» - به شیعیان ما برسان و بگو که مبادا گروهایی شما را اغفال کنند. به ولایت ما اهل بیت نمی‌توان رسید مگر با تقوا و تلاش در دنیا و همکاری با برادران دینی در راه خدا و از شیعیان ما نیست کسی که به مردم ظلم کند. فرمودند: همیشه و در همه زمانها حتی از زمان ائمه اطهار تاکنون روشهای خطا به وسیله شیادان و گمراه کنندگان برای فریب دادن مؤمنان وجود داشته است.

 وی با بیان اینکه مطابق این حدیث شریف همه ما موظف به دوستی و رفاقت و همدلی با برادران مؤمن خود هستیم افزود: طبق آیه شریفه «فاصلحوا بین اخویکم» همه ما باید به دنبال کار خیر و اصلاح بین برادران دینی خود باشیم. طبق بیان و حدیث شریف امام صادق عیه السلام کسی که به مردم ظلم کند از شیعیان آنحضرت نیست و این مطلب شامل همه مردم اعم از مسئولین و غیر مسئولین میشود و اساساً نباید ظلم در جامعه اسلامی مطرح باشد.

 رئیس هیات عمومی دیوان عالی کشور با گرامی داشت فرخنده میلاد حضرت ابا عبدالله (ع) و روز پاسدار و تبریک این روز به پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: رفتار حضرت اباعبدالله (ع) شاخص واقعی پاسداری است و لذا روز میلاد آن حضرت روز پاسدار نامگذاری شده است و امیدوارم همه ما پاسدار وظائف اصلی مان باشیم. بیان حق وظیفه هر عالم دینی است و همه علما باید همیشه حق را بگویند چه دیگران خوش‌شان بیاید یا نیاید.

 وی با ذکر این نکته که دفاع از حقوق مردم همواره وظیفه اصلی دستگاه قضایی کشور است تصریح کرد: اجرای حق در زندگی باید محور باشد تا مردم زندگی آرام و سالمی داشته باشند. البته این اجرای حق برای برخی شیرین و برای برخی ناخوشایند است. اجرای قانون برای اهل عدالت و بصیرت شیرین است.

 آیت‌الله محسنی گرکانی افزود: ما باید به دنبال اجرای حق و قانون باشیم وقانون برای همه یکسان است. مرزبندی در اجرای قانون بی معناست، قانون را نمی‌توان درجه بندی کرد و برای ضعفا اجراکرد و برای قدرتمندان و اقویا مسامحه کنیم و از جرم آنان چشم پوشی کنیم. اینکه ما بیاییم برای بعضی خط قرمز درست کنیم تا قانون و عدالت جاری نشود اصلاً پذیرفته نیست.

 وی تاکید کرد: این مسأله یکی از اموری است که باید به کمک همه صاحبان قلم و اندیشه و مردم و مسئولان در مملکت ما نهادینه شود و همه دست به دست هم دهیم تا اجرای قانون در مملکت ما برای همه یکسان باشد. نباید این مسأله رشد پیدا بکند که قانون را برای بعضی اجرا کرد و برای بعضی اجرا نکرد که در این‌صورت مطابق فرمایش رسول گرامی اسلامی مسلماً موجب نزول عذاب الهی خواهد شد.

 

کد خبر 139546
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز